Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o pomoc co powinien zawierać plan zespołu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu?
W przedszkolu planowanie i koordynowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest zadaniem dyrektora. Jeśli – na podstawie zapisów statutu placówki - powołuje on zespół zadaniowy, który będzie się tym obszarem zajmował to:
1. Podstawą planu pracy zespołu są zapisy rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 poz. 1591). Tutaj dokładnie określono:
na czym polega pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana dzieciom w przedszkolu, ich rodzicom i nauczycielom, jakie są jej formy i zasady organizacji;
jakie są zadania nauczycieli i specjalistów przedszkolnych (psychologa, pedagoga, terapeuty pedagogicznego) w zakresie tejże pomocy.
2. Plan opracowuje się na dany rok szkolny. Jego zawartość – z przydziałem czynności na konkretne osoby i harmonogramem ich wykonania - można podzielić na poszczególne zadania typu:
diagnostyczne, realizowne na poziomie całej społeczności przedszkolnej, w konkretnych grupach wiekowych i indywidualnie w kontekście danego dziecka (także z rodzicami i nauczycielami, np. wywiady, sondaże problemowe – monitoring potrzeb);
związane z rozwiązywaniem występujących problemów wychowawczych, w tym psychoedukacja rodziców i wewnątrzprzedszkolne doskonalenie nauczycieli;
związane z udzielaniem wsparcia innym nauczycielom we wszystkich obszarach wskazanych w rozporządzeniu oraz wynikających z potrzeb placówki (także WDN);
dotyczące realizacji form pomocy psychologiczno-pedagogicznej: kto i za co jest odpowiedzialny, w zależności od adresata tejże pomocy, w tym dokonywania oceny jej efektów;
wynikające ze współpracy z zespołami opracowującymi IPET dla dzieci niepełnosprawnych;
dotyczące współpracy z innymi instytucjami, np. PPP, OPS, Policją, itp.
związane z własnym doskonaleniem zawodowym;
inne – wynikające ze specyfiki placówki.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W ostatnim pytaniu, sprawdzonym 10.05.2019 roku nie chodziło wyłącznie o orzeczenia. Oczywistym jest, iż dyrektor jako przewodniczący zespołu, zapoznając się z dokumentacją, może wnieść też swoje uwagi do orzeczenia - zna sprawę, jest decydentem. A co począć w przypadku dopisywania wniosków do opinii (zwykła opinia bez rangi orzeczenia, nie mówimy o WWRD), dyrektor nie widzi dziecka, nie posiada danych świeżych z wywiadu, nie dokonywał obserwacji dziecka oraz nie tworzył hipotez diagnostycznych, a psycholodzy też nie wszystko notują. Wnioski, jakie psycholog zawiera w opinii nie mogą naruszać interesu zarówno dziecka, jak i rodziców i nie zwalnia z tego żadne rozporządzenie MEN. Jak rozmawiać nt. nadmiernej ingerencji w diagnozę czy wnioski konkretnego specjalisty w przypadku zwykłych opinii? Czy dyrektor takich "poprawek" (swoich uwag) nie powinien omówić z zespołem diagnozującym?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Otrzymałam z kuratorium do wypełnienia tabelkę dotyczącą ocen niedostatecznych wystawionych w I semestrze. Znajduje się w niej rubryka, w której należy podać imię i nazwisko nauczyciela, który taką ocenę wystawił.
W związku z tym chciałabym zapytać czy wizytator ma prawo żądać ode mnie takich informacji.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Jak zorganizować prowadzenie zajęć rewalidacyjnych i logopedycznych w przedszkolu, wynikających z orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego? Czy zajęcia te mogą odbywać się w czasie 5 bezpłatnych godzin? Przedszkole zorganizowane jest przy szkole podstawowej i pracuje 5 godzin dziennie.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- W placówce dyrektor nie ma zastępcy, organ prowadzący zwrócił się z prośbą o wyznaczenie osoby zastępującej go w razie nieobecności.Czy dyrektor może wyznaczyć takiego nauczyciela, który jest zarazem członkiem Zarządu
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie zadane przez ewaluatora:
W jaki sposób w szkole pracuje się nad wprowadzeniem zmian w procesach edukacyjnych? Jaka jest w tym rola nauczyciela?
Pyt.: Czy odpowiedź powinna zawierać opis całego procesu wprowadzania zmian od identyfikacji problemu, poprzez określenie adresata, harmonogram, przydatność, osoby odpowiedzialne za zmiany, terminy i skutki?
Czy też wystarczy: skupić się na sposobach współpracy np. zespołowej, wspólnych ustaleń nauczycieli, określeniu zasad i rodzajów współpracy i wspomagania współdziałania, doskonaleniu standardów pracy w procesie edukacyjnym.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe