Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o poradę w następującej kwestii. Przeglądając akta osobowe katechetki zauważyłam pewne według mnie nieprawidłowości. Moja poprzedniczka zawarła z katechetką umowę o pracę we wrześniu 2002 r. na czas nieokreślony. Zaliczyła jej staż pracy z pierwszego zakładu pracy, tj. szkoły podstawowej jedynie na podstawie zaświadczenia. Stosunek pracy w szkole podstawowej katechetki trwa nadal. W roku szkolnym 2002/2003 jej etat w szkole podstawowej to 16/18 etatu, a w przedszkolu 2,5/22 etatu. Jak dla mnie całkowite zatrudnienie katechetki przekracza pełny etat. Zawarta umowa nie jest umową o uzupełnienie etatu, tylko odrębną umową. W aktach osobowych znajdują się także kolejne zaświadczenia o wymiarze zatrudnienia w szkole podstawowej (od 2002 r. do 2012 r.). W ciągu tych 10 lat katechetka przez 2 lata miała niepełny etat, w pozostałych 8 latach był to pełny etat zatrudnienia w szkole. Katechetka ma wypłacany dodatek stażowy z doliczeniem lat pracy w szkole podstawowej na podstawie zaświadczenia wydanego przez szkołę. Być może to ja się mylę, więc proszę o pomoc. 1. Jak katechetka powinna mieć wyliczony dodatek stażowy? 2. Jeśli niesłusznie miała naliczony dodatek stażowy czy powinna go zwrócić? 3. Czy można domagać się zwrotu ? 4. Za ile lat można żądać zwrotu ? 5. O ile można proszę także o wskazanie przepisów na ww. temat. Z wyrazami szacunku
Okres zatrudnienia w szkole podstawowej nie powinien zostać zaliczony do stażu pracy w Pani placówce. Po pierwsze - stosunek pracy jest niezakończony, nauczycielka jednocześnie jest zatrudniona w dwóch placówkach, więc zatrudnienie tylko w jednej z nich (tzw. podstawowym miejscu pracy) może być zaliczone do lat pracy, po drugie - szkoła podstawowa jest dla nauczycielki pierwszym, podstawowym miejscem pracy, a Pani placówka dodatkowym, więc tutaj dodatek za wysługę lat powinien być liczony jedynie za okres zatrudnienia u Pani.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 31 stycznia 2005 r.
w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy:
§ 7. 1. Do okresów pracy uprawniających do dodatku za wysługę lat wlicza się okresy poprzedniego zatrudnienia we wszystkich zakładach pracy oraz inne udowodnione okresy, jeżeli z mocy odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze.
2. Nauczycielowi pozostającemu jednocześnie w więcej niż jednym stosunku pracy okresy uprawniające do dodatku za wysługę lat ustala się odrębnie dla każdego stosunku pracy, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4. Do okresu zatrudnienia uprawniającego do dodatku za wysługę lat nie wlicza się okresu pracy w innym zakładzie, w którym nauczyciel jest lub był jednocześnie zatrudniony. Do okresu dodatkowego zatrudnienia nie wlicza się okresów podstawowego zatrudnienia.
3. Nauczycielowi pozostającemu w stosunku pracy jednocześnie w kilku szkołach w wymiarze łącznie nieprzekraczającym obowiązującego nauczyciela wymiaru zajęć, do okresów uprawniających do dodatku za wysługę lat w każdej ze szkół wlicza się okresy zatrudnienia, o których mowa w ust. 1.
Okresy podstawowego zatrudnienia to zakończone okresy pracy zaliczone do wysługi nauczycielce w szkole podstawowej. Nie można ich zatem zaliczyć w przypadku dodatkowego zatrudnienia. Tak samo jak pracy w kilku miejscach w tym samym okresie. Katechetka powinna mieć wyliczony staż pracy tylko z dodatkowego zatrudnienia, a więc od września 2002 r.
W okresach, w których nauczycielka miała łącznie niepełny etat (o ile taka sytuacja miała miejsce w tych dwóch latach opisanych w pytaniu) do stażu pracy można było zaliczyć wcześniejsze, zakończone okresy pracy, ale tylko te przed zatrudnieniem w szkole podstawowej (o ile oczywiście takie były).
Wymiar etatu w tych latach należy obliczyć zgodnie z odpowiednią uchwałą organu prowadzącego, ponieważ są to dwa stanowiska pracy o różnym pensum, np. 16/18 + 2,5/22 = 0,89 + 0,11 = 1 etat.
Reasumując, nauczycielka miała niesłusznie zaliczony staż pracy równoległej.
Co do zasady, pracodawca może domagać się zwrotu niesłusznie pobranego wynagrodzenia za okres do 3 lat.
Kodeks pracy:
Art. 291. § 1. Roszczenia ze stosunku pracy ulegają przedawnieniu z upływem 3 lat od dnia, w którym roszczenie stało się wymagalne.
Kodeks cywilny:
Art. 405. Kto bez podstawy prawnej uzyskał korzyść majątkową kosztem innej osoby, obowiązany jest do wydania korzyści w naturze, a gdyby to nie było możliwe, do zwrotu jej wartości.
Art. 409. Obowiązek wydania korzyści lub zwrotu jej wartości wygasa, jeżeli ten, kto korzyść uzyskał, zużył ją lub utracił w taki sposób, że nie jest już wzbogacony, chyba że wyzbywając się korzyści lub zużywając ją powinien był liczyć się z obowiązkiem zwrotu.
Jeżeli jednak to pracodawca bezpośrednio przyznał nauczycielce niesłuszny dodatek, trudno tu będzie mówić o jej bezpodstawnym wzbogaceniu, bo to pracodawca popełnił błąd, chyba że udowodniona jej zostanie zła wola (wiedziała, że dodatek się nie należy, bo np. powinna znać przepisy regulujące wynagrodzenie nauczycieli).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel mianowany jest zatrudniony w wymiarze 21/21 etatu (ustalone tzw. pensum łączone, na które składa się 11 godzin w szkole i 10 godzin w świetlicy), jego wynagrodzenie za godzinę ponadwymiarową wynosi 32,46 zł (gdzie pensum to 21 x 4,16 = 87,36; 2824,00 zł/87 godz. = 32,46 zł).
Czy wyliczona w ten sposób stawka godzinowa odnosi się do wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe oraz zastępstwa doraźne realizowane zarówno w szkole jak i na świetlicy?
Takie ustalenie byłoby zgodne z brzmieniem art. 31 ust.3 Karty Nauczyciela, wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe i za godziny doraźnych zastępstw wypłaca według stawek osobistego zaszeregowania nauczyciela.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Mojej wicedyrektor powołanie do pełnienia funkcji wicedyrektora kończy się 31.08.2015 roku. Nie planuję zmiany wicedyrektora i myślę o przedłużeniu sprawowania przez nią tej funkcji. Czy mam wobec tego wdrożyć od nowa procedury i zasięgnąć opinii rady pedagogicznej i organu prowadzącego? Stosowne pozytywne opinie oba organy wydały w 2010 r. Czy może poprosić radę pedagogiczną o wotum zaufania i dopiero wtedy napisać przedłużenie funkcji wicedyrektorowi?
- Czy w skierowaniu na profilaktyczne badania lekarskie dla nauczyciela wychowawcy w internacie poza "wysiłkiem głosowym" wpisać należy jako dodatkowy czynnik "pracę w porze nocnej"?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka zatrudniona na podstawie mianowania do chwili obecnej pracuje na dwa pełne etaty w szkole podstawowej i szkole ponad gimnazjalnej ze wskazaniem naszej szkoły ponad gimnazjalnej jako główne miejsce zatrudnienia. Po zaopiniowaniu arkusza na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w dniu 10.04.2017r. w głównym miejscu pracy, gdzie miała przydzielony pełny etat, oświadczeniem z dnia 11.04.2017r. zmieniła podstawowe miejsce pracy z naszej jednostki na szkołę podstawową, nie przedkładając zgody na dodatkowe zatrudnienie. Nadmieniam, że posiedzenie Rady Pedagogicznej w szkole podstawowej odbyło się w dniu 11.04.2017r., gdzie wyżej wymienionej nauczycielce także został przydzielony pełny etat. W związku z powyższym dyrektor szkoły ponad gimnazjalnej wystąpił z pismem do dyrektora szkoły podstawowej o wyrażenie zgody na dodatkowe zatrudnienie tej nauczycielki. Dyrektor nie wyraził zgody na dodatkowe zatrudnienie, w wyniku czego, ze względu na nie możliwą dyspozycyjność nauczyciela zostały wprowadzone zmiany do arkusza (bez przydziału godzin dla tego nauczyciela) i ponownie uruchomione procedury związane z jego tworzeniem. Czy decyzja dyrektora była prawnie słuszna i jaką postawę prawną przyjąć przy wypowiedzeniu stosunku pracy temu nauczycielowi?
- Proszę o wyjaśnienie w sprawie: Nauczyciel zatrudniony od 2012 roku w szkole, rozpoczął w roku 2016 staż na nauczyciela mianowanego (w maju kończy realizację pełnego stażu). W październiku 2018 roku otrzymał tytuł naukowy doktora oraz posiada pięcioletni okres pracy w szkole wyższej. Nauczyciel zwrócił się do organu prowadzącego o nadanie kolejnego stopnia awansu. Czy na podstawie art. 124 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych istnieje możliwość nadania kolejnego stopnia awansu.
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe