Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uczeń jest na pierwsze półrocze nieklasyfikowany z powodu nieusprawiedliwionych nieobecności. Rada pedagogiczna nie wyraziła zgody na egzamin klasyfikacyjny dla tego ucznia. Co zrobić z takim uczniem w gimnazjum? Czy powinien chodzić na zajęcia lekcyjne w drugim półroczu? Jak postąpić w tej sytuacji?
Rozporządzenie w sprawie oceniania (...) z dnia 30.04.2007 r. (ze zm.).
Paragraf 17.ust. 1 opisuje przypadki, kiedy uczeń może nie być klasyfikowany: "jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej Z POWODU NIEOBECNOŚCI UCZNIA NA ZAJĘCIACH EDUKACYJNYCH PRZEKRACZAJĄCEJ POŁOWĘ CZASU PRZEZNACZONEGO NA TE ZAJĘCIA W SZKOLNYM PLANIE NAUCZANIA. Treść zapisu obliguje do nieklasyfikowania wówczas, gdy brak jest ocen, a ten brak jest spowodowany nieobecnością ucznia na zajęciach. Jeśli natomiast mimo absencji ucznia są oceny - należy go klasyfikować.
Natomiast paragraf 17.ust. 16 nakazuje, by w dokumentacji ucznia nieklasyfikowanego zapisać "nieklasyfikowany". W opisanej sytuacji należy:
1) sprawdzić, czy rzeczywiście nie ma ocen lub jest ich niewystarczająca ilość uniemożliwiająca klasyfikowanie,
2) jeśli jednak uczeń nie podlega klasyfikacji, w dokumentacji należy wpisać "nieklasyfikowany" oraz stworzyć możliwości uczniowi do nadrobienia braków zgodnie z paragrafem 16 w/w Rozporządzenia, a uczeń uczestniczy w zajęciach, realizuje obowiązek szkolny/nauki zgodnie z odrębnymi przepisami.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Co to znaczy, że uczeń może być skreślony z listy uczniów danej szkoły? Czy rada pedagogiczna może podjąć decyzję o skreśleniu ucznia, a jeżeli tak, to w jakich przypadkach? Jeśli uczeń po osiągnięciu pełnoletności wnioskuje o rezygnacji z dalszej nauki, czy rada pedagogiczna skreśla go z listy uczniów czy obowiązują inne procedury?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy istnieje możliwość organizacji filii szkoły innej niż podstawówka? Sprawa dotyczy "micro" szkół funkcjonujących w zakładach poprawczych tj. gimnazjum (przede wszystkim) i szkół zawodowych. Połączenie organizacyjne dwóch, trzech szkół z pobliskich placówek pozwoliłoby zracjonalizować politykę kadrową (chociażby, co do ilości stanowisk kierowniczych). Ustawa o Systemie Oświaty wprost mówi o filii szkoły na poziomie podstawówki. Czy to automatycznie wyklucza tego typu organizację dla gimnazjum. Czy istnieje inna formuła organizacyjna umożliwiająca "połączenia sił" np. w formie oddziałów zamiejscowych szkoły? Co w takim wypadku z miejscem zatrudnienia nauczycieli?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak należy rozumieć zapisy Art. 221 ust. 1 Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe w odniesieniu do Zespołu Szkół Specjalnych, w którym oprócz Szkoły Podstawowej działają również Szkoła Przysposabiająca do Pracy oraz Branżowa Szkoła I Stopnia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam, mam problem z naliczeniem dodatkowego wynagrodzenia rocznego ("13") za 2011r. Nauczycielka przebywała na zwolnieniu chorobowym od 24-28.01.2011r oraz 14.02-26.06.2011r a następnie od 27.06.2011r do 31.12.2011r. na urlopie dla poratowania zdrowia. Za jaki okres i w jakiej wysokości naliczyć "13"?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dostałem odpowiedź na pytanie od Państwa, ale mam dodatkowe pytanie do tej kwestii: jeżeli szkoła posiada środki, stać ją na poniesienie takich kosztów, to czy może je wykorzystać? Szkoła posiada status szkoły publicznej prowadzonej przez stowarzyszenie. Poniżej przytaczam moje poprzednie pytanie wraz z odpowiedzią:
PYTANIE: "W nowej podstawie programowej napisane jest, iż uczniowie mogą wybrać zajęcia fakultatywne z wychowania fizycznego. Czy w ramach subwencji oświatowej można sfinansować te zajęcia w postać kosztów związanych z wynajęciem przewodnika, kosztów transportu, jeżeli np. zajęcia będą miały charakter turystyki górskiej?"
ODPOWIEDŹ: "ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2011 r. w sprawie dopuszczalnych form realizacji obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego:
§ 3. 1. Dyrektor szkoły przygotowuje propozycję zajęć do wyboru przez uczniów, uwzględniając:
1) potrzeby zdrowotne uczniów, ich zainteresowania oraz osiągnięcia w danym sporcie lub aktywności fizycznej;
2) uwarunkowania lokalne;
3) miejsce zamieszkania uczniów;
4) tradycje sportowe środowiska lub szkoły;
5) możliwości kadrowe.
W ramach subwencji oświatowej nie można opłacić przewodnika czy kosztów transportu. Zajęcia fakultatywne muszą być tak dobrane, aby szkołę stać było na ich organizację. Tego typu koszty mogą zostać pokryte przez np. gminne jednostki z zakresu sportu, profilaktyki, itp. w ramach projektów edukacyjnych lub przez sponsorów. Organ prowadzący również może pokryć tego typu koszty, jednak z własnych środków".
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe