Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o podanie podstawy prawnej, która reguluje wpis w dzienniku jeżeli uczeń jest z innym nauczycielem na konkursie lub zawodach, albo np. 2 uczniów danej klasy pojechało na wycieczkę z inną klasą. Co wtedy pisujemy w dzienniku danej klasy? Uczeń jest obecny czy nieobecny?
Przepisy prawa oświatowego nie regulują szczegółów pracy szkoły. Oznacza to, że szkoła w drodze wewnętrznych przepisów ustala zasady, których dotyczy pytanie, najczęściej zapisami w statucie. Statut szkoły określa m. in.: 1) cele i zadania szkoły wynikające z przepisów prawa oraz uwzględniające program wychowawczy szkoły, 2) sposób wykonywania zadań szkoły, z uwzględnieniem optymalnych warunków rozwoju ucznia, zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia. Jeśli jednak uczeń bierze udział w imprezach, wycieczkach, konkursach i reprezentuje szkołę na zewnątrz – nie może być ten fakt uznawany jako absencja w szkole. Bowiem szkoły mogą organizować dla uczniów różnorodne formy krajoznawstwa i turystyki.Mają one na celu w szczególności: 1) poznawanie kraju, jego środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury i historii, 2) poznawanie kultury i języka innych państw, 3) poszerzanie wiedzy z różnych dziedzin życia społecznego, gospodarczego i kulturalnego, 4) wspomaganie rodziny i szkoły w procesie wychowania, 5) upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży zasad ochrony środowiska naturalnego oraz umiejętności korzystania z zasobów przyrody, 6) podnoszenie sprawności fizycznej, 7) poprawę stanu zdrowia dzieci i młodzieży pochodzących z terenów zagrożonych ekologicznie, 8) upowszechnianie form aktywnego wypoczynku, 9) przeciwdziałanie patologii społecznej, 10) poznawanie zasad bezpiecznego zachowania się w różnych sytuacjach. Krajoznawstwo i turystyka może być organizowana w ramach zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych oraz pozaszkolnych.Organizowanie krajoznawstwa i turystyki odbywa się w następujących formach: 1) wycieczki przedmiotowe — inicjowane i realizowane przez nauczycieli w celu uzupełnienia obowiązującego programu nauczania, w ramach danego przedmiotu lub przedmiotów pokrewnych, 2) wycieczki krajoznawczo-turystyczne, w których udział nie wymaga od uczestników przygotowania kondycyjnego i umiejętności specjalistycznych — zwane dalej „wycieczkami”, 3) imprezy krajoznawczo-turystyczne, takie jak: biwaki, konkursy, turnieje.Powyższe nie wyczerpuje zadań szkoły. Zatem szkoła realizuje podstawę programową, program wychowawczy, profilaktyki nie tylko podczas zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych odbywających się w szkole, ale także w sposób ustalony w ustawie i rozporządzeniu. Oznacza to, że jeśli zajęcia wymienione wyżej są organizowane przez szkołę (nawet poza szkołą jako budynkiem), nauczyciele zapewniają opiekę uczniom, a uczniowie biorąc w nich udział są obecni na zajęciach.
Podstawa prawna: 1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (ze zm.), w szczególności § 2; 2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (ze zm.), w szczególności § 2-4.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Przygotowuję arkusz organizacyjny, nauczyciel (dyplomowany i chroniony przedstawiciel ZNP) ma kwalifikacje do nauczania j. angielskiego i sztuki (muzyka, plastyka). Czy możne odmówić przydziału nauczania muzyki, bo jak twierdzi nie czuje się dobrze w nauczaniu tego przedmiotu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W związku z planowaną kontrolą KO w zakresie działalności oddziałów międzynarodowych w szkole zgodnie z przepisami prawa proszę o poradę i sugestie, jaka dokumentacja może być wymagana przy takiej kontroli kuratorium.
Zaznaczę, że jesteśmy szkołą ponadpodstawową z oddziałami międzynarodowymi, w których za zgodą MEN realizowany jest program matury międzynarodowej IB DP (2 ostatnie lata LO).
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dziecko uczęszcza do przedszkola niepublicznego. Posiada orzeczenie o kształceniu specjalnym - autyzm. W dokumencie nie ma informacji, że dziecko potrzebuje nauczyciela wspomagającego. Jak należy udokumentować konieczność zatrudnienia dodatkowego nauczyciela dla tego dziecka?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dziecku autystycznemu, które uczęszcza do szkoły ogólnodostępnej, może być przydzielona pomoc nauczyciela, której obowiązki powierzył sprzątaczce? Dyrektor twierdzi, że jest to zgodne z przepisami z 1 stycznia 2016 r.,ponieważ pomoc nauczyciela nie realizuje podstawy programowej tylko pomoc „w codziennych czynnościach” i może być zatrudniona bez kwalifikacji pedagogicznych. Inną kwestią jest specjalizacja nauczyciela realizującego podstawę programową.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w liceum ogólnokształcącym (zgodnie z nową podstawą programową) tygodniowy wymiar godzin może być wyższy, niż wynika to z rozporządzenia (np. w kl. I - powyżej 30 h, w kl. II - powyżej 32 h i w kl. III - powyżej 29 godzin)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe