Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uczeń posiada orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania z zaleceniem realizacji nauczania w formie indywidualnej w odrębnym pomieszczeniu w szkole, włączenie ucznia w zajęcia z oddziałem klasowym zgodnie z zaleceniem lekarskim. Czy uczeń ma obowiązek uczestniczyć we wszystkich zajęciach z klasą oprócz 8 przyznanych godzin nauczania indywidualnego. Proszę podać podstawę prawną, która reguluje tę kwestię. Jest to uczeń klasy II gimnazjum.
Zgodnie z paragrafem 9 rozporządzenia MEN z dnia 1 września 2014 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. nr 1157) uczniowi gimnazjum, który przysługuje od 10 do 12 godzin tygodniowo na realizację tegoż nauczania indywidualnego – nie 8 godzin. Dyrektor szkoły może zwiększyć tygodniowy wymiar godzin nauczania indywidualnego – za zgodą organu prowadzącego placówkę. Może też - na wniosek rodziców zmniejszyć ten wymiar godzin ale uczeń nadal będzie musiał zrealizować podstawę programową. To dyrektor szkoły ustala po konsultacjach z nauczycielami oraz w oparciu o potrzeby i możliwości ucznia wynikające z jego stanu zdrowia, jakie przedmioty winien on realizować indywidualnie, a jakie w systemie klasowo- lekcyjnym. Praktyka wskazuje, że na etapie gimnazjum w klasie drugiej przyznaje się uczniowi 11 godzin na realizację przedmiotów tzw. głównych/wiodących i objętych egzaminem gimnazjalnym: język polski – 2 godz., jeden język obcy – 2 godz., matematyka – 2 godz. i po jednej godzinie: historia, geografia, biologia, chemia i fizyka. Natomiast na lekcje z pozostałych przedmiotów uczeń winien uczęszczać z całą klasą. Chyba, że jest podstawa do zwolnienia tego ucznia z lekcji WF – zaświadczenie lekarskie.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Pytanie dotyczy powrotu ucznia zza granicy. Uczeń dwa lata realizował obowiązek szkolny w gimnazjum w Holandii. Trzecią klasę gimnazjum chce kontynuować w Polsce. W programach nauczania są duże rozbieżności. Uczeń w holenderskiej szkole nie miał kilku przedmiotów (chemii, geografii, języka niemieckiego, historii). Ma bardzo duże zaległości. Czy z przedmiotów, których tam nie realizował powinien zdawać egzaminy, czy zasady ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z nauczycielami poszczególnych przedmiotów.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy w obecnej sytuacji zawieszenia działalności placówek oświatowych, mogę zezwolić nauczycielowi, aby z 5 uczniami prowadził zajęcia - chodzi o zajęcia sportowe- treningi piłki siatkowej. Nauczyciel prosi o udostępnienie sali gimnastycznej i kortu tenisowego należącego do szkoły. Proszę o podanie podstawy prawnej.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Dziekuję za odpowiedź, ale nie do końca się z nią zgadzam. Zadałam nastepujące pytania: czy mogę zatrudnić na stanowisko logopedy w szkole osobę, która ukończyła studia wyższe magisterskie na kierunku "pedagogika w zakresie ogólnopedagogicznym" (2000 r., ilość godzin praktyki - 90)?
Ukończyła także Podyplomowe Studia w zakresie logopedii w 2008 r. ilość godzin praktyki 136 oraz Podyplomowe Studia w zakresie neurologii w 2011r. ilość godzin zajęć praktycznych 161.
Czy ta osoba może być pedagogiem szkolnym?
Rozporządzenie mówi:
Rozporządzenie MEN z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. Nr 50, poz. 400 oraz z 2012 r. poz. 174)
§ 1. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
3) przygotowaniu pedagogicznym - należy przez to rozumieć nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki szczegółowej, nauczanych w wymiarze nie mniejszym niż 270 godzin w powiązaniu z kierunkiem (specjalnością) kształcenia oraz pozytywnie ocenioną praktyką pedagogiczną - w wymiarze nie mniejszym niż 150 godzin; w przypadku nauczycieli praktycznej nauki zawodu niezbędny wymiar zajęć z zakresu przygotowania pedagogicznego wynosi nie mniej niż 150 godzin; o posiadaniu przygotowania pedagogicznego świadczy dyplom ukończenia studiów lub inny dokument wydany przez uczelnię, dyplom ukończenia zakładu kształcenia nauczycieli lub świadectwo ukończenia kursu kwalifikacyjnego;
Chodzi o te 150 godzin praktyki??
Pozdrawiam i czekam na odpowiedź:)
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel, który posiada aktualne badania okresowe dla danej szkoły, a pracuje jeszcze w innej szkole musi dostarczyć badania okresowe dodatkowo dla inne szkoły, czy może wykorzystać te które już ma?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Chciałabym prosić o regulaminy i potrzebną dokumentację dotyczącą następującej sytuacji. Rodzic chce, aby dziecko odbyło w przedszkolu roczne przygotowanie przedszkolne nie jako 6 latek a jako 5 latek tak aby móc posłać dziecko w wieku 7 lat do I klasy szkoły podstawowej. Czy wystarczy tylko wniosek do dyrektora i czy jeśli po roku sam rodzic stwierdzi, że jednak nie chce dać dziecka do pierwszej klasy to czy może to dziecko jeszcze raz odbywać roczne przygotowanie przedszkolne?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe