Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Pytanie dotyczy nowego rozporządzenia z dnia 30 marca 2023 w sprawie niektórych publicznych placówek systemu oświaty, a konkretnie paragrafu 59 ust. 1 pkt. 1: zespół co najmniej dwa razy w roku ocenia zasadność dalszego pobytu wychowanka w ORW, w tym ocenia efekty zastosowanych dotychczas wobec wychowanka działań rewalidacyjnych, edukacyjnych lub terapeutycznych. Czy w tym punkcie ustawodawca pisząc o ocenie efektywności zastosowanych wobec wychowanka działań rewalidacyjnych, edukacyjnych lub terapeutycznych ma na myśli sporządzenie okresowej Wielospecjalistycznej Oceny Poziomu Funkcjonowania wychowanka, ocenę opisową czy ma to być zupełnie inny dokument?
Dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim posiadający orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych są przyjmowani do ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych nie wcześniej niż od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 3. rok życia. Pobyt wychowanka w ośrodku rewalidacyjno-wychowawczym trwa nie dłużej niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym wychowanek kończy 25. rok życia.
Dzieci i młodzież z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna, posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego są przyjmowani do ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych nie wcześniej niż od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 3. rok życia. W szczególnie uzasadnionych przypadkach do ośrodka rewalidacyjno-wychowawczego może być przyjęte dziecko, które ukończyło 2,5 roku życia. Pobyt wychowanka w ośrodku rewalidacyjno-wychowawczym trwa nie dłużej niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym wychowanek kończy 24. rok życia.
§ 59 ust. 1 pkt. 1 rozporządzenia z dnia 30 marca 2023 w sprawie niektórych publicznych placówek systemu oświaty (Dz. U. z 2023 r., poz. 651) określa, że co najmniej dwa razy w roku ocenia zasadność dalszego pobytu wychowanka w ośrodku rewalidacyjno-wychowawczym, w tym ocenia efekty zastosowanych dotychczas wobec wychowanka działań rewalidacyjnych, edukacyjnych lub terapeutycznych.
W przypadku gdy w wyniku powyższej oceny nie stwierdzono zasadności dalszego pobytu wychowanka w ośrodku rewalidacyjno-wychowawczym, dyrektor tego ośrodka informuje o tym rodziców wychowanka albo pełnoletniego wychowanka.
Tworzenie zespołu odbywa się na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r., poz. 1082 z późn. zm.), a więc dotyczy wydanego wg wymienionego artykułu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2020 r. poz. 1309).
Zadania zespołu zostały opisane w § 6 cytowanego rozporządzenia – zespół ten, co najmniej dwa razy w roku szkolnym, dokonuje okresowej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia, uwzględniając ocenę efektywności programu w zakresie, oraz, w miarę potrzeb, dokonuje modyfikacji programu. Okresowej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia i modyfikacji programu dokonuje się, w zależności od potrzeb, we współpracy z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, w tym poradnią specjalistyczną, a także – za zgodą rodziców ucznia – z innymi podmiotami.
Można zatem domniemywać, że ustawodawca pisząc o ocenie efektywności zastosowanych wobec wychowanka działań rewalidacyjnych, edukacyjnych lub terapeutycznych ma na myśli sporządzenie okresowej Wielospecjalistycznej Oceny Poziomu Funkcjonowania wychowanka z której będzie wynikać ocena zasadność dalszego pobytu wychowanka w ośrodku rewalidacyjno-wychowawczym.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy rodzic może upoważnić do odbioru dziecka z przedszkola osobę niepełnoletnią?
Czy w statucie przedszkola można zapisać, że dziecko może odbierać rodzice lub upoważniona przez nich osoba dorosła (pełnoletnia)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy realizuje dodatkowe zadanie tzn. Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka. W związku z ciągłymi zmianami dotyczącymi przyjmowania nowych dzieci na zajęcia co najmniej dwa razy w miesiącu sporządzany jest aneks do arkusza organizacyjnego placówki. Czy każdy aneks musi zostać zaopiniowany przez Radę Pedagogiczną? Placówka zatrudnia ponad 150 nauczycieli, również w terenie (prowadzą zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze). W sytuacji, gdy Rady Pedagogiczne nie mogą odbywać się zdalnie jest to duży problem. Jaki zatem jest sposób rozwiązania tej sytuacji? Jaki powinien być zapis w Statucie i regulaminie Rady Pedagogicznej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zgodnie z UoSO (Art. 16.7. Za spełnianie obowiązku, o którym mowa w art. 14 ust. 3, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki uznaje się również udział dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych, organizowanych zgodnie z odrębnymi przepisami.) Dziecko upośledzone w stopniu głębokim realizuje obowiązek szkolny poprzez udział w zajęciach rewalidacyjno - wychowawczych. Był niegdyś taki zapis, że na wniosek rodzica kurator oświaty mógł wydać zezwolenie na uchylenie tego obowiązku. Był to ustęp 9, który obecnie jest uchylony. Czy istnieje jakaś możliwość, aby dziecko z głębokim upośledzeniem nie musiało odbywać tychże zajęć? Na wniosek lekarza, rodziców, ppp? I kto taką decyzję miałby wydać? Co z dziećmi, które z różnorodnych powodów, w tym zdrowotnych nie są w stanie sprostać nauce w jakiejkolwiek formie? Czy prawodawca nie uwzględnił takiej ewentualności?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Stowarzyszenie prowadzi 2 odrębne placówki niepubliczne- szkołę oraz przedszkole. Nauczycieli zatrudnia Stowarzyszenie , wskazując miejsce wykonywania obowiązków. Placówki są osobno rozliczane finansowo.
Czy jest możliwe, by nauczyciele z jednej placówki zastępowali nauczycieli z drugiej, w przypadku zastępstw doraźnych? Czy jest możliwy zapis w umowie o pracę o takiej formie(podst.prawna)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Rodzic dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego został decyzją dyrektora zwolniony z opłat za wyżywienie dziecka w przedszkolu. Czy przedszkole niepubliczne może opłaty za wyżywienie tego dziecka rozliczyć z dotacji na kształcenie specjalne?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe