Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uczeń klasy VI szkoły podstawowej w SOSW posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność w stopniu umiarkowanym w wyniku badania w PPP uzyskał wyniki wskazujące na niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim. Czy jeżeli otrzyma nowe orzeczenie, to może być zapisany do równorzędnej klasy uczniów realizujących podstawę programową kształcenia ogólnego (uczniowie z lekką niepełnosprawnością intelektualną)? Jeśli tak, to jaka powinna być procedura przeniesienia i pomocy uczniowi?
W świetle ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1082) dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego może zostać objęte takim kształceniem w szkole podstawowej ogólnodostępnej, integracyjnej, specjalnej lub w jednym z ośrodków wymienionych w art. 2 pkt 7, w tym m.in. w specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym (dalej SOSW). Przesłanką objęcia kształceniem specjalnym jest orzeczenie wydane przez zespół orzekający w poradni psychologiczno-pedagogicznej. W orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego umieszcza się zalecane formy kształcenia, jednakże ostateczną decyzją o wyborze szkoły najbardziej odpowiedniej dla dziecka podejmują rodzice.
Z przepisu art. 127 ust. 13 i 14 Prawa oświatowego wynika, że rodzice samodzielnie wybierają placówkę dla swojego dziecka albo zgłaszają się do starosty właściwego według miejsca zamieszkania dziecka o wskazanie jednostki oświatowej. Starosta na wniosek rodziców zapewnia dziecku odpowiednią formę kształcenia. Wskazanie starosty oznacza, że konkretna placówka nie może odmówić przyjęcia dziecka, jeżeli rodzice je zgłoszą. Przez zapewnienie należy rozumieć ogół czynności organizatorskich, a nie wydanie decyzji administracyjnej w sprawie.
Z powyższych przepisów jednoznacznie wynika, że kształcenie specjalne jest organizowane na wniosek rodziców. Wniosek rodziców ma również decydujące znaczenie w aspekcie rezygnacji z kształcenia specjalnego w SOSW. Uzasadnieniem zakończenia takiego kształcenia jest oczywiście nowe orzeczenie PPP. Rodzice mogą złożyć wniosek o zapisanie dziecka do ogólnodostępnej szkoły obwodowej lub ubiegać się o przyjęcie dziecka na wolne miejsce do szkoły integracyjnej lub specjalnej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Witam. Ja dalej pytam się czy na pewno ta odpowiedz jest prawidłowa? Na pytanie proszę o podstawę prawną dotyczącą klasyfikacji w roku 2016/17 oto odpowiedź państwa: cyt:Uchwały w sprawie klasyfikacji śródrocznej i rocznej w roku szkolnym 2016/2017 zostały podjęte na podstawie art. 41 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Dz.U. z 2018 r., poz. 1457 ze zm. Czy na pewno Dziennik Urzedowy z roku 2018????Bo mam wątpliwości.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy niżej przedstawiony zapis w prezentowanym na nadzorze pedagogicznym statucie szkoły podstawowej jest zgodny z obowiązującym prawem?"1) § 86; 2. Uczeń i jego rodzice zwracają się z wnioskiem do wychowawcy klasy o umożliwienie wglądu do pracy pisemnej ucznia, dokumentacji egzaminu klasyfikacyjnego, poprawkowego lub innej dokumentacji dotyczącej oceniania.; 3. Wychowawca klasy ma obowiązek umożliwić wgląd do dokumentacji, o której mowa w ust. 2, w porozumieniu z nauczycielem danych zajęć edukacyjnych niezwłocznie, nie później jednak niż w okresie 3 dni od daty złożenia wniosku.; 4. Prace pisemnie ucznia, dokumentację egzaminu klasyfikacyjnego, poprawkowego lub inną dokumentację dotycząca oceniania udostępnia się uczniowi i jego rodzicom do wglądu wyłącznie na terenie Szkoły.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem małej prywatnej szkoły (LO). W klasie pierwszej jest tylko dwoje uczniów. Niestety oboje chorują i bardzo często są nieobecni w szkole.
W przypadku kiedy nie ma obu uczniów, co należy wpisać do dziennika lekcyjnego: temat lekcji czy informacje, że lekcja się nie odbyła z powodu nieobecności uczniów? W jaki sposób rozpisywać tematy, aby była zrealizowana odpowiednia liczba godzin? Nadmieniam, że nauczyciele są w szkole w gotowości do pracy.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o pomoc w obliczeniu przedłużenia stażu. Staż na awans zawodowy nauczyciela dyplomowanego nauczycielka rozpoczęła 1.09.2011r. Od 3.07.2013r. do 19.11.2013r. przebywała na urlopie macierzyńskim podstawowym. Od 20.11.2013r. do 31.12.2013r. na urlopie macierzyńskim dodatkowym. Od 1.01.2014r. do 22.04.2014r. na urlopie rodzicielskim. Od 23.04.2014r. do 30.05.2014r. wykorzystała uzupełniający urlop wypoczynkowy. Według mnie staż na nauczyciela dyplomowanego powinien być przedłużony do 12.02.2015r. Proszę o podanie podstawy prawnej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak powinien wyglądać plan pracy na zajęciach z etyki w zestawieniu z nową podstawą programową i wymaganiami odnośnie reformy? Jakie zagadnienia - i w oparciu o jakie przepisy - nauczyciele szkoły podstawowej mają stworzyć program zajęć z etyki w szkole podstawowej? Czy istnieje jakiś wzór? Czy nauczyciel języka polskiego - może zostać zobligowany do prowadzenia zajęć z etyki w szkole podstawowej? Jeśli tak - to na jakiej podstawie ? (chodzi o uprawnienia ).
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe