Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o odpowiedź i poradę w ważnych dla mnie kwestiach. Organ prowadzący szkołę wyraża chęć, aby po reformie pozostawić pełną szkołę podstawową z kl. I- VIII + oddział przedszkolny, jednak na chwilę obecną brakuje dwóch sal lekcyjnych. Wyjściem z sytuacji byłoby podzielenie dużej sali na dwie mniejsze - jakie wymogi muszą być spełnione odnośnie metrażu sali lekcyjnej w przeliczeniu na ucznia? Druga propozycja - przechodzenie na zajęcia edukacyjne do sali, której uczniowie mają w tym czasie wych. fizyczne - czy jest to rozwiązanie zgodne z przepisami? Czy każda klasa musi mieć przydzieloną "swoją" izbę lekcyjną?... I czy w związku z powrotem do szkoły podst. przedmiotów: geografia, fizyka, chemia, biologia muszą być od września 2017r. utworzone pracownie przedmiotowe z pełnym wyposażeniem?
Poza obowiązkiem zapewnienia uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki przez organ prowadzący i dyrektora, przepisy oświatowe nie zawierają wytycznych ani norm co do powierzchni sali lekcyjnej na jednego ucznia (§ 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach, Dz. U. z 2003 r. Nr 6, poz. 69 z późn. zm.; art. 5 ust. 7 pkt 1 UoSO). Wytyczne co do metrażu zawiera instrukcja Ministerstwa Zdrowia nr 44/54 w sprawie stanu sanitarno-higienicznego w zakładach nauczania i zakładach wychowania, Dz. Urz. MZ z 1954 r. Nr 20, poz. 102 - 1,25 m2 na jednego ucznia w klasach młodszych i 1,5 m2 na jednego ucznia w klasach starszych, z uwagi na konieczność zapewnienia odpowiedniej ilości tlenu. Nie jest to natomiast akt prawa powszechnie obowiązującego, zaś oceny spełniania odpowiednich warunków w konkretnym miejscu dokonuje Państwowa Inspekcja Sanitarna. Do zadań organu prowadzącego należy również wyposażenie szkoły w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów nauczania (art. 5 ust. 7 pkt 4 UoSO), z tego względu organ ten decyduje o zakresie wyposażenia pracowni szkolnych; w tym zakresie może – ale niestety nie ma obowiązku – wysłuchania oczekiwań nauczycieli przedmiotów lub dyrektora. Przepisy nie zakazują przechodzenia przez jednych uczniów przez salę lekcyjną innych, aczkolwiek w tym przypadku powinny być przestrzegane zasady bezpieczeństwa i w miarę możliwości wykluczone takie sytuacje w czasie prowadzenia zajęć w przechodniej sali. Nie obowiązują regulacje zapewniające uczniom salę lekcyjną na wyłączność.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Aktualnie w naszej szkole jest zatrudnionych 6 pań sprzątających, które świadczą pracę w godz. 7-15. Były próby zmiany godzin pracy natomiast bezskuteczne z uwagi na działania związków zawodowych. Aktualnie, zgodnie z wytycznymi MEN, MZ, GIS dot. organizacji zajęć w szkole i placówce wymagana i konieczna jest dezynfekcja po każdej godzinie lekcyjnej, a w naszej szkole ostatnia lekcja kończy się o 15.15, a zajęcia praktyczne nawet o 17. Czy jest możliwe i w jakim trybie może nastąpić zmiana godzin pracy pań sprzątających? Jeżeli byłoby to zarządzenie dyrektora to zwracam się z prośbą o wzór takowego.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- 1. Prowadzenie których z poniższych zajęć, w przypadku zatrudnienia osoby do ich wykonywania, objęte będzie obowiązkiem wynikającym z art. 10a Karty Nauczyciela (zatrudnienia na podstawie umowy o pracę): a) prowadzenie terapii widzenia; b) prowadzenie terapii logopedycznej c) fizjoterapia – w ramach wczesnego wspomagania d) zajęcia psychologiczne – w ramach wczesnego wspomagania e) integracja sensoryczna 2.Proszę o podanie przykładów zajęć prowadzonych w placówkach niepublicznych / przykłady stanowisk, których obowiązek wynikający z art. 10a KN nie obejmuje – z wyłączeniem stanowisk administracyjnych, porządkowych, technicznych, itp.
- Czy nauczyciel geografii - mgr przygotowanie pedagogiczne- może być pedagogiem szkolnym?
- Czy orzeczenie o potrzebie udzielenia urlopu dla poratowania zdrowia nauczyciela podpisuje TYLKO lekarz medycyny pracy, czy też inny lekarz, np. chorób wewnętrznych? Nauczyciel dostarczył orzeczenie podpisane przez lekarza chorób wewnętrznych. Czy mogę udzielić urlopu na tej podstawie od 1.09.2015?
- Ile wynosi pensum nauczyciela oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej dla dzieci 5-cio i 6-letnich (w oddziale mieszanym)?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe