Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Pytanie dotyczy naliczania odpisu na Zakładowy Fundusz Socjalny.Jak należy naliczyć odpis dla nauczyciela obecnie zatrudnionego w szkole, który jednocześnie ma status nauczyciela emeryta ( z tej szkoły)?
Zgodnie z art. 53 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 984 z późn. zm.) odpisy na zakładowy fundusz socjalnych, dokonywane na:
a) nauczycieli;
b) byłych nauczycieli – emerytów i rencistów oraz nauczycieli pobierających nauczycielskie świadczenie kompensacyjne;
c) pracowników szkoły niebędących nauczycielami – aktualnie zatrudnionych oraz byłych pracowników – emerytów i rencistów.
Wysokość odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla nauczycieli określa art. 53 ust. 1 KN, a dla nauczycieli będących emerytami, rencistami lub nauczycielami pobierającymi nauczycielskie świadczenie kompensacyjne – art. 53 ust. 2 KN.
W rozumieniu wskazanych przepisów emerytem jest osoba, która posiada wyłącznie status emeryta (a nie podwójny status – emeryta i pracownika). Natomiast emeryt, który podjął zatrudnienie staje się pracownikiem, a w takiej sytuacji świadczenia z zakładowego funduszu socjalnego należą mu się wyłącznie z tytułu pozostawania w stosunku pracy (z tytułu posiadania statusu pracownika). Jeśli bowiem emeryt podejmuje zatrudnienie, stając się pracownikiem – jego status pracownika jest "silniejszy" od statusu emeryta (zob. uchwałę Sądu Najwyższego z dnia 15 listopada 1991 r. (I PZP 56/91).
Z powyższego wynika, że zatrudnienie emeryta (byłego pracownika, byłego nauczyciela) powoduje, że pracownik ten (nauczyciel) powinien być traktowany dla celów ustalania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych tak jak pracownik (nauczyciel) niebędący emerytem.
W mojej ocenie brak jest wystarczających podstaw do dokonywania na tę samą osobę odpisu z dwóch tytułów (jak dla nauczyciela-emeryta oraz jak dla pracującego nauczyciela).
Zaznaczyć jednak trzeba, że z uwagi na nieprecyzyjne przepisy regulujące powyższe kwestie, w zakresie odpisu dla zatrudnionego pracownika-emeryta (nauczyciela-emeryta), prezentowane są zróżnicowane poglądy, w tym także pogląd wskazujący na powinność dokonania podwójnego odpisu – zarówno z tytułu posiadania statusu emeryta, jak też z tytułu posiadania statusu pracownika.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Z racji ze zmniejszeniem liczby oddziałów w szkole nauczyciel otrzymał pismo w sprawie ograniczenia zatrudnienia nauczyciela zatrudnionego na podstawie mianowania (do 11/18). Nie wyraził zgody i zapowiedział założenie sprawy w sądzie. Czy w sądzie dyrektor będzie musiał przedstawić kryteria wyboru tego a nie innego nauczyciela?
- Nauczyciel w sierpniu otrzymał awans zawodowy nauczyciela dyplomowanego Od 1 września 2010 będzie przebywał na urlopie na poratowanie zdrowia. Czy przysługuje mu awans zawodowy i podwyżka płac od 1 września 2010 r.
- W gminie działa Zespół Ekonomiczno-Administracyjny Szkół. Zadaniem tego zespołu jest wspieranie i pomoc dyrektorom szkół w zakresie zarządzania placówką oświatową. PYTANIE 1: Czy zespół ten ma również uprawnienia do kontrolowania dyrektorów? PYTANIE 2: Kto w przypadku funkcjonowania takiego zespołu odpowiada za kontrolę wydatków z danego paragrafu? Dyrektor, czy księgowość przy ZEASie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dlaczego np.w propozycji karty oceny pracy nauczyciela nie ma placówek opiekuńczo-wychowawczych typu BURSA?Tam też pracują nauczyciele i miło by było gdyby mogli liczyć na wsparcie ze strony portalu jakim jest nadzór pedagogiczny.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W arkuszu ocen dla gimnazjum na pierwszej stronie jest punkt "Data i przyczyna opuszczenia szkoły". Zastanawiamy się nad tym, jaka data powinna się tam znaleźć w przypadku uczniów, którzy jak większość kończą w terminie naukę w gimnazjum w klasie III. Czy ma to być data zakończenia zajęć dydaktycznych, czy raczej data ukończenia roku szkolnego, czyli 31.08?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe