Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uczennica przyszła do trzeciej klasy gimnazjum po 10 latach nauki za granicą. Tam miała inne przedmioty niż u obowiązują u nas. W trzeciej klasie ma wszystkie przedmioty oprócz muzyki, techniki i plastyki, ponieważ realizowane one były w klasie I i II. Czy można ją zwolnić z tych przedmiotów, czy musi zdawać egzaminy klasyfikacyjne. Co wpisać na świadectwie kończącym szkołę?
Na ten temat pisaliśmy wielokrotnie.Uczeń przybywający z zagranicy jest kwalifikowany do odpowiedniej klasy oraz przyjmowany do:1) publicznego gimnazjum, któremu ustalono obwód, właściwego ze względu na miejsce zamieszkania ucznia – z urzędu (art. 20a ust. 2, art. 20e ust. 1 i art. 20u ust. l ustawy), oraz na podstawie dokumentów;2) publicznego gimnazjum innego niż właściwe ze względu na miejsce zamieszkania ucznia – na podstawie dokumentów, jeżeli szkoła dysponuje wolnymi miejscami;3) publicznego gimnazjum dwujęzycznego, oddziału dwujęzycznego lub oddziału międzynarodowego w publicznym gimnazjum ogólnodostępnym – na podstawie dokumentów oraz na podstawie pozytywnego wyniku sprawdzianu predyspozycji językowych, jeżeli szkoła dysponuje wolnymi miejscami. Dla uczniów przybywających z zagranicy, podlegających obowiązkowi szkolnemu lub obowiązkowi nauki, którzy nie znają języka polskiego albo znają go na poziomie niewystarczającym do korzystania z nauki, organ prowadzący szkołę organizuje w szkole dodatkową, bezpłatną naukę języka polskiego w formie dodatkowych zajęć lekcyjnych z języka polskiego.Dodatkowe zajęcia lekcyjne z języka polskiego są prowadzone indywidualnie lub w grupach w wymiarze pozwalającym na opanowanie języka polskiego w stopniu umożliwiającym udział w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych, nie niższym niż 2 godziny tygodniowo. Tygodniowy rozkład oraz wymiar godzin dodatkowych zajęć lekcyjnych z języka polskiego ustala, w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę, dyrektor szkoły, w której są organizowane te zajęcia.Dla uczniów, o których mowa wyżej, w odniesieniu do których nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne z danego przedmiotu stwierdzi konieczność uzupełnienia różnic programowych z tego przedmiotu, organ prowadzący szkołę organizuje w szkole dodatkowe zajęcia wyrównawcze w formie dodatkowych zajęć lekcyjnych z tego przedmiotu. Dodatkowe zajęcia wyrównawcze są prowadzone indywidualnie lub w grupach w wymiarze jednej godziny tygodniowo. Tygodniowy rozkład dodatkowych zajęć wyrównawczych ustala, w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę, dyrektor szkoły, w której są organizowane te zajęcia. Przepisy art. 20zh ust. 3 ustawy o systemie oświaty ustalają, że w przypadku przechodzenia ucznia z jednego typu publicznej szkoły do innego typu publicznej szkoły, przyjmując ucznia do innego typu publicznej szkoły, można zorganizować egzamin klasyfikacyjny przeprowadzany na podstawie przepisów w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów. Przepisy nie przewidują zwolnienia z przedmiotów, o których mowa w pytaniu.
Podstawa prawna: 1. Ustawa o systemie oświaty z dnia 7.09.1991 r. (ze zm.) w szczególności art. 20a ust. 2, art. 20e ust. 1 i art. 20u ust. 1, art. 20zh ust. 3; 2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 września 2016 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw, w szczególności § 5, 18, 19.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jakie dokumenty w szkole może sprawdzić organ prowadzący. Czy kierownik zespołu obsługi jest upoważniony do sprawdzania akt osobowych pracowników szkoły? Czy organ prowadzący jest upoważniony do kontroli dziennika zajęć prowadzonych przez nauczyciela przyznanych z organu prowadzącego?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- 1. Jesteśmy szkołą stowarzyszeniową, gmina za pośrednictwem której otrzymujemy środki na prowadzenie szkoły w formie dotacji odmawia nam przekazywania dodatkowych środków na szkoły do których uczęszcza mniej niż 70 dzieci. Naszym zdaniem celem wprowadzenia nowej wagi było wsparcie małych szkół. W sąsiednich gminach samorządy przekazują szkołom stowarzyszeniowym wymienione środki, które gminy utrzymują w formie subwencji na wsparcie małych wiejskich szkół. Czy gminy maja również obowiązek przekazywania tych środków szkołom stowarzyszeniowym? 2. Od stycznia Samorządy maja obowiązek przekazywania środków finansowych szkołom w całości jakie otrzymują na dzieci z orzeczeniami o kształceniu specjalnym. Czy szkoły muszą oddzielnie rozliczać te środki czy w ramach ogólnego budżetu szkoły. Trudno by było nam rozliczać te środki w oddzielnym rozliczeniu. Mamy tu na myśli energię elektryczną, ogrzewanie, wodę, kanalizację itp. Czy istnieją jakieś wytyczne i podstawa prawna?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem przedszkola miejskiego i mam bardzo ważne dla mnie pytanie. Chodzi o to kto powinien umyć dziecko (przedszkolaka)w sytuacji zrobienia kupki w majtusie. Mając na uwadze, że rodzice mogą posądzić o molestowanie. Zarówno nauczycielki jak i pomoce nauczyciela, czy panie oddziałowe nie chcą myć dzieci w obawie właśnie o posądzenie o molestowanie. Bardzo Państwa proszę o pomoc i rozwiązanie tej sytuacji. W jaki sposób mam to rozwiązać? I kto w sytuacji kupki powinien wymyć dziecko - nauczyciel czy pomoc nauczyciela czy woźna oddziałowa?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jaką ocenę należy wpisać uczniowi na świadectwie w klasie trzeciej jeżeli w klasie pierwszej w planie nauczania była plastyka, muzyka i edb, a uczeń w klasie pierwszej posiadał orzeczenie o niepełnosprawności intelektualnej w stopniu umiarkowanym i otrzymał na zakończenie ocenę opisową, a w klasie drugiej orzeczenie zostało zmienione i uczeń posiada stopień lekki?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Zapytanie o szkołę przysposabiającą do pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Pytanie pierwsze. Powiat jest organem prowadzącym dla tych szkół. Chciałbym dowiedzieć się jako przedstawiciel organu prowadzącego – powiat, jakie są postawy prawne utworzenia szkoły przysposabiającej do pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi (w przypadku tej szkoły w przyszłości przewidujemy tylko 3 oddziały)? Pytanie drugie. Czy można taką szkołę z trzema oddziałami wpisać w strukturę istniejącego już zespołu szkół technicznych, gdzie funkcjonują: technika, szkoły branżowe i oddziały szkoły branżowej dla dzieci niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim, tzn. klasy specjalne. Pytanie trzecie. Czy można tylko uruchomić oddziały przysposabiające do pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi w zespole szkół technicznych – czy istnieje taka możliwość prawna? Tworzenie osobnej szkoły wraz z całym zapleczem kierowniczym i innym dla 3 oddziałów jest mało ekonomiczne, a takie jest tylko zapotrzebowanie społeczne w obecnych realiach. Z nakierowania w sprawie sposobu organizacji nauczania dla tych dzieci w naszym powiecie będę wdzięczny. Są to dzieci absolwenci szkoły podstawowej, którą ukończyli.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe