Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uczennica w ciąży otrzymała nauczanie indywidualne. Czy 10 godzin pracy z nią muszę przydzielić nauczycielom uczącym ją w klasie, do której na początku roku została przypisana, czy mogę wskazać nauczycieli, których wcześniej poznała, ucząc się w klasie I? Problem pojawił się w momencie, gdy nauczycielka obecnie ucząca w jej klasie dowiedziała się, że z kimś innym będzie miała jej przedmiot?
Rozporządzenie określa sposób i tryb organizowania indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły.Nauczanie organizuje się na czas określony, wskazany w orzeczeniu o potrzebie indywidualnego nauczania, w sposób zapewniający wykonanie zaleceń określonych w tym dokumencie. Dyrektor szkoły ustala – w uzgodnieniu z organem prowadzącym – zakres, miejsce i czas prowadzenia zajęć indywidualnego nauczania, które są prowadzone z uczniem przez kilku nauczycieli szkoły, którym dyrektor powierzy prowadzenie tych zajęć. W uzasadnionych przypadkach dyrektor może powierzyć prowadzenie zajęć nauczycielowi zatrudnionemu w innej szkole. Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego nauczania realizowanych z uczniem wynosi: 1) dla uczniów klas I–III szkoły podstawowej – od 6 do 8 godzin; 2) dla uczniów klas IV–VI szkoły podstawowej – od 8 do 10 godzin; 3) dla uczniów gimnazjum – od 10 do 12 godzin; 4) dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych – od 12 do 16 godzin.Zajęcia te realizuje się w ciągu co najmniej 3 dni.3. Dyrektor szkoły może ustalić tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego nauczania wyższy niż maksymalny wymiar określony wyżej za zgodą organu prowadzącego.Oznacza to, że dyrektor podejmuje decyzję w sprawie, o której mowa w pytaniu, biorąc pod uwagę dobro dziecka. Decyzję rodzicom wydaje się pisemnie, do wiadomości - podaje nauczycielom.
Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2014 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży, w szczególności § 1, 2, 9.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy Burmistrz w wytycznych do arkuszy na 2016/2017 rok może nakazać jednoczesne łączenie klas IV + V + VI na wszystkich przedmiotach , w sumie będzie to dotyczyło 22 uczniów małej wiejskiej szkoły?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W związku z nowymi przepisami proszę o udzielenie odpowiedzi na poniższe pytania: 1. Czy uczniowie, którzy mieszkają na terenie obwodu szkoły, ale są zameldowani w innym obwodzie szkoły, należy wpisać do księgi ewidencji ze względu na miejsce zamieszkania i już nie potwierdzać w szkole gdzie są zameldowani na stałe? 2. Czy nadal szkoła wnioskuje do organu prowadzącego (tak jak to było dotychczas)
o wykaz osób urodzonych i zameldowanych w obwodzie szkoły, skoro przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 sierpnia 2014 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji - dalej r.d.p.n., precyzują, iż wpisujemy adres zamieszkania do: - księgi ewidencji dzieci i młodzieży - § 4 ust. 2, - księgi uczniów - § 6 ust. 2, - dzienników lekcyjnych - § 10 ust. 2, - arkuszy ocen - § 15 ust. 2.;
3. Jak powinna wyglądać kontrola realizacji obowiązku szkolnego przez dzieci urodzone i przebywające za granicą, będące na wykazie z organu prowadzącego jako dzieci zameldowane w obwodzie szkoły? Skoro stosownie do przepisów oświatowych dotyczących realizacji i kontroli obowiązku szkolnego występuje termin miejsce zamieszkania dziecka. Oznacza, iż "obwodowy" jest adres zamieszkania dziecka, ponieważ określenie obwodu szkoły polega na wskazaniu jej zasięgu terytorialnego, tzn. określeniu miejscowości, ich części czy też ulic, które składają się na określony obwód. A zgodnie z przepisem art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty dyrektorzy publicznych szkół podstawowych i gimnazjów kontrolują spełnianie obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkałe w obwodach tych szkół. Natomiast adres zameldowania wynika z obowiązku meldunkowego, a adres zamieszkania oznacza miejsce, w którym osoba przebywa.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel Ukończył wydział Studiów Edukacyjnych na kierunku w zakresie pracy socjalnej i resocjalizacji i kurs kwalifikacyjny z zakresu oligofrenopedagogiki.Za zgoda kuratora była zatrudniona do 2004 roku na czas zastepstwa za nauczyciela,od 01.09.2004 miała umowe na czas okreslony do uzupełnienia kwalifikacjigdyz tyt magistra otrzymała 04.07 2005 roku.Od dnia 01.09.2005 do 31.08.2006 była zatrudniona na stanowisku nauczyciela w klasach dla dzieci z umierkowanym i znacznym uposledzeniem - w tym czasie rozp o kwalifikacjach zezwalało na zatrudnienie wtych klasach jako nauczycieli pracowników po ukończonych studiach pedagogicznych bez przedmiotu.W roku 2006 otrzymała stopień nauczyciela kontraktowego od 01.09.2006 pracuje jako nauczyciel z dziecmi z głębszą niepełnosprawnością.Czy w myśl nowego rozporządzenia nauczyciel który nie ma kwalifikacji do nauczania danego przedmiotu może byc nadal zatrudniony w szkole i prowadzić lekcje ?.Jezeli nie to w jaki sposób zmienić umowe? .Czy może wstapić na tym stanowisku na scieżkę awansu?Wg mnie ma kwalifikacje do prowadzenia zajęć w świetlicy i w internacie.Obawiam się że od poczatku została zle zatrudniona .Nie wiem jak wybrnąć z tej sytuacji bez wchodzenia na ścieżkę sądową.Reasumując Czy w chwili obecnej nauczyciel ten może spokojnie zajmować stanowisko nauczyciela dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umiarkowanym lub znacznym posiadajac magisterium w zakresie pracy socjalnej i resocjalizacyjnej i kurs oligofrenopedagogiki.Bardzo proszę o pomoc w wyjaśnieniu tej sytuacji.
§ 14. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli.
W/w rozporządzenie szczegółowo opisuje wymagania kwalifikacyjne dla nauczycieli zatrudnianych w poszczególnych typach szkół. Nie pisze Pani o jaki typ placówki chodzi.
Nauczyciel jest zatrudniony w Specjalnym Ośrodku Szkolno Wychowawczym .Pracuje z dziecmi z umiarkowanym i znacznym uposledzeniem w klasie pierwszej SP.Analizując to rozporzadzenie w/g mnie nie ma kwalifikacji .Moje pytanie jak zmienić umowe o prace?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam. Czy funkcję zastępcy dyrektora szkoły do spraw pedagogicznych może pełnić nauczyciel kontraktowy, który w roku szkolnym 2011/2012 będzie miał mianowanie, a dodatkowo posiada studia podyplomowe z zakresu zarządzanie oświatą?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczeń posiadający orzeczenie o kształceniu specjalnym lub nauczaniu indywidualnym, może również chodzić do klasy terapeutycznej? Mamy chłopca, który posiada upośledzenie w stopniu lekkim, rodzice nie wyrażają zgody na szkołę specjalną, uczniowi o wiele łatwiej przychodzi nauka, koncentracja i nabywanie umiejętności w klasie terapeutycznej (10-15 uczniów), niż w zespole klasowym liczącym 27 osób.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe