Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W celu zatrudnienia pedagoga specjalnego trzeba zastosować się do wytycznych. Proszę o podanie czy w obliczaniu etatu dla pedagoga specjalnego bierzemy pod uwagę istniejące już etaty pedagogów szkolnych? Czy stanowisko pedagoga specjalnego tworzymy jako dodatkowe miejsce pracy nie biorąc pod uwagę już istniejące etaty pedagogów szkolnych?
Nowelizacja ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1762) dokona ustawą z dnia 12 maja 2022 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r., poz. 1116) wprowadziła nowe stanowisko nauczycielskie - pedagog specjalny (zmiana art. 42 ust. 7). Z kolei dodanie nowego przepisu art. 42d miało na celu określenie standardów zatrudniania nauczycieli specjalistów. Stosownie do art. 42d ust. 1 Karty Nauczyciela – w przedszkolu niebędącym przedszkolem specjalnym, w szkole podstawowej, liceum ogólnokształcącym, technikum i branżowej szkole I stopnia, niebędących szkołami specjalnymi, w szkole artystycznej realizującej kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub liceum ogólnokształcącego oraz w zespole, w skład którego wchodzi to przedszkole lub ta szkoła, zatrudnia się nauczycieli pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów lub terapeutów pedagogicznych.
Zgodnie z art. 42d ust. 3 Karty Nauczyciela łączna liczba etatów nauczycieli pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów lub terapeutów pedagogicznych w przedszkolu, szkole lub zespole, o których mowa w ust. 1, nie może być niższa niż:
1) 2 etaty, które powiększa się o 0,2 etatu na każdych kolejnych 100 dzieci lub uczniów – jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 100;
2) 1,5 etatu – jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 50 i nie przekracza 100;
3) 1 etat – jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 40 i nie przekracza 50;
4) 0,8 etatu – jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 30 i nie przekracza 40;
5) 0,6 etatu – jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 20 i nie przekracza 30;
6) 0,4 etatu – jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 10 i nie przekracza 20;
7) 0,25 etatu – jeżeli liczba dzieci lub uczniów wynosi od 1 do 10.
Dla celu stosowania ww. przepisu należy uwzględnić w łącznej liczbie etatów już zatrudnionych nauczycieli specjalistów. Podkreślenia wymaga, że dyrektor posiada swobodę w zakresie wyboru danego specjalisty i wymiaru jego zatrudnienia. Uprawnienie dyrektora doznaje jednak ograniczenia na podstawie art. 42d ust. 11 Karty Nauczycielaq- w przypadku przedszkola, szkoły lub zespołu, w których liczba dzieci lub uczniów przekracza 50, liczba etatów nauczycieli:
1) pedagogów specjalnych nie może być niższa niż 25% łącznej liczby etatów nauczycieli, o której mowa odpowiednio w ust. 3 pkt 1 lub 2;
2) psychologów nie może być niższa niż 25% łącznej liczby etatów nauczycieli, o której mowa odpowiednio w ust. 3 pkt 1 lub 2.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Rozwiązanie stosunku pracy za wypowiedzeniem przez pracownika zatrudnionego w szkole feryjnej. Czy w świetle art. 27 ust. 1 Karty Nauczyciela
oraz art. 23 ust. 1 pkt. 1 Karty Nauczyciela, nauczyciele kontraktowi (art. 27 ust. 1), mianowani i dyplomowani (art. 23 ust. 1 pkt. 1) mogą rozwiązać (wypowiedzieć) umowę wyłącznie za trzymiesięcznym wypowiedzeniem ze skutkiem na koniec roku szkolnego? Jeśli tak, jak postąpić w sytuacji, kiedy nauczyciel złoży takie wypowiedzenie w późniejszym terminie (np. w czerwcu czy lipcu) lub w czasie trwania roku szkolnego, a dyrektor nie wyraża zgody na rozwiązanie umowy na mocy porozumienia stron? Czy należy odpowiedzieć nauczycielowi, że w świetle przywołanych wyżej art. rozwiązanie umowy będzie możliwe dopiero na koniec następnego roku szkolnego?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor szkoły może złożyć rezygnację z funkcji za 3 miesięcznym wypowiedzeniem z mocą obowiązującą 31 sierpnia w terminie do 10 kwietnia oddając arkusz organizacyjny? Czy organ prowadzący może potraktować 3 miesięczny okres wypowiedzenia do końca lipca?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczycielowi religii zatrudnionemu w wygaszanym gimnazjum na czas nieokreślony w niepełnym wymiarze czasu pracy w związku z cofnięciem misji od dnia 31.08.2018r przysługuje odprawa jak dla innych nauczycieli?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Placówka nieferyjna. Nauczyciel zatrudniony od 26 września br na 20/20 (Poradnia P-P) do 31 sierpnia 2018r. Pełny etat do końca lutego, od marca 3/4, ponieważ 1/4 w okresie 26.IX do 28.II jest na zastępstwo. Jak wyliczyć urlop dla takiego pracownika i od kiedy nabywa prawo do niego? Jak traktować miesiąc wrzesień w wyliczaniu urlopu?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczycielce przedszkola przebywającej na urlopie dla poratowania zdrowia od 01.09.2015 do 31.08.2016 przysługuje urlop wypoczynkowy? Jeśli tak, to w jakim wymiarze?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe