Proszę określić typ placówki, którą Państwo zarządzacie a dokumentacja i treści dla niej będą widoczne jako pierwsze. Szkoła Przedszkole

Dokumentacja dyrektora

SZKOLENIA WIDEO

NIEZBĘDNIK PRAWNY


Nadzor-pedagogiczny.pl Porady prawne   ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU   z dnia 20 lutego 2004 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz...

PORADA PRAWNA

12 września 2011 Inne

Proszę o odpowiedź na pytanie czy do przedszkola masowego może uczęszczać dziecko posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności? W naszym mieście jest przedszkole specjalne - czy dyrektor może skierować to dziecko do tego przedszkola.

 

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU

 

z dnia 20 lutego 2004 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych

§ 2. Do przedszkola i oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej w pierwszej kolejności przyjmowane są dzieci w wieku 6 lat odbywające roczne przygotowanie przedszkolne. W następnej kolejności przyjmowane są dzieci matek lub ojców samotnie je wychowujących, matek lub ojców, wobec których orzeczono znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności bądź całkowitą niezdolność do pracy oraz niezdolność do samodzielnej egzystencji, na podstawie odrębnych przepisów, a także dzieci umieszczone w rodzinach zastępczych.

W myśl  art. 71b ust.1 ustawy o systemie oświaty z 7.09.1991 r. (ze zm.) kształceniem specjalnym obejmuje się niepełnosprawne, w tym z upośledzeniem umysłowym, wymagające stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy.

Kształcenie to może być prowadzone w formie nauki zarówno w szkołach jak i w przedszkolach ogólnodostępnych.  

Kształcenie specjalne dzieci niepełnosprawnych (także z upośledzeniem w stopniu umiarkowanym) jest organizowane  na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego przez zespół orzekający publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej. Zespół  ten określa  i zaleca formy kształcenia specjalnego: w przedszkolu ogólnodostępnym, w tym z oddziałami integracyjnymi, integracyjnym albo specjalnym. Natomiast decyzję co do formy i miejsca kształcenia podejmują rodzice.

Z analizy przepisów wynika, że dziecko z upośledzeniem umysłowym może być objęte wychowaniem przedszkolnym w każdym typie przedszkola, nie ma zatem możliwości odmowy przyjęcia dziecka do przedszkola ogólnodostępnego z powodu jego niepełnosprawności, o ile w orzeczeniu nie ma przeciwwskazań.

Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom​.

Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.


Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.

Zamów bezpłatny biuletyn informacyjny. Śledź na bieżąco:
  • Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
  • Porady i opinie ekspertów.
  • Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
  • Bieżące informacje prasowe





Copyright 2024 Forum Media Polska sp. z.o.o | Redesign: Duind.com

ZAWARTOŚĆ

KONTAKT