Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Bardzo proszę o informację. Czy można uczniowi kl. III szkoły podstawowej wydłużyć o rok okras kształcenia. Uczeń ma orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego (upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim). Ile godzin rewalidacji można przydzielić? Dziękuję.
Pytanie 1:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych, w § 3. 7 przewiduje możliwość przedłużenia okresu nauki na każdym etapie edukacyjnym dla uczniów niepełnosprawnych:
"Dla uczniów niepełnosprawnych oraz uczniów szkół w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich można przedłużyć okres nauki na każdym etapie edukacyjnym co najmniej o jeden rok, zwiększając proporcjonalnie liczbę godzin zajęć edukacyjnych. Decyzję o przedłużeniu uczniowi okresu nauki podejmuje dyrektor szkoły w uzgodnieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia, nie później niż do końca lutego roku poprzedzającego ostatni rok nauki w danej szkole, na podstawie szczegółowej analizy osiągnięć edukacyjnych ucznia dokonanej przez radę pedagogiczną".
Stanowisko Ministerstwa Edukacji Narodowej:
„O wydłużeniu etapu edukacyjnego decyduje dyrektor szkoły indywidualnie w stosunku do każdego ucznia niepełnosprawnego (..). Decyzja dyrektora powinna znaleźć uzasadnienie w szczegółowej analizie sytuacji edukacyjnej dokonanej przez radę pedagogiczną i zostać podjęta w uzgodnieniu z rodzicami. Wydłużenie etapu edukacyjnego stosuje się do ucznia, u którego niepełnosprawność powoduje spowolnienie tempa pracy i utrudnia opanowanie treści programowej w czasie przewidzianym w planie nauczania na dany rok szkolny. Treści te uczeń realizuje, o co najmniej jeden rok szkolny dłużej. Zatem na zakończenie pierwszego roku realizacji wydłużonego etapu edukacyjnego uczeń nie podlega klasyfikacji rocznej i nie otrzymuje świadectwa promocyjnego. Szkoła może wydać uczniowi niepełnosprawnemu, któremu wydłużono etap edukacyjny zaświadczenie dotyczące przebiegu nauczania. W sprawozdaniu statystycznym SO-2 ucznia, któremu wydłużono etap edukacyjny, wykazuje się jako ucznia niepromowanego.
Z powyższego wynika, że uczniowi klasy III można przedłużyć okres nauczania, gdyż Rozporządzenie ogranicza nas do roku poprzedzającego ostatni rok nauki w danej SZKOLE, a nie na danym etapie edukacyjnym. Co do stopnia niepełnosprawności - w przypadku lekkiego nalezy sprawdzić, czy ta niepełnosprawność powoduje spowolnienie tempa pracy ucznia i czy utrudnia mu opanowanie treści programowej w czasie przewidzianym w planie nauczania na dany rok szkolny. To zadanie dla rady pedagogicznej.
Pytanie 2:
Liczba godzin zajęć rewalidacyjnych zależna jest od rodzaju szkoły. W szkołach specjalnych jest ona określona i wynosi 30 godzin tygodniowo.
W pozostałych szkołach liczba godzin indywidualnych zajęć rewalidacyjnych prowadzonych z uczniami niepełnosprawnymi jest przedmiotem uzgodnienia między dyrektorem szkoły a organem prowadzącym: § 2 ust. 10 Rozporządzenia w sprawie ramowych planów nauczania: "Dyrektor szkoły, z wyjątkiem szkoły specjalnej, w uzgodnieniu z organem prowadzącym, przydziela dodatkowe godziny na prowadzenie indywidualnych zajęć rewalidacyjnych z uczniami niepełnosprawnymi".
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Pytanie dotyczy niepublicznego liceum. W obecnej klasie drugiej są jedynie trzy osoby, które wybrały język angielski i historię na poziomie rozszerzonym. Czy w przypadku historii można połączyć te grupę z klasą trzecią (6 osób). Oczywiście wymaga to zmian w rozkładzie materiału i kolejności realizowanych tematów. Historia ma być realizowana w wymiarze 7h tyg.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Kształcenie zawodowe teoretyczne i kształcenie zawodowe praktyczne może zakończyć się do końca lutego ostatniego roku nauki.Z związku z powyższym czy może się zakończyć np. 15 grudnia ostatniego roku nauki.
Czy w 4 klasie technikum I semestr może się zakończyć w grudniu? Przy takim podziale roku szkolnego na semestry faktyczna liczba tygodni jest równa w I i II semestrze (w II semestrze nastąpi zmiana ramowych planów nauczania). Proszę podać podstawę prawną.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Ile godzin może przyznać dyrektor szkoły na zajęcia dydaktyczne uczniom(sportowcom) realizującym indywidualny tok nauki?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy klasa technikum odbywająca zajęcia praktyczne w warsztatach szkolnych, złożona z uczniów z których część uczy się zawodu geodeta a część zawodu logistyk jest oddziałem wielozawodowym w świetle przepisów prawa oświatowego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o informację, czy jest zgodne z prawem oświatowym wydanie polecenia dyrektorom szkół przez burmistrza organizacji zajęć opiekuńczych także dla uczniów, których rodzice nie spełniają warunków określonych w par. 2c rozporządzenia MEN z dnia 5 listopada 2020 r.?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe