Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uczeń klasy 7, posiadający orzeczenie z poradni psychologiczno-pedagogicznej (afazja), został zwolniony z nauczania drugiego języka nowożytnego – języka niemieckiego. W czasie, gdy jego klasa ma język niemiecki on uczestniczy w zajęciach indywidualnych (na terenie szkoły). Jak należy zapisywać nieobecność ucznia na lekcjach języka niemieckiego, zwolnienie (zw) czy nieobecność usprawiedliwiona? Czy należy zastosować inne rozwiązanie, np. utworzyć klasę wirtualną? Nadmienię, że zajęcia obowiązkowe dokumentujemy w dzienniku elektronicznym, a zajęcia indywidualne w dzienniku papierowym.
Na podstawie § 6 ust. 1 i 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 373 z późn. zm.), dyrektor szkoły zwalnia ucznia z afazją z nauki drugiego języka obcego nowożytnego do końca danego etapu edukacyjnego na wniosek rodziców oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, z której wynika potrzeba zwolnienia z nauki tego języka obcego nowożytnego. W przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego nowożytnego w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "zwolniony" albo "zwolniona". Ponieważ uczeń nie ma obowiązku brania udziału w zajęciach, z których został zwolniony, bezzasadne jest odnotowywanie jego nieobecności np. usprawiedliwionej na zajęciach z drugiego języka obcego. Nie ewidencjonuje się obecności albo nieobecności ucznia w dzienniku na zajęciach, z których jest zwolniony, a ewentualnie można dokonać adnotacji "zwolniony" albo "zwolniona", chociaż taki obowiązek nie wynika wprost z rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z 2017 r., poz. 1646 z późn. zm.). Jeżeli uczeń w czasie zajęć z drugiego języka obcego uczestniczy w dodatkowych indywidualnych zajęciach to w dzienniku innych zajęć należy odnotowywać odpowiednio jego obecności albo nieobecności na tych zajęciach, zgodnie z § 11 ust. 11 i 2 ww. rozporządzenia. Nie ma podstawy prawnej do utworzenia "wirtualnego oddziału", a w związku z tym trudno uznać podjęcie takiego działania za zasadne.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy osoba fizyczna prowadząca publiczny punkt przedszkolny może przekształcić go w niepubliczne przedszkole? Przepisy oświatowe nie wskazują takiej możliwości jednoznacznie, ale także nie zabraniają takiego przekształcenia. Jeśli istnieje taka możliwość to proszę o informację jak wesprzeć się podstawą prawną przy takim przekształceniu.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W przedszkolu niepublicznym w okresie zawieszenia zajęć od marca 2020 r. prowadzone są zdalnie zajęcia terapeutyczne w ramach wczesnego wspomagania rozwoju i kształcenia specjalnego. Jak należy przygotować ewaluację indywidualnych programów terapeutycznych WWR- jeśli dziecko kontynuuje nauczanie zdalne? Jak przygotować ewaluację IPET w kształceniu specjalnym, jeśli dziecko kontynuuje nauczanie zdalne i w przedszkolu nie było od marca? Jak prawidłowo przygotować dokumentację kończącą rok szkolny?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dziecko pięcioletnie w przedszkolu bardzo dużo opuszcza. We wrześniu i październiku miało 30% obecności. Są to obecności usprawiedliwione przez rodziców (dostarczono usprawiedliwienie od lekarza rodzinnego o treści: "usprawiedliwienie nieobecności zaległych i obecnych"). Jak wygląda sprawa realizacji obowiązku przedszkolnego tego dziecka w świetle przepisów? czy można mu zaliczyć realizację obowiązku? Jak należy postąpić w rozmowie z rodzicami?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Z dniem 1 grudnia 2022 r. przyjęto uczennicę z Ukrainy do placówki, dziecko posiada orzeczenie do kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność intelektualną ze sprzężeniem. Opracowano dla uczennicy IPET oraz wielospecjalistyczną ocenę funkcjonowania. Czy wobec tego teraz, w styczniu 2023 r., z końcem semestru musimy opracować okresową wielospecjalistyczną ocenę funkcjonowania i śródroczną ocenę opisową? Czy możemy tę dokumentację opracować dopiero pod koniec drugiego semestru?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Przed mającymi się odbyć rekolekcjami rozdaliśmy uczniom druki zgody na wyjazd do kościoła. Ksiądz, który jest również katechetą w szkole nazwał to łamaniem prawa i przestępstwem. Rodzice wyrażają zgodę na każdy wyjazd i tak potraktowaliśmy wyjazd do kościoła. Czy postąpiliśmy słusznie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe