Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o poradę w następującej kwestii. Przeglądając akta osobowe katechetki zauważyłam pewne według mnie nieprawidłowości. Moja poprzedniczka zawarła z katechetką umowę o pracę we wrześniu 2002 r. na czas nieokreślony. Zaliczyła jej staż pracy z pierwszego zakładu pracy, tj. szkoły podstawowej jedynie na podstawie zaświadczenia. Stosunek pracy w szkole podstawowej katechetki trwa nadal. W roku szkolnym 2002/2003 jej etat w szkole podstawowej to 16/18 etatu, a w przedszkolu 2,5/22 etatu. Jak dla mnie całkowite zatrudnienie katechetki przekracza pełny etat. Zawarta umowa nie jest umową o uzupełnienie etatu, tylko odrębną umową. W aktach osobowych znajdują się także kolejne zaświadczenia o wymiarze zatrudnienia w szkole podstawowej (od 2002 r. do 2012 r.). W ciągu tych 10 lat katechetka przez 2 lata miała niepełny etat, w pozostałych 8 latach był to pełny etat zatrudnienia w szkole. Katechetka ma wypłacany dodatek stażowy z doliczeniem lat pracy w szkole podstawowej na podstawie zaświadczenia wydanego przez szkołę. Być może to ja się mylę, więc proszę o pomoc. 1. Jak katechetka powinna mieć wyliczony dodatek stażowy? 2. Jeśli niesłusznie miała naliczony dodatek stażowy czy powinna go zwrócić? 3. Czy można domagać się zwrotu ? 4. Za ile lat można żądać zwrotu ? 5. O ile można proszę także o wskazanie przepisów na ww. temat. Z wyrazami szacunku
Okres zatrudnienia w szkole podstawowej nie powinien zostać zaliczony do stażu pracy w Pani placówce. Po pierwsze - stosunek pracy jest niezakończony, nauczycielka jednocześnie jest zatrudniona w dwóch placówkach, więc zatrudnienie tylko w jednej z nich (tzw. podstawowym miejscu pracy) może być zaliczone do lat pracy, po drugie - szkoła podstawowa jest dla nauczycielki pierwszym, podstawowym miejscem pracy, a Pani placówka dodatkowym, więc tutaj dodatek za wysługę lat powinien być liczony jedynie za okres zatrudnienia u Pani.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 31 stycznia 2005 r.
w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy:
§ 7. 1. Do okresów pracy uprawniających do dodatku za wysługę lat wlicza się okresy poprzedniego zatrudnienia we wszystkich zakładach pracy oraz inne udowodnione okresy, jeżeli z mocy odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze.
2. Nauczycielowi pozostającemu jednocześnie w więcej niż jednym stosunku pracy okresy uprawniające do dodatku za wysługę lat ustala się odrębnie dla każdego stosunku pracy, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4. Do okresu zatrudnienia uprawniającego do dodatku za wysługę lat nie wlicza się okresu pracy w innym zakładzie, w którym nauczyciel jest lub był jednocześnie zatrudniony. Do okresu dodatkowego zatrudnienia nie wlicza się okresów podstawowego zatrudnienia.
3. Nauczycielowi pozostającemu w stosunku pracy jednocześnie w kilku szkołach w wymiarze łącznie nieprzekraczającym obowiązującego nauczyciela wymiaru zajęć, do okresów uprawniających do dodatku za wysługę lat w każdej ze szkół wlicza się okresy zatrudnienia, o których mowa w ust. 1.
Okresy podstawowego zatrudnienia to zakończone okresy pracy zaliczone do wysługi nauczycielce w szkole podstawowej. Nie można ich zatem zaliczyć w przypadku dodatkowego zatrudnienia. Tak samo jak pracy w kilku miejscach w tym samym okresie. Katechetka powinna mieć wyliczony staż pracy tylko z dodatkowego zatrudnienia, a więc od września 2002 r.
W okresach, w których nauczycielka miała łącznie niepełny etat (o ile taka sytuacja miała miejsce w tych dwóch latach opisanych w pytaniu) do stażu pracy można było zaliczyć wcześniejsze, zakończone okresy pracy, ale tylko te przed zatrudnieniem w szkole podstawowej (o ile oczywiście takie były).
Wymiar etatu w tych latach należy obliczyć zgodnie z odpowiednią uchwałą organu prowadzącego, ponieważ są to dwa stanowiska pracy o różnym pensum, np. 16/18 + 2,5/22 = 0,89 + 0,11 = 1 etat.
Reasumując, nauczycielka miała niesłusznie zaliczony staż pracy równoległej.
Co do zasady, pracodawca może domagać się zwrotu niesłusznie pobranego wynagrodzenia za okres do 3 lat.
Kodeks pracy:
Art. 291. § 1. Roszczenia ze stosunku pracy ulegają przedawnieniu z upływem 3 lat od dnia, w którym roszczenie stało się wymagalne.
Kodeks cywilny:
Art. 405. Kto bez podstawy prawnej uzyskał korzyść majątkową kosztem innej osoby, obowiązany jest do wydania korzyści w naturze, a gdyby to nie było możliwe, do zwrotu jej wartości.
Art. 409. Obowiązek wydania korzyści lub zwrotu jej wartości wygasa, jeżeli ten, kto korzyść uzyskał, zużył ją lub utracił w taki sposób, że nie jest już wzbogacony, chyba że wyzbywając się korzyści lub zużywając ją powinien był liczyć się z obowiązkiem zwrotu.
Jeżeli jednak to pracodawca bezpośrednio przyznał nauczycielce niesłuszny dodatek, trudno tu będzie mówić o jej bezpodstawnym wzbogaceniu, bo to pracodawca popełnił błąd, chyba że udowodniona jej zostanie zła wola (wiedziała, że dodatek się nie należy, bo np. powinna znać przepisy regulujące wynagrodzenie nauczycieli).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy muszę w świadectwie pracy pracownika w związku z przejściem na emeryturę umieszczać informację o urlopie macierzyńskim z roku 1984, 1991 oraz zwolnienie lekarskie?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel dyplomowany zatrudniony przez mianowanie wstępnie uprzedził, iż od 1.09.2016 r. chce być przeniesiony do pracy w innej szkole (art.18 KN). Jakie są procedury takiego przeniesienia? Co z teczką akt osobowych pracownika? Czy w takim przypadku wystawia się świadectwo pracy? Czy należy się świadczenie urlopowe za rok szk. 2015/16 i jakieś odprawy?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka jest zatrudniona w szkole ok. 10 lat na podstawie mianowania. W ostatnich 7 latach pracowała w szkole 6 lat w pełnym wymiarze czasu pracy i 1 rok w wymiarze 10/18. Nauczycielka złożyła wniosek o udzielenie urlopu na poratowanie zdrowia. W dniu złożenia wniosku jest zatrudniona w pełnym wymiarze czasu pracy. Czy fakt, że w ciągu ostatnich 7 lat poprzedzających udzielenie pierwszego urlopu jeden rok była zatrudniona w niepełnym wymiarze czasu pracy stanowi przeszkodę do udzielenia tego urlopu?
- Nauczyciel przebywał 16 dni na zwolnieniu lekarskim w grudniu 2023r.
1 grudnia otrzymał pełne wynagrodzenie, a chorobowy 80% za te dni został naliczony w styczniu 2024r.
W styczniu 2024r.nauczyciel nie przebywał na L4.
Czy podwyżka z wyrównaniem od stycznia jest naliczana za miesiąc styczeń za 16 dni chorobowego czyli 80%, a pozostałe dni 100%, czy za cały styczeń bez chorobowego?
Proszę o odpowiedź.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Mamy pracownika, który jest zatrudniony w placówce od 01.01.2017 r. na stanowisku pomoc administracyjna. Jest to osoba bardzo kompetentna, doskonale znająca i realizująca swoje obowiązki. W placówce ogłoszono konkurs na stanowisko urzędnicze i ta pracownica przystąpiła do tego konkursu. Konkurs wygrała i teraz powstaje pytanie czy koniecznie powinna przechodzić służbę przygotowawczą czy może dyrektor zwolnić pracownika z tej służby zgodnie z art 19 U 5 ustawy o pracownikach samorządowych.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe