Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uczennica kl.IV z orzeczeniem o upośledzeniu w stopniu lekkim ma też orzeczenie o nauczaniu indywidualnym. Jednocześnie mama zdeklarowała, że uczennica będzie uczęszczać na wybrane zajęcia z klasą (religię, muzykę, plastykę). Czy pozostałe zajęcia na nauczanie ind. mogę przydzielić w wymiarze 8 godzin? Czy nauczyciele z klas IV - VI, którzy będą ją uczyć muszą mieć oligofrenopedagogikę, czy mogę te zajęcia powierzyć nauczycielce dotychczasowej z klas I - III, która ma oligofrenopedagogikę i miała z nią zajęcia rewalidacyjne? Czy mogę tej nauczycielce dać tylko zajęcia rewalidacyjne?
- Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego nauczania realizowanych z uczniem w klasach IV-VI wynosi od 8 do 10 godzin. Zatem dyrektor może przydzielić uczniowi klasy IV nauczanie indywidualne w wymiarze 8 godzin tygodniowo.
- Nauczyciele przedmiotowi, którym dyrektor przydzieli godziny realizacji nauczania indywidualnego nie muszą mieć kwalifikacji z zakresu oligofrenopedagogiki, albowiem podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej ogólnodostępnej i dla szkoły podstawowej specjalnej jest taka sama.
- 2 godziny tygodniowych indywidualnych zajęć rewalidacyjnych dyrektor może przydzielić wyłącznie nauczycielowi legitymującemu się kwalifikacjami z oligofrenopedagogiki. Zatem powinna je realizować nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej, która takie kwalifikacje posiada.
Proszę także zwrócić uwagę, że:
- W nowym rozporządzeniu w sprawie organizacji kształcenia specjalnego dla dzieci niepełnosprawnych zastąpiono określenie „upośledzenie umysłowe” określeniem „niepełnosprawność intelektualna”. Takiego terminu należy używać we wszystkich dokumentach dotyczących w/w uczennicą , również w Indywidualnym Programie Edukacyjno-Terapeutycznym, który zostanie opracowany przez Zespół nauczycieli i specjalistów pracujących z nią – w terminie do 30 dni od dnia złożenia w szkole orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
- W nowym rozporządzeniu w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych wskazano, że obowiązkowa nauka jednego języka obcego nowożytnego (a nie dwóch) dotyczy wszystkich uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, niezależnie od rodzaju szkoły lub oddziału, do którego uczęszczają. Umożliwiono jednak tym uczniom uczęszczającym do oddziału ogólnodostępnego nauki drugiego języka obcego nowożytnego wyłącznie na wniosek rodzica. Zatem może on uczyć się drugiego języka obcego w wymiarze ustalonym dla oddziału, do którego uczęszcza.
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie MEN z dnia 28 sierpnia 2014 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz.U. z 1 września 2014 r. poz. 1157)
- Rozporządzenie MEN z dnia 24 lipca 2015r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z dnia 7 sierpnia 2015 r. poz. 1113)
- Rozporządzenie MEN z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z dnia 18 czerwca 2015 r., poz. 843)
- Rozporządzenie MEN z dnia 29 grudnia 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz.U. z 2014. poz. 1993).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy uczeń zwolniony z wychowania fizycznego na cały rok szkolny nie przychodzi na te zajęcia, jeśli są na pierwszej lub ostatniej godzinie lekcyjnej? Jak wtedy odnotowywać obecności i liczyć frekwencję klasy? Czy zmniejszać liczbę uczniów o tego zwolnionego? Co z tym uczniem, gdy w.f jest w środku zajęć? Znam sytuację z jednej ze szkól, gdzie wizytator obserwujący lekcję w czasie ewaluacji polecił wyprowadzić takiego ucznia z sali gimnastycznej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Szanowni Państwo, pracownica urodziła dziecko 14 sierpnia 2010 r. Do tego czasu przebywała na zwolnieniu lekarskim (również w czasie wakacji). Od 1 do 14 stycznia będzie przebywać na dodatkowym urlopie macierzyńskim. Czy w związku z tym od 15 stycznia może "odebrać" urlop wypoczynkowy w wymiarze 6 tygodni? W takim przypadku nakładać się będą dwa urlopy: zaległy z bieżącymi feriami. Czy po zakończeniu 6 - tygodniowego urlopu należy zrealizować dodatkowe 14 dni za ferie z 2011 roku? Z poważaniem Krzysztof Urban krzysztof.urban@onet.pl
- Mam pytanie w związku z klasą sportową: 1) w paragrafie 12 rozporządzenia z 15.10.2015 w sprawie klas sportowych zapisane jest :§ 12. Uczniom oddziałów sportowych, szkół sportowych oraz szkół mistrzostwa sportowego uczącym się poza miejscem
stałego zamieszkania szkoła zapewnia w okresie pobierania nauki zakwaterowanie w internacie lub bursie oraz całodzienne
wyżywienie w pełni pokrywające ubytki energetyczne powstałe podczas zajęć sportowych, a uczniom uczącym się
w miejscu zamieszkania – jeden pełnowartościowy posiłek dziennie. Zasady odpłatności za zakwaterowanie i wyżywienie
w bursie określają przepisy w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu
dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci
w tych placówkach." W związku z tym, czy szkoła ma zapewnić należy rozumieć umożliwić uczniowi skorzystanie z posiłku, za który zapłaci rodzic, czy szkoła ma obowiązek zapłacić za ten posiłek? 2) Liczba godzin szkolenia sportowego w szkole podstawowej wynosi 10 w oddziale sportowym. Czy to są godziny łączne z 4 obowiązkowymi wychowania fizycznego realizowane w wymiarze 4 godzin, czy są to dodatkowe godziny szkolenia - czyli uczeń miałby w tygodniu 14 godzin. Bardzo proszę o wyjaśnieniem tej kwestii.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju i korekcyjno-kompensacyjne może w przedszkolu prowadzić nauczyciel z licencjatem wychowania przedszkolnego z terapią pedagogiczną? Czy musi mieć studia magisterskie? Czy te zajęcia może również prowadzić oligofrenopedagog? Jak to było do tej pory, a jak jest w aktualnym projekcie MEN?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel posiadający następujące kwalifikacje: Studia podyplomowe – terapia pedagogiczna i Studia podyplomowe – logopedia, może uczyć zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe