Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o podanie symboli świadectw dla wszystkich klas szkoły podstawowej oraz symbole arkuszy (szczególnie klasy VII) w roku szkolnym 2017/18 oraz podstawy prawnej.
W rozporządzeniu określono nowe wzory m.in.:1. świadectw szkolnych promocyjnych i świadectw ukończenia szkoły dla uczniów: 8–letniej szkoły podstawowej, 4–letniego liceum ogólnokształcącego, 5– letniego technikum, branżowej szkoły I stopnia i branżowej szkoły II stopnia, szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy i szkoły policealnej;2. indeksów dla słuchaczy szkół dla dorosłych oraz szkół policealnych;3. arkuszy ocen dla: uczniów szkoły podstawowej (także dla uczniów klas VII-VII szkoły podstawowej), uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanymlub znacznym oraz uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi uczęszczającychdo szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy, uczniów 4–letniego liceum ogólnokształcącego, uczniów 5–letniego technikum, branżowej szkoły I stopnia i branżowej szkoły II stopnia, uczniów szkoły policealnej oraz słuchaczy szkół dla dorosłych;4. zaświadczeń o szczegółowych wynikach egzaminu ósmoklasisty (wzór druku nr 54 będzie obowiązywał w latach szkolnych 2018/2019 – 2020/2021, a wzór druku nr 55 od roku szkolnego 2021/2022), zaświadczenia o zdaniu egzaminów eksternistycznych z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, zaświadczenia o zdaniu egzaminów eksternistycznych z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły II stopnia i świadectwa dojrzałości.Arkusze ocen ucznia lub słuchacza mają format A4 (210 × 297 mm), z tym że wprzypadku arkuszy ocen założonych na drukach według wzorów nr 49, 50 i 51 określonych w załączniku nr 3 do rozporządzenia strony pierwsza i ostatnia mają format A4 (210 × 297 mm), a kolejne strony mają format A3 (420 × 297 mm). Arkusze ocen wypełniane pismem komputerowym są drukowane jednostronnie.Udział uczniów w zajęciach wychowania do życia w rodzinie na świadectwachszkolnych i w arkuszach ocen odnotowuje się w części „Inne zajęcia”. W miejscuprzeznaczonym na wpisanie oceny z tych zajęć wpisuje się odpowiednio „uczestniczył” lub „uczestniczyła”.Na świadectwie szkolnym promocyjnym i na świadectwie ukończenia szkoły, wmiejscu przeznaczonym na wpisanie ocen klasyfikacyjnych z religii/etyki, wpisuje się:1) poziomą kreskę, jeżeli uczeń nie uczęszczał na żadne z tych zajęć;2) ocenę z religii albo etyki, jeżeli uczeń uczęszczał na jedne z tych zajęć, bezwskazywania, z jakich zajęć jest to ocena;3) ocenę z religii i ocenę z etyki, jeżeli uczeń uczęszczał zarówno na zajęcia z religii, jak i zajęcia z etyki.W części świadectwa przeznaczonej na wpisanie obowiązkowych zajęć edukacyjnych należy wpisać obowiązkowe zajęcia edukacyjne zgodnie z kolejnością przyjętą w ramowym planie nauczania dla danego typu szkoły, określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 3 i ust. 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59, z późn. zm.).Na świadectwach szkolnych promocyjnych i świadectwach ukończenia szkoły, wczęści dotyczącej szczególnych osiągnięć ucznia, odnotowuje się:1) uzyskane wysokie miejsca – nagradzane lub honorowane zwycięskim tytułem – wzawodach wiedzy, artystycznych i sportowych, organizowanych przez kuratora oświaty albo organizowanych co najmniej na szczeblu powiatowym przez inne podmioty działające na terenie szkół;2) osiągnięcia w aktywności na rzecz innych ludzi, zwłaszcza w formie wolontariatu, lub środowiska szkolnego.Świadectwa i inne druki szkolne opatruje się w miejscach oznaczonych we wzorach odpowiednich druków pieczęcią urzędową o średnicy 36 mm; w indeksach w miejscu przeznaczonym na umieszczenie fotografii używa się pieczęci urzędowej o średnicy 20 mm.Arkusze ocen ucznia lub słuchacza mają format A4 (210 × 297 mm), z tym że wprzypadku arkuszy ocen założonych na drukach według wzorów nr 49, 50 i 51 określonych w załączniku nr 3 do rozporządzenia strony pierwsza i ostatnia mają format A4 (210 × 297 mm), a kolejne strony mają format A3 (420 × 297 mm). Arkusze ocen wypełniane pismem komputerowym są drukowane jednostronnie.I. Świadectwa szkolne i indeksy1. Świadectwa szkolne promocyjne szkoły podstawowejMEN-I/1/1 dla uczniów klas I–III szkoły podstawowej dla dzieci i młodzieżyMEN-I/3/1 dla uczniów klas IV–VII szkoły podstawowej dla dzieci i młodzieżyMEN-I/4-w/1 dla uczniów klas IV–VII szkoły podstawowej dla dzieci i młodzieży – z wyróżnieniem2. Świadectwa ukończenia szkoły podstawowejMEN-I/8/1 dla uczniów szkoły podstawowej dla dzieci i młodzieży oraz dla słuchaczy szkoły podstawowej dla dorosłych, zawierające znak graficzny PRK II9 MEN-I/9-w/1 dla uczniów szkoły podstawowej dla dzieci i młodzieży, zawierające znak graficzny PRK II – z wyróżnieniemII. Arkusze ocen1. Arkusze ocen wypełniane pismem ręcznym36 MEN-I/36/1 dla uczniów szkoły podstawowej dla dzieci i młodzieży37 MEN-I/37/1 dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, uczęszczających do szkoły podstawowej2. Arkusze ocen wypełniane w postaci elektronicznej45 MEN-I/45/1 dla uczniów szkoły podstawowej dla dzieci i młodzieży 46 MEN-I/46/1dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, uczęszczających do szkoły podstawowej.
Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 kwietnia 2018 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych. Załącznik nr 2WYKAZ WZORÓW ŚWIADECTW, DYPLOMÓW PAŃSTWOWYCH I INNYCH DRUKÓW SZKOLNYCH DLA PRZEDSZKOLI, INNYCH FORM WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO, SZKÓŁ PODSTAWOWYCH.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W związku ze zmianami prawa oświatowego jakie należy wprowadzić zmiany w statucie zespołu przedszkole SP i gimnazjum?
- Zgodnie z UoSO (Art. 16.7. Za spełnianie obowiązku, o którym mowa w art. 14 ust. 3, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki uznaje się również udział dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych, organizowanych zgodnie z odrębnymi przepisami.) Dziecko upośledzone w stopniu głębokim realizuje obowiązek szkolny poprzez udział w zajęciach rewalidacyjno - wychowawczych. Był niegdyś taki zapis, że na wniosek rodzica kurator oświaty mógł wydać zezwolenie na uchylenie tego obowiązku. Był to ustęp 9, który obecnie jest uchylony. Czy istnieje jakaś możliwość, aby dziecko z głębokim upośledzeniem nie musiało odbywać tychże zajęć? Na wniosek lekarza, rodziców, ppp? I kto taką decyzję miałby wydać? Co z dziećmi, które z różnorodnych powodów, w tym zdrowotnych nie są w stanie sprostać nauce w jakiejkolwiek formie? Czy prawodawca nie uwzględnił takiej ewentualności?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel- pracownik szkoły podstawowej- który jest członkiem Uczniowskiego Klubu Sportowego, ma prawo do dodatkowych dni wolnych od pracy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem szkoły i zostałam powołana na koordynatora projektu unijnego przez zarząd powiatu, mam umowę zlecenie z zarządem, jak w związku z powyższym powinnam odprowadzać składki do zus pełne czy tylko od umowy zlecenia. Ja jestem pracownikiem szkoły, na stanowisko dyrektora zostałam powołana przez starostę, ale z tego co wiem, organ prowadzący tylko powołuje i odwołuje dyrektora, poza tym dyrektor jest pracownikiem szkoły (przecież nie jest pracownikiem starostwa) umowa zlecenie jest z innym pracodawcą. Bardzo proszę o podanie podstawy prawnej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy Centrum Kształcenia Praktycznego w Centrum Kształcenia Praktycznego i Zawodowego powinno posiadać pieczęć okrągłą jako samo centrum?
Przepisy są dla nas w tym zakresie niejasne.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe