Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Rada Gminy ustaliła maksymalną kwotę dofinansowania do dokształcania nauczycieli, związki zawodowe pozytywie zaopiniowały plan podziału środków na poszczególne placówki w gminie i na poszczególne formy kształcenia. Czy dyrektor przydzielając kwoty poszczególnym nauczycielom musi zasięgać opinii związków zawodowych? Czy wprowadzając szkolny regulamin dofinansowania musi również zasięgać opinii ZZ. Czy regulłami taki wprowadza zarządzeniem?
USTAWA z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (ze zm.).
Rozdział 3
Uprawnienia związków zawodowych
Art. 19. [Opiniowanie założeń i projektów ustaw] 1. Organizacja związkowa, reprezentatywna w rozumieniu ustawy z dnia 6 lipca 2001 r. o Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych i wojewódzkich komisjach dialogu społecznego (Dz. U. nr 100, poz. 1080), zwanej dalej "ustawą o Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych", ma prawo opiniowania założeń i projektów aktów prawnych w zakresie objętym zadaniami związków zawodowych. Nie dotyczy to założeń projektu budżetu państwa oraz projektu ustawy budżetowej, których opiniowanie regulują odrębne przepisy.
2. Organy władzy i administracji rządowej oraz organy samorządu terytorialnego kierują założenia albo projekty aktów prawnych, o których mowa w ust. 1, do odpowiednich władz statutowych związku, określając termin przedstawienia opinii nie krótszy jednak niż 30 dni. Termin ten może zostać skrócony do 21 dni ze względu na ważny interes publiczny. Skrócenie terminu wymaga szczególnego uzasadnienia. Bieg terminu na przedstawienie opinii liczy się od dnia następującego po dniu doręczenia założeń albo projektu wraz z pismem określającym termin przedstawienia opinii. Nieprzedstawienie opinii w wyznaczonym terminie uważa się za rezygnację z prawa jej wyrażenia.
21. Założenia albo projekty aktów prawnych, o których mowa w ust. 1, organy władzy i administracji rządowej oraz organy samorządu terytorialnego przekazują również na odpowiedni adres elektroniczny wskazany przez właściwy organ statutowy związku, nie później niż w dniu ich doręczenia na piśmie.
3. W razie odrzucenia w całości lub w części stanowiska związku, właściwy organ administracji rządowej lub samorządu terytorialnego informuje o tym związek na piśmie, podając uzasadnienie swojego stanowiska. W razie rozbieżności stanowisk związek może przedstawić swoją opinię na posiedzeniu właściwej komisji sejmowej, senackiej lub samorządu terytorialnego.
Zapisy ustawy nie zobowiązują dyrektora szkoły do zasięgania takiej opinii. Natomiast regulamin można wprowadzić zarządzeniem.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jakie kary mogą być stosowane w szkole, żeby były zgodne z obowiązującym prawem i nie naruszały godności ucznia? Proszę o przykłady konkretnych rozwiązań.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Statut szkoły branżowej I stopnia z klasą 2. i 3. ZSZ
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Moje pytanie dotyczy protokołowania zebrań Rady Pedagogicznej. Krótkie spotkania RP (poza ustalonym terminem konferencji), np. w czasie przerwy, związane z zaopiniowaniem zmian w arkuszu lub przekazaniem ważnego komunikatu lub nawet wymagające podjęcia uchwały - do tej pory dokumentowaliśmy tzw. "Notatką do protokolarza" - jeśli była związana z podjęciem uchwały, była ona załącznikiem do notatki. Spotkałam się jednak z opinią, że każde spotkanie RP musi być protokołowane. Czy taka notatka nie jest wystarczającym dokumentem spotkania?
Proszę też o podpowiedź, jak ma wyglądać wzorcowy protokół i cała księga protokołów?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Witam! Czy nauczyciel ma prawo wystawić uczniowi stopień cząstkowy na drugi semestr, mimo iż sprawdzian odbył się i był sprawdzony w pierwszym semestrze? Jaka jest podstawa prawna?
Rodzic nie zgadza się z wystawioną oceną i chciałby, aby zweryfikował to inny nauczyciel, czy ma takie prawo?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o wzór zarządzenia w celu wprowadzenia zmian w regulaminie ZFŚS, oraz wzór zarządzenia do powołania komisji do prac której zadaniem jest ustalenie wysokości miesięcznego czynszu za wynajem pomieszczeń w placówce
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe