Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Przygotowuję arkusz organizacyjny, bardzo proszę o informację jakie pensum mają zajęcia korekcyjno - kompensacyjne,zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno- społeczne, gimnastyka korekcyjno- kompensacyjna i zajęcia dydaktyczno wyrównawcze.Wójt wydał zarządzenie, że wszystkie zajęcia o charakterze terapeutycznym mają pensum 22.Proszę o podstawę prawną. Dziękuję za pomoc.
Zgodnie z art. 42 ust. 7 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 984 z późn. zm.) organ prowadzący szkołę lub placówkę określa między innymi tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć:
a) nauczycieli szkół niewymienionych w ust. 3, nauczycieli szkół, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 1a, nauczycieli prowadzących kształcenie w formie zaocznej, nauczycieli kolegiów pracowników służb społecznych, nauczycieli kształcenia na odległość, bibliotekarzy bibliotek pedagogicznych oraz zasady zaliczania do wymiaru godzin poszczególnych zajęć w formie zaocznej i w kształceniu na odległość,
b) pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych, doradców zawodowych, z wyjątkiem nauczycieli zatrudnionych w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, z tym że wymiar ten nie może przekraczać 22 godzin,
c) nauczycieli przedszkoli i innych placówek przedszkolnych pracujących z grupami obejmującymi dzieci 6-letnie i dzieci młodsze, z tym że wymiar ten nie może przekraczać 25 godzin,
d) nauczycieli praktycznej nauki zawodu we wszystkich typach szkół i na kwalifikacyjnych kursach zawodowych, z tym że wymiar ten nie może przekraczać 20 godzin.
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne to zajęcia specjalistyczne prowadzone w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Ich prowadzenie leży w kompetencjach terapeuty pedagogicznego.
Z kolei zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno- społeczne, gimnastyka korekcyjno- kompensacyjna i zajęcia dydaktyczno wyrównawcze to zajęcia te realizowane w ramach stanowiska:
- nauczyciela szkoły (18 godzin),
- nauczyciela przedszkola (22 godziny w przypadku grupy 6-latków, 25 godzin w przypadku grupy dzieci młodszych, pensum ustalane przez organ prowadzący – w przypadku grup mieszanych).
Dlatego tutaj organ prowadzący nie może narzucić pensum 22 godzin.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Do przedszkola niepublicznego uczęszczają dzieci, które posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Kto przygotowuje pierwszą wielospecjalistyczną ocenę funkcjonowania takiego dziecka? Jakie dane i formę powinien mieć taki dokument?
Czy zmiany liczby godzin terapii w IPET może dokonać Dyrektor placówki?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń klasy VII z orzeczeniem i chorobą przewlekłą ma przydzielone zajęcia indywidualne, obecnie w wymiarze 4 godzin. Czy na wniosek rodzica i uczących nauczycieli można zwiększyć liczbę godzin? Czy są jakieś limity godzin? Czy wystarczy decyzja dyrektora?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zgłosiła się do nas, do klasy 1 liceum ogólnokształcącego dla dorosłych uczennica, która przez ostatnie 10 lat mieszkała we Włoszech. Ma skończona podstawówkę w Polsce i gimnazjum we Włoszech. W związku z tym nie ma oceny z języka polskiego. Czy musi nadrabiać różnice programowe i konieczne jest przyznanie jej dodatkowych godzin języka polskiego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jedna z lekcji prowadzona przez nauczyciela została nagrana. Nagrania dokonał rodzic wkładając dyktafon do plecaka dziecka. Z nagrania wynika, że nauczyciel dopuścił się uchybienia godności zawodu nauczyciela. Rodzice ucznia złożyli skargę na nauczyciela do rzecznika odpowiedzialności dyscyplinarnej. Rzecznik dyscyplinarny po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego skierował wniosek do komisji dyscyplinarnej o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego. Oskarżony nauczyciel w środowisku szkolnym przedstawia swoją, niezgodną z rzeczywistością, wersję prowadzenia lekcji. Dezinformacja prowadzona przez nauczyciela spowodowała, że życzliwa atmosfera i dobre relacje, które zawsze były między nauczycielami oraz rodzicami i nauczycielami, popsuły się. Rada rodziców zwróciła się do dyrektora szkoły z wnioskiem o udostępnienie nagrania radzie pedagogicznej. Wniosek uzasadniają tym, iż zapoznanie się z nagraniem pomoże nauczycielom obiektywnie ocenić zaistniałą sytuację, a w przyszłości uniknąć podobnych, niewłaściwych zachowań. Wniosek podpisali członkowie rady rodziców oraz większość rodziców uczniów klasy, do której uczęszcza pokrzywdzony uczeń. Czy dyrektor szkoły może odtworzyć nagraną lekcję radzie pedagogicznej? Czy na odtworzenie nagrania zgodę wyrazić musi nauczyciel, którego lekcja została nagrana?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie obowiązki ma dyrektor przedszkola i nauczyciele gdy do placówki zostaje przyjęte dziecko obcokrajowca?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe