Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W 1992 r. założyłam liceum, a w 2007 r. szkołę podstawową, które działają do chwili obecnej. Z racji przejścia na emeryturę chcę przekazać je innej osobie z wykształceniem pedagogicznym. Czy mogę liczyć na pomoc w przeprowadzeniu przekazania? Co właściwie i w jakiej kolejności powinnam zrobić? Dodatkowo budynek, w którym znajdują się obie szkoły, jest dzierżawiony od gminy Miasta Toruń. Czy przy zmianie organu prowadzącego gmina ma prawo nie przenieść umowy dzierżawy na nowy organ prowadzący?
Jeśli prowadzone są szkoły niepubliczne, to zgodnie z art. 168 ust. 13 w zw. z ust. 4 pkt 1 i 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r., poz. 1082), konieczne jest dokonanie zmiany wpisu w ewidencjach szkół w zakresie organu prowadzącego i jego adresu, a także przedłożenie statutów uwzględniających tę zmianę. Dotychczasowy organ prowadzący musi złożyć wniosek o zmianę danych organu prowadzącego nie później niż na miesiąc przed planowanym dniem zmiany organu prowadzącego; zmiana ta nastąpi dopiero poprzez dokonanie stosownych wpisów w ewidencjach (art. 168 ust. 14 PO). W ciągu 14 dni od zmiany organu konieczne jest także złożenie do ewidencji wniosku o zmiany wpisów w zakresie znowelizowanych statutów (art. 168 ust. 13 PO).
Obowiązujące przepisy nie regulują zagadnienia przekazania szkoły przez dotychczasowy organ prowadzący nowemu organowi prowadzącemu. Osoby fizyczne mogą w tej sprawie zawrzeć umowę, w której uregulują zagadnienia uznane przez siebie za istotne (art. 3531 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy, Dz. U. z 2020 r., poz. 1320 ze zm.).
W przypadku gdy pracodawcą osób wykonujących pracę w szkołach jest organ prowadzący, dojdzie do zmiany pracodawcy poprzez przejęcie zakładu pracy przez nowego pracodawcę w rozumieniu art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 2020 r., poz. 1320 ze zm.). Jeżeli nie działają organizacje związkowe, to dotychczasowy i nowy pracodawca informują na piśmie pracowników o przewidywanym terminie przejścia zakładu pracy na innego pracodawcę, jego przyczynach, prawnych, ekonomicznych oraz socjalnych skutkach dla pracowników, a także zamierzonych działaniach dotyczących warunków zatrudnienia pracowników, w szczególności warunków pracy, płacy i przekwalifikowania.
Jeśli chodzi o umowę dzierżawy, przepisy KC o umowie dzierżawy oraz ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2021 r., poz. 1899 ze zm.) nie zobowiązują wydzierżawiającego do wyrażenia zgody na zmianę dzierżawcy, warto się o nią jednak ubiegać, aby ustalić, czy ewentualnie konieczne jest rozwiązanie tej umowy.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Pytanie dotyczy Rozporządzenia MEN w sprawie ramowych planów nauczania art.8. Czy zgodnie z tym art. w klasie VII jest 1 godzina dyrektorska i w VIII też 1? Czy to jest 1 godzina na cykl VII-VIII i wybieram sobie czy przydzielam w VII czy w VIII?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka zwróciła się z prośbą o udostępnienie informacji w następującym zakresie: do wglądu na miejscu w szkole do arkusza organizacyjnego szkoły na rok szkolny 2018/2019 oraz kserokopię z załącznikami. Nadmieniam ,że nauczycielka otrzymała informację na temat przydziału czynności dla siebie. Arkusz został przedstawiony na radzie pedagogicznej. Czy powinnam jej udostępnić arkusz i dać kserokopię z załącznikami?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy na stanowisko psychologa w szkole można zatrudnić osobę, która ukończyła studia magisterskie na kierunku psychologia, o specjalności psychologia przedsiębiorczości i zarządzania oraz studia podyplomowe w zakresie przygotowania pedagogicznego? Jaki przepis z rozporządzenia jest lub nie jest spełniony?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak powinna wyglądać procedura zwalniania ucznia z WDŻ? Boimy się, że rodzice zbyt pochopnie rezygnują z tych zajęć (kl. III gimnazjum). Czy możemy w przypadku rezygnacji zażądać od rodziców oświadczenia o znajomości tematyki zajęć, w których ich dziecko nie weźmie udziału?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Urlop zdrowotny a wymiar zatrudnienia
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe