Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Pytanie dotyczy nowego rozporządzenia w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej: 1. Jak powinna przebiegać wzorcowa procedura opracowania IPET, w tym dokonywania wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia (diagnoza wstępna, diagnoza monitorująca)?; 2. Jak prawidłowo organizować zajęcia rewalidacyjne po zmianach wprowadzonych przez MEN, zgodnie z wytycznymi nowych rozporządzeń?; 3. Kto i z jakich godzin powinien je realizować?; 4. Jakie obowiązki i zadania powinien spełnić dyrektor oraz Zespoł ds. planowania i koordynowania kształcenia specjalnego?; 5. Jakich należy zatrudnić specjalistów?; 6. Co oznaczają nowe formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej: Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne – jak je organizować i którzy uczniowie powinni być nimi objęci? Zajęcia rozwijające umiejętności uczenia się – dla kogo i jak organizować zajęcia, by wspomagać efektywność uczenia się? Co to jest zindywidualizowana ścieżka kształcenia – komu i w jaki sposób należy dostosować organizację i proces nauczania do specjalnych potrzeb edukacyjnych?; 7. Jak dokonywać oceny efektywności udzielonej pomocy i formułować wnioski dotyczące dalszych działań mających na celu poprawę funkcjonowania ucznia?; 8. Co należy zrobić, gdy udzielana uczniowi pomoc psychologiczno-pedagogiczna nie przynosi efektów i nie następuje poprawa jego funkcjonowania?; 9. Kto składa wniosek do poradni psychologiczno-pedagogicznej dotyczący pogłębionej diagnozy ucznia i co trzeba w nim zawrzeć? Pytania dotyczą LO niepublicznego, gdzie są orzeczenia: Asperger, choroby sprzężone, zagrożenie niedostosowaniem społecznym. Bardzo proszę o niecytowanie rozporządzenia. Proszę o odpowiedzi na pytania.
1. Jak powinna przebiegać wzorcowa procedura opracowania IPET, w tym dokonywania wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia (diagnoza wstępna, diagnoza monitorująca)? Członkowie Zespołu najpierw zapoznają się z dokumentacją ucznia + na tej podstawie dokonują wielospecjalistycznej oceny poziomu jego funkcjonowania z uwzględnieniem własnych obserwacji ucznia oraz wywiadu uzyskanego od rodzica/pełnoletniego ucznia (diagnoza wstępna), która musi uwzględniać indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne, mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia ucznia, w zależności od potrzeb konieczny zakres i charakter wsparcia ze strony nauczycieli, specjalistów, asystentów lub pomocy nauczyciela oraz przyczyny niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu ucznia, w tym bariery i ograniczenia utrudniające jego funkcjonowanie i uczestnictwo w życiu szkolnym + na tej podstawie planują dla ucznia kształcenie specjalne wypełniając poszczególne „rubryki” wcześniej opracowanego arkusza IPET – według punktów określonych w/w rozporządzeniu + każda osoba obecna na posiedzeniu Zespołu podpisuje się pod datą zapisanych ustaleń.
2. Jak prawidłowo organizować zajęcia rewalidacyjne po zmianach wprowadzonych przez MEN, zgodnie z wytycznymi nowych rozporządzeń? W LO, czyli szkole ogólnodostępnej, zajęcia rewalidacyjne organizuje się dla ucznia w formie indywidualnej, a minimalny tygodniowy wymiar godzin dla niego wynosi 2 h – zgodnie z załącznikiem nr 4 do rozporządzenia MEN z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. z 31 marca 2017, poz. 703). Rodzaj zajęć rewalidacyjnych realizowanych dla danego ucznia wynika ze orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, zapisów zawartych we wspomnianym w pytaniu nowym rozporządzeniu oraz z wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia, która wskazuje min. jego indywidualne potrzeby w tym zakresie. Przykładowo: dla ucznia z zespołem Aspergera – mogą to być zajęcia rozwijające umiejętności społeczne, w tym umiejętności komunikacyjne, dla ucznia niepełnosprawnego wzrokowo – zajęcia z nauki alternatywnych metod komunikacji, dla ucznia niepełnosprawnego słuchowo – zajęcia logopedyczne ( o ile ma deficyty kompetencji i zaburzenia sprawności językowych) lub nauka sposobów komunikowania się, w szczególności wspomagających i alternatywnych metod komunikacji (AAC), dla ucznia niepełnosprawnego ruchowo – zajęcia gimnastyki korekcyjnej, hipoterapia. Zajęcia rewalidacyjne – NIE SĄ formą pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niedostosowanie społeczne NIE organizuje się zajęć rewalidacyjnych tylko zajęcia resocjalizacyjne.
3. Kto i z jakich godzin powinien je realizować? Zajęcia rewalidacyjne mogą być realizowane tylko przez nauczycieli zajęć edukacyjnych posiadających odpowiednie przygotowanie specjalistyczne w zakresie pedagogiki specjalnej, a także przez szkolnych specjalistów (pedagog, psycholog, logopeda) w ramach powierzonych im zadań z zakresu udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej. Resort edukacji wielokrotnie podkreślał, że można je przyznać tylko nauczycielom, których przygotowanie odpowiada rodzajowi prowadzonych zajęć. Tak więc, zajęcia rewalidacyjne z uczniem np.: niepełnosprawnym intelektualnie powinien prowadzić oligofrenopedagog, z uczniem słabosłyszącym – surdopedagog lub surdologopeda, z uczniem słabowidzącym – tyflopedagog, z uczniem ze spektrum autyzmu, w tym z zespołem Aspergera – rehabilitant osoby autystycznej albo oligofrenopedagog, jeśli u tego ucznia występuje niepełnosprawność intelektualna jako niepełnosprawność sprzężona. Jeśli zajęcia rewalidacyjne z uczniem niepełnosprawnym prowadzi nauczyciel specjalista zatrudniony na stanowisku pedagoga, psychologa lub logopedy (mający kwalifikacje do danego rodzaju zajęć) – to czyni to w ramach swojego pensum określonego przez organ prowadzący tę placówkę. Jeśli zajęcia rewalidacyjne – jako dodatkowe poza obowiązującym pensum - prowadzi nauczyciel zajęć edukacyjnych (posiadający stosowne do rodzaju zajęć kwalifikacje) – to czyni to w tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin zajęć określonym w tabeli zawartej w art. 42 ust. 3 ustawy - Karta Nauczyciela. Zatem przyznane temu nauczycielowi godziny z tytułu indywidualnych zajęć rewalidacyjnych nie powinny wchodzić w godziny etatowe. Jeżeli szkoła zatrudnia nauczyciela (oczywiście ze stosownymi kwalifikacjami) tylko do prowadzenia indywidualnych zajęć rewalidacyjnych, wówczas zatrudniony jest on jako specjalista, którego również obowiązuje pensum wyznaczone przez organ prowadzący tę placówkę.
4. Jakie obowiązki i zadania powinien spełnić dyrektor oraz Zespoł ds. planowania i koordynowania kształcenia specjalnego? Dyrektor organizuje kształcenie specjalne dla ucznia i sprawuje nadzór pedagogiczny nad jego prawidłową realizacją + wyznacza osobę która koordynuje pracą Zespołu + uwzględnia zajęcia rewalidacyjne w tygodniowym planie nauczania ucznia + zatrudnia nauczycieli lub specjalistów do realizacji zajęć rewalidacyjnych zgodnie z wymaganymi kwalifikacjami (lub przydziela te zajęcia osobom już zatrudnionym) + informuje pisemnie rodziców ucznia lub pełnoletniego ucznia o posiedzeniach Zespołu, w których mają prawo uczestniczyć + wnioskuje o udział w danym posiedzeniu przedstawiciela PPP + ustala też formy pomocy psychologicznej dla ucznia zaproponowane przez Zespół, okres ich udzielania oraz wymiar godzinowy. Zespół składa się ze wszystkich nauczycieli i specjalistów pracujących w szkole z danym uczniem, dla którego organizuje się kształcenie specjalne. Zadaniem Zespołu jest: opracowanie IPET zgodnie ze wskazaniami w/w rozporządzenia i zrealizowanie wszystkich jego zapisów + realizacja zaplanowanych i zapisanych w IPET postanowień + dokonywanie dwa razy w roku szkolnym (po I i II semestrze) wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia (diagnoza monitorująca) uwzględniając ocenę efektywności IPET oraz, w miarę potrzeb dokonanie jego modyfikacji + przekazanie rodzicom/pełnoletniemu uczniowi kopii IPET i wielospecjalistycznej oceny.
5. Jakich należy zatrudnić specjalistów? Jeśli do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych odpowiedź jest w pyt. 3 Jeśli pytający miał na myśli specjalistów zatrudnianych obowiązkowo gdy w szkole jest uczeń z autyzmem, w tym z Aspergerem lub z niepełnosprawnościami sprzężonymi – to specjalista zatrudniany do współorganizowania dla niego kształcenia specjalnego musi mieć kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej o kierunku zgodnym z niepełnosprawnością tego ucznia.
6. Co oznaczają nowe formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej:
Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne – organizuje się dla uczniów przejawiających trudności w funkcjonowaniu społecznym. Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 10, chyba że zwiększenie liczby uczestników jest uzasadnione potrzebami uczniów. Mogą je prowadzić nauczyciele z kwalifikacjami z socjoterapii, pedagodzy i psycholodzy szkolni. Zajęcia rozwijające umiejętności uczenia się – dla każdego ucznia, który ma z tym problemy, by podnieść efektywność jego nauki. Te zajęcia mogą być organizowane indywidualnie i grupowo. Prowadzą je nauczyciele, pedagodzy i psycholodzy szkolni, którzy znają metody zalecane przez neurodydaktykę, w tym mnemotechniki. Co to jest zindywidualizowana ścieżka kształcenia – jest to forma pomocy adresowana do uczniów którzy mogą uczęszczać do szkoły, ale ze względu na trudności w funkcjonowaniu wynikające w szczególności ze stanu zdrowia (np. choroba przewlekła, zaburzenia psychiczne, ADHD) nie mogą realizować wszystkich zajęć edukacyjnych wspólnie ze swoją klasą i wymagają dostosowania organizacji i procesu nauczania do ich specjalnych potrzeb edukacyjnych. Objęcie ucznia tą formą wymaga opinii publicznej PPP, w której jest ona jasno wskazana. Wniosek składają rodzice ale muszą do niego dołączyć opinię nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem, o jego funkcjonowaniu ucznia w szkole. Mając taką opinię rodzice/pełnoletni uczeń składają wniosek do dyrektora szkoły, a ten ustala wymiar godzin zajęć edukacyjnych realizowanych indywidualnie z uczniem, uwzględniając konieczność realizacji przez niego podstawy programowej kształcenia ogólnego. Tej formy nie organizuje się dla uczniów objętych kształceniem specjalnym oraz uczniów objętych indywidualnym nauczaniem.
7. Jak dokonywać oceny efektywności udzielonej pomocy i formułować wnioski dotyczące dalszych działań mających na celu poprawę funkcjonowania ucznia? Tak, jak dokonuje oceny całorocznej (ewaluacji) efektów realizacji statutowej działalności szkoły w każdym jej obszarze, czyli zbierając informacje od nauczycieli i specjalistów – realizatorów poszczególnych zadań z uczniem oraz od adresata tejże pomocy – od ucznia i jego rodziców.
8. Co należy zrobić, gdy udzielana uczniowi pomoc psychologiczno-pedagogiczna nie przynosi efektów i nie następuje poprawa jego funkcjonowania? Trzeba uzyskać zgodę rodziców/pełnoletniego ucznia na złożenie do PPP wniosku o przeprowadzenie diagnozy i wskazanie sposobu rozwiązania problemu ucznia.
9. Kto składa wniosek do poradni psychologiczno-pedagogicznej dotyczący pogłębionej diagnozy ucznia i co trzeba w nim zawrzeć? Wniosek do PPP składa dyrektor szkoły. Trzeba w nim umieścić informacje o rozpoznanych indywidualnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych, możliwościach psychofizycznych oraz potencjale rozwojowym ucznia + występujących trudnościach w jego funkcjonowaniu szkole lub szczególnych jego uzdolnieniach + działaniach podjętych przez nauczycieli, i specjalistów w celu poprawy jego funkcjonowania ucznia w szkole + o formach pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej temu uczniowi i okresie ich udzielania + o efektach wszystkich podjętych działań pomocowych.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Rodzic dziecka 7-letniego (dziecko niepełnosprawne) nie zgłosił go do szkoły obwodowej. Dziecko miało kontynuować obowiązek przedszkolny w przedszkolu integracyjnym. Dziecko chorowało na początku roku szkolnego. Po chorobie matka zgłosiła się do przedszkola, które zakwestionowało przyjęcie dziecka ze względu na brak odroczenia i skierowało matkę do szkoły. W tym czasie szkoła wysłała pismo do rodziców z prośbą o informację, gdzie dziecko spełnia obowiązek szkolny. Okazało się, że dziecko zostało zgłoszone do poradni dopiero po braku przyjęcia przez przedszkole. Co teraz zrobić? Przepisy mówią tylko o egzekucji, a co z dzieckiem?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o podanie zakresu obowiązków, jaki powinien mieć w MOW-ie kierownik do spraw opieki i wychowania oraz wicedyrektor?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o informacje w sprawie realizacji godzin z art.42 KN- czy można dopuścić możliwość zrealizowania wszystkich godzin w jednym semestrze-nauczyciel wykorzystał limit godzin z całego roku w I semestrze czy to nie jest sprzeczne z ustawą?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Jakie dokumenty obowiązują nauczyciela przedszkola? Czy ma on prowadzić arkusze kompetencji i arkusze obserwacji pedagogicznej? Czy może coś jeszcze. Proszę o konkretną wskazówkę bo u mnie jest z tym bałagan.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o podanie podstawy prawnej decyzji dyrektora szkoły w sprawie odroczenia ucznia w roku szkolnym 2016/2017 (na które artykuły ustawy o systemie oświaty należy się powołać?). Dziecko urodzone w roku 2009. W roku szkolnym 2015/16 było już odroczone do 31.08.2016 r. Dziecko posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z 2013 r. ze względu na niepełnosprawność sprzężoną (autyzm dziecięcy i upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim) wydane na czas wychowania przedszkolnego oraz opinię poradni z kwietnia 2016 r. w sprawie odroczenia rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe