Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Pytanie dotyczy kwalifikacji nauczyciela logopedy. Czy nauczyciel po pedagogice opiekuńczej z resocjalizacją (licencjat) i studiach II stopnia w specjalności: logopedia może pracować jako nauczyciel logopeda w szkole i przedszkolu? W rozporządzeniu jest mowa o studiach wyższych z logopedii. W porównaniu z poprzednim rozporządzeniem (Dz. z 2015 r. poz. 1264) zniknęło wyjaśnienie sformułowania studia wyższe w tym rozporządzeniu.
Na podstawie § 20 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, Dz.U. z 2017 r., poz. 1575 kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela logopedy w przedszkolach, szkołach i placówkach posiada osoba, która ukończyła studia wyższe w zakresie logopedii, na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub placówki, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne. Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym, Dz.U. z 2017 r., poz. 2183 ze zm. studia wyższe to studia pierwszego stopnia, studia drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie, prowadzone przez uczelnię uprawnioną do ich prowadzenia. W związku z tym ukończenie studiów II stopnia z logopedii daje kwalifikacje do prowadzenia zajęć z logopedii w szkole i przedszkolu.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel zatrudniony w gimnazjum, który od 20 lat uzupełniał etat w szkole podstawowej (w roku szkolnym 2018/2019 miał 1 godzinę w gimnazjum, a 17 godzin w szkole podstawowej). W związku z likwidacją gimnazjum w październiku 2018 r. napisał podanie do szkoły podstawowej o przeniesienie za porozumieniem stron i dostał odpowiedź odmowną. Jest wiceprezesem ZNP i radnym powiatowym. Czy Wójt Gminy powinien nakazać dyrektorowi szkoły przyjęcie tego nauczyciela, ponieważ są dla niego godziny? Nadmieniam, że inni nauczyciele z takim samym wykształceniem mają po półtora etatu. Co z przepisami przejściowymi, że pierwszeństwo w zatrudnieniu mają nauczyciele ze zlikwidowanych gimnazjów?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczycielowi zatrudnionemu w naszej szkole na 4h tygodniowo należy się wolny dzień z powodu zgonu teścia? Nadmieniam, że nasza szkoła nie jest głównym miejscem pracy tego nauczyciela.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Dzień dobry, pracownikowi samorządowemu rozwiązuje się umowa z dniem na jaki była zawarta tj. 31.08, natomiast 15.09 osiąga ona wiek emerytalny 60lat. Czy należy jej się odprawa emerytalna jako, że jesteśmy jej ostatnim miejscem pracy a nabycie uprawnień emerytalnych nastąpi w "niedalekiej przyszłości" czyli w krótkim okresie czasu 15 dni po rozwiązaniu się umowy o pracę. Moje pytanie czy należy wypłacić odprawę emerytalną a jeżeli tak to z jakim dniem 31.08 czy 15.09?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Jako Beneficjent projektów unijnych (POKL) podpisujemy z pracownikami umowy zadaniowe na czas realizacji konkretnego projektu. Częstą sytuacją jest, że nasz pracownik ma podpisane równocześnie 2 umowy o pracę (1/2 etatu w jednym projekcie i jednocześnie 1/2 etatu na inne stanowisko w drugim projekcie). Przy rozliczeniach miesięcznych każdej z umów pracownik sporządza kartę czasu pracy, prowadzi też ewidencję godzin pracy we wszystkich projektach. Jedna z Instytucji Pośredniczących II stopnia, która nas rozlicza i kontroluje, zarzuciła nam, że takie rozwiązanie nie jest zgodne z Wytycznymi w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach PO KL, które w punkcie 4.5.1.2) mają zapis: „Umowa o pracę z osobą stanowiącą personel projektu obejmuje wszystkie zadania wykonywane przez tą osobę w ramach projektu lub projektów realizowanych przez Beneficjenta”. Zagrożono nam uznaniem za niekwalifikowane wydatków na wynagrodzenia pracowników w projektach, gdyż są niezgodne z Wytycznymi. Naszym zdaniem są zgodne z prawem pracy.
Rozwiązanie zaproponowane przez IP2 mocno komplikuje rozliczanie pracownika, ponieważ:
- umowy mają różny okres obowiązywania (zależy to od okresu realizacji poszczególnych projektów), pojawią się problemy z rozliczaniem urlopów, wydawaniem świadectw pracy, etc.
- stawki wynagrodzenia w poszczególnych projektach są zróżnicowane, mimo że wymiar czasu pracy jest taki sam
- podpisanie jednej umowy wymagałoby stałego aneksowania w przypadku zakończenia zatrudnienia pracownika w jednym projekcie i rozpoczęcia zatrudnienia w drugim
Nadmieniam, że do XII 2013, żaden zespół kontrolujący z tej samej Instytucji pośredniczącej nie podniósł takiego zarzutu, jak opisany powyżej, mimo że zapis Wytycznych, przytoczony powyżej, nie zmienił brzmienia od kilku lat. Inna Instytucja Wdrażająca, która kontrolowała nasze umowy z personelem również nie miała zastrzeżeń do takiej formy zatrudniania, jaką stosujemy.
Nawiązując do Państwa porady z dnia 17.06.2014 dotyczącej zatrudniania personelu na klika umów o pracę w projektach unijnych proszę o przedstawienie ekspertyzy dotyczącej kwalifikowalności wydatków przy tego typu zatrudnieniu.
Proszę o możliwie najszybsze odniesienie się do sprawy.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel zatrudniony jest na zastępstwo za przybywającą na urlopie macierzyńskim nauczycielkę. Urlop macierzyński kończy się 24 kwietnia 2016r. Nauczycielka bezpośrednio po zakończeniu urlopu odbiera urlop uzupełniający za 2014 i 2015 r. Ze względu na konieczność zapewnienia właściwej organizacji pracy szkoły chcę, by zastępujący nauczyciel pełnił zastępstwo do końca roku szkolnego. 1. Czy umowa z nauczycielem musi być zawarta do 24 czerwca,czy do 30 czerwca (nauczyciel mógłby otrzymać trzynastkę); 2. Czy umowa na zastępstwo (do czasu powrotu Pani XXXX) jest wystarczająca,czy wymagana jest nowa umowa lub aneks?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe