Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Pytania dotyczące ucznia z Ukrainy:
1. W jaki sposób zapoznać rodzica dziecka ukraińskiego z dokumentami szkolnymi jeśli rodzic nie zna języka polskiego? Czy dokumenty powinny być przetłumaczone przez tłumacza przysięgłego?
2. Czy dziecko będące na Ukrainie uczniem klasy I można zapisać do oddziału przedszkolnego, jeśli rodzic/opiekun wyraża na to zgodę? Nadmieniam, że nie ma już miejsca w oddziale przygotowawczym, a dziecko nie zna języka polskiego.
3. Czy pomoc nauczyciela dla dzieci z Ukrainy mająca przygotowanie pedagogiczne może samodzielnie sprawować opiekę w świetlicy nad dziećmi z Ukrainy i pozostałymi uczniami przebywającymi w świetlicy – do 29 uczniów?
4. Na jakiej podstawie zaliczać uczniom klasy VIII różnice programowe (technika, plastyka, muzyka)? Uczennice nie mają żadnych dokumentów potwierdzających naukę, matka zdecydowała o zapisaniu ich do klasy VIII ogólnodostępnej (na Ukrainie chodziłyby do IX klasy).
Ad. 1.
Rodzic, który nie zna języka polskiego może komunikować się z władzami szkoły za pomocą innych osób, które umożliwią komunikację (osoba towarzysząca). Szkoła, mając na względzie dużą częstotliwości kontaktów z rodzicami uczniów – Ukraińcami może podjąć działania zmierzające do przetłumaczenia części dokumentów. Nie jest wymagane tłumaczenie przysięgłe.
Ad. 2.
Przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1283) ani rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 marca 2022 r. w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy (Dz. U. z 2022 r., poz. 645) nie dają podstaw, aby dziecko siedmioletnie z powodu braku miejsc w danej szkole przyjmować do oddziału przedszkolnego.
W sytuacji, gdy dana szkoła nie będzie dysponowała miejscem dla ukraińskiego ucznia, gmina powinna skierować ucznia do innej placówki na swoim terenie.
Ad. 3.
Zgodnie z art. 165 ust. 8 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1082) osoby niebędące obywatelami polskimi, podlegające obowiązkowi szkolnemu lub obowiązkowi nauki, które nie znają języka polskiego albo znają go na poziomie niewystarczającym do korzystania z nauki mają prawo do pomocy udzielanej przez osobę władającą językiem kraju pochodzenia, zatrudnioną w charakterze pomocy nauczyciela przez dyrektora szkoły. Pomocy tej udziela się nie dłużej niż przez okres 12 miesięcy. Celem zatrudnienia pomocy nauczyciela jest ułatwienie adaptacji dzieci, które nie władają językiem polskim. Pomoc nauczyciela nie odpowiada za zapewnienie opieki i bezpieczeństwa, ponieważ nie leży to w zakresie jej obowiązków. Zajęcia na świetlicy może prowadzić jedynie nauczyciel, który odpowiada za bezpieczeństwo uczniów.
Ad. 4.
Przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1283) nie określają sposobu zaliczenia różnic programowych między kształceniem w innym państwie niż Polska. Dlatego pomocniczo można wykorzystać przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 sierpnia 2019 r. w sprawie szczegółowych warunków przechodzenia ucznia ze szkoły publicznej, publicznej szkoły artystycznej, szkoły niepublicznej lub niepublicznej szkoły artystycznej o uprawnieniach publicznej szkoły artystycznej, do szkoły publicznej innego typu albo szkoły publicznej tego samego typu (Dz. U. z 2019 r., poz. 1641). Stosownie do § 8 ww. rozporządzenia różnice programowe z obowiązkowych zajęć edukacyjnych realizowanych w oddziale szkoły, do której uczeń przechodzi, są uzupełniane na warunkach ustalonych przez nauczycieli prowadzących obowiązkowe zajęcia edukacyjne w tym oddziale. Dla uzyskania promocji do klasy wyższej jest konieczne uzyskanie w Polsce ocen ze wszystkich obowiązków przedmiotów. Dyrektor szkoły powinien zapewnić warunki do zrealizowania treści nauczanych z brakujących zajęć, do końca danego etapu edukacyjnego. Jeżeli z powodu rozkładu zajęć edukacyjnych lub innych ważnych przyczyn nie można zapewnić uczniowi, warunków do zrealizowania treści nauczania z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, które zostały zrealizowane w oddziale szkoły, do której uczeń przechodzi, dla ucznia przeprowadza się egzamin klasyfikacyjny z tych zajęć.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy organ prowadzący musi odpowiedzieć na pismo dyrektora szkoły i wydać opinię w sprawie dotyczącej zamiaru powołania wicedyrektora szkoły? Czy opinia organu prowadzącego jest wiążąca? Co jeśli organ prowadzący nie wyda żadnej opinii i nie chce się w tym temacie wypowiadać – czy dyrektor w takim przypadku, zgodnie z prawem, może powołać wicedyrektora szkoły?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Od trzech lat pełnię obowiązki dyrektora szkoły podstawowej. Po wygranym konkursie burmistrz powierzył mi obowiązki na okres lat pięciu (do 31.08.2024 r.) oraz zostałam przeniesiona służbowo do nowego miejsca pracy (jestem nauczycielem dyplomowanym, zatrudnionym na podstawie mianowania). Obecnie gmina w ramach oszczędności planuje od roku 2024 zamknięcie dwóch szkół w gminie, tym mojej. Jakie są moje prawa wynikające ze stosunku pracy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Od roku szkolnego 2016/2017 chcemy wprowadzić wyłącznie dziennik elektroniczny. Jak w związku z tym należy postąpić. Kogo należy zawiadomić i w jakiej formie.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy rozwiązując umowę o pracę z powodu mniejszej ilości oddziałów na czas nieokreślony z nauczycielem kontraktowym dotychczas zatrudnionym w niepełnym wymiarze może on się domagać odprawy pieniężnej powołując się na art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 13 marca 2003r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników. W szkole pracuje 43 nauczycieli.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo proszę o pomoc w dwóch kwestiach. Obydwie dotyczą planów nauczania i liczby godzin. 1. Przygotowując siatkę planu nauczania dla Kwalifikacyjnego Kursu Zawodowego, chciałbym przeznaczyć więcej godzin języka obcego zawodowego. Zdaję sobie sprawę, że jest pewna minimalna liczba godzin przeznaczona na każdy przedmiot. Bardzo proszę o podanie podstawy prawnej, na której mógłbym się oprzeć, by móc przydzielić większą liczbę godzin na ww. przedmiot. Dodam, że minimum mówi, iż język obcy realizowany jest tylko w przeciągu dwóch semestrów w wymiarze jednej godziny tygodniowo, a ja chciałbym prowadzić zajęcia z języka przez wszystkie semestry nauki w wymiarze dwóch godzin tygodniowo. 2. Kolejne pytanie natomiast jest bardzo podobne lecz dotyczy zajęć informatyki w klasach LO. Minimum mówi, że informatyka realizowana jest w wymiarze jednej godziny tygodniowo, ale tylko przez pierwszy rok nauki w LO. Ja natomiast chciałbym zachować tę liczbę (1h/tydz.), lecz przez cały cykl nauki, we wszystkich trzech klasach LO. Na jakiej podstawie mogę podjąć taką decyzję oraz czy wówczas lepiej jest, by podstawa programowa została zrealizowana w pierwszej klasie natomiast w późniejszym etapie nauczyciel realizuje materiał ponadprogramowo?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe