Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o konkretne wytyczne co do monitorowania realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Jakie dokumenty należy wypełniać (proszę o podanie wzoru arkusza kontrolującego realizację podstawy programowej). Czy istnieją wytyczne w przepisach jak często należy realizować dany obszar z podstawy? Czy od września 2017 roku przewidywane są zmiany w tym zakresie. Czytałam na Państwa portalu o konieczności przedstawienia we wrześniu dyrektorowi planu dydaktycznego. Co do dokładnie jest za dokument?
Obowiązujące przepisy nie zawierają żadnych wytycznych co do sposobu i częstotliwości monitorowania realizacji w danym przedszkolu podstawy programowej, ani sporządzania dokumentacji w tym zakresie – określa je statut lub dyrektor, zaś w niepublicznej placówce prowadzenie wewnętrznego nadzoru pedagogicznego nie jest obowiązkowe (§ 24 ust. 1 pkt 1 w zw. z § 35 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego, Dz. U. z 2015 r., poz. 1270; art. 60 ust. 1 pkt 5 i art. 84 ust. 2 pkt 5 UoSO). W związku z tym nie obowiązuje wzór arkusza kontrolnego i innej dokumentacji, zaś dana placówka może opracować własną dokumentację, która może m.in. wymagać wskazania w arkuszu kontroli badanego obszaru (czyli rodzaju zajęć), tematu przeprowadzonych zajęć oraz daty, uwag odnośnie realizacji podstawy programowej, celów przeprowadzenia kontroli itp. Ani obowiązująca, ani wchodząca w życie z dniem 1 września 2017 r. podstawa programowa programowa wychowania przedszkolnego nie ustala częstotliwości, w jakiej mają być realizowane jej poszczególne obszary (załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, Dz.U. z 2012 r., poz. 977 z późn. zm.; załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, Dz. U. z 2017 r., poz. 356). Ponadto ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2017 r., poz. 59 nie nakłada na nauczyciela obowiązku przedkładania planu pracy dydaktycznej i nie wyznacza terminu na wrzesień – wymóg taki może wynikać jedynie ze statutu danego przedszkola, który w razie przewidywania takiego obowiązku nauczyciela musiałby również wskazywać termin jego złożenia oraz wytyczne co do treści lub wymogi w tym zakresie ustala dyrektor (art. 102 ust. 1 pkt 8 i 12 lit. c), art. 172 ust. 2 pkt 5 i ust. 3 PO). Zakres zadań nauczycieli związanych z planowaniem i prowadzeniem pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz odpowiedzialnością za jej jakość musi jasno określać statut.
Przykładowy dokument: Wytyczne do monitorowania podstawy programowej w przedszkolu
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Klasy ponadgimnazjalne (czyli obecne 1,2,3)
1.Czy istnieje możliwość połączenia w jednej grupie uczniów z różnych klas (np. 2 i 3 lub 1 i 2) w ramach zajęć z wychowania fizycznego?
2. Czy w ramach zajęć z wychowania fizycznego mogą odbywać się wyłącznie zajęcia z jogi?
3. Czy wszystkie godziny zajęć z wychowania fizycznego tj. 3 tygodniowo mogą odbywać się jednego dnia?
Klasa po szkole podstawowej:
1 Czy uczniowie mogą odbywać zajęcia w grupie z np. klasa 2 na podbudowie gimnazjum?
2. Czy uczniowie klasy pierwszej po szkole podstawowej muszą mieć zajęcia osobno (w szkole jest jedna klasa pierwsza po szkole podstawowej)?
2. Czy w ramach zajęć z wychowania fizycznego mogą odbywać się wyłącznie zajęcia z jogi?
3. Czy wszystkie godziny zajęć z wychowania fizycznego tj3 tygodniowo mogą odbywać się jednego dnia?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Mam dwójkę dzieci w dwóch różnych grupach wiekowych z orzeczeniem (niepełnosprawność ruchowa z afazją). Jedno dziecko ma nauczyciela współorganizującego proces nauczania, który prowadzi z nim również rewalidację (nauczyciel ma pełne kwalifikacje). Drugie dziecko, które ma orzeczenie o niepełnosprawności ruchowej z afazją, ma również zespół Downa – i również ma nauczyciela współorganizującego proces nauczania, ale nie wiem, czy może on prowadzić z tym dzieckiem rewalidację. Nauczyciel ma skończone studia magisterskie na kierunku pedagogika specjalna (edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną). W suplemencie dyplomu znajduje się zapis: „Absolwent posiada przygotowanie do zajmowania stanowiska pedagoga specjalnego w placówkach edukacyjnych, opiekuńczych i rehabilitacyjnych działających na rzecz dzieci młodzieży i dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną (upośledzeniem umysłowym)”. Czy może on zatem, czy nie może, prowadzić rewalidację?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o wyjaśnienie jakie kwalifikacje powinien posiadać nauczyciel wspomagający do dziecka pięcioletniego posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na afazję w tym niepełnosprawność ruchową.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy jest jakaś wymagana liczba uczniów na zajęcia w klasie z podziałem na grupy na językach obcych w gimnazjum? Czy jeżeli w klasie jest 19 uczniów, to mogą być podzieleni na grupy?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- W klasie pierwszej integracyjnej uczy się uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym. Uczeń opuścił w tym roku szkolnym już ponad 80 godzin. W ramowym planie nauczania minimalny wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych wynosi 1760 godzin. Obawiam się, że w kolejnych latach nauki w klasach I-III sytuacja z godzinami nieobecnymi może się powtórzyć. Pod dużym znakiem zapytania stoi więc realizacja przez tego ucznia godzin z ramówki. W klasie jest czterech uczniów, ale tylko on ma odrębną podstawę programową i odrębny dziennik. W związku z powyższym w przypadku nieobecności ucznia nauczyciel wpisuje - uczeń nieobecny. Nie mogę zmusić nauczyciela, żeby odrabiał te godziny, ponieważ on w pracy jest i lekcje prowadzi. Fizycznie raczej też nie jest to możliwe. Proszę o pomoc w wyjaśnieniu tej kwestii. Jak rozwiązać taką sytuację?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe