Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Pracownik złożył wniosek o doliczenie do stażu pracy okres pracy w gospodarstwie rolnym rodziców od ukończenia 16-stego roku życia, czyli od 16 marca 1996 r. do dnia założenia własnej działalności gospodarczej (28 kwietnia 2006 r.). Do wniosku dołączył oświadczenie o braku dokumentów, zeznania 2 świadków, zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt stały, zaświadczenie o posiadaniu gospodarstwa rolnego przez rodziców o pow. ponad 4 ha oraz zaświadczenie, że matka pracownika była ubezpieczona w KRUS. Czy można doliczyć pracownikowi cały ten okres, jeżeli pracownik dojeżdżał do technikum (które ukończył w 2000 r.) pociągiem ok. 40 km. w jedną stronę? Czy można doliczyć wskazany okres, jeżeli w zaświadczeniu z KRUS okres podlegania ubezpieczeniu społecznemu matki to 1 stycznia 1991 r. – 30 września 1996 r., 1 stycznia 1997 r. – 30 września 2004 r.? Czy ma to wpływ i czy takie zaświadczenie powinno być dołączone?
Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 20 lipca 1990 r. o wliczaniu okresów pracy w indywidualnym gospodarstwie rolnym do pracowniczego stażu pracy (Dz. U. z 1990 r., poz. 310) ilekroć przepisy prawa lub postanowienia układu zbiorowego pracy albo porozumienia w sprawie zakładowego systemu wynagradzania przewidują wliczanie do stażu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownika wynikające ze stosunku pracy, okresów zatrudnienia w innych zakładach pracy, do stażu tego wlicza się pracownikowi także:
1) okresy prowadzenia indywidualnego gospodarstwa rolnego lub pracy w takim gospodarstwie, prowadzonym przez współmałżonka,
2) przypadające przed dniem 1 stycznia 1983 r. okresy pracy po ukończeniu 16 roku życia w gospodarstwie rolnym prowadzonym przez rodziców lub teściów, poprzedzające objęcie tego gospodarstwa i rozpoczęcie jego prowadzenia osobiście lub wraz ze współmałżonkiem,
3) przypadające po dniu 31 grudnia 1982 r. okresy pracy w indywidualnym gospodarstwie rolnym w charakterze domownika w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników indywidualnych i członków ich rodzin.
Od dnia 1 stycznia 1991 r. art. 6 pkt 2 ustawy z 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. z 2021 r. poz. 266) definiuje domownika jako osobę, która spełnia łącznie pięć warunków:
- jest osobą bliską rolnikowi,
- pozostaje we wspólnym gospodarstwie domowym z rolnikiem lub zamieszkuje na terenie jego gospodarstwa rolnego albo w bliskim sąsiedztwie,
- ukończyła 16 lat,
- stale pracuje w tym gospodarstwie rolnym,
- nie jest związana z rolnikiem stosunkiem pracy.
Również pod rządem tego aktu prawnego, jeśli pracownik faktycznie łączył naukę ze stałą (a nie tylko dorywczą – np. w okresie przerw w zajęciach) pracą w gospodarstwie, w szczególności w związku z tym, że codziennie wracał w celu wykonywania pracy w gospodarstwie, należy zaliczyć jej ten czas jako okres pracy na roli (wyrok SA w Białymstoku z 28 czerwca 1991 r., sygn. akt III AUr 23/91).
Łączenie nauki w szkole z pracą w gospodarstwie rolnym nie może stanowić wyłącznej podstawy do zaliczenia do stażu pracowniczego okresu pracy w gospodarstwie, o ile zostanie wykazane, że stała praca rzeczywiście w gospodarstwie rolnym była wykonywana. Istotne przy tym jest nie to, czy wnioskodawca mógł potencjalnie połączyć naukę z jakąkolwiek pomocą świadczoną na rzecz rolnika, ale czy taką pomoc faktycznie w gospodarstwie rolnym wykonywał i czy pomoc tę można rzeczywiście uznać za "stałą pracę" domownika rolnika.
Natomiast jeżeli nauka odbywała się w szkole lub uczelni oddalonej od miejsca zamieszkania w odległości wykluczającej codzienny powrót do domu lub domownik mieszkał w internacie, bursie czy akademiku, nie pracował w gospodarstwie rolnym.
W związku z powyższym obowiązkiem pracodawcy jest ustalenie, np. na podstawie zeznań świadków, czy i jak często nauczyciel w czasie nauki wykonywał pracę w gospodarstwie, w jakim wymiarze (aby ocenić, czy miała ona tylko charakter pomocy doraźnej lub w trakcie przerw w nauce), jakie czynności wykonywał, biorąc także pod uwagę charakter prowadzonej działalności rolniczej (czy potrzebna była codzienna obecność nauczyciela w gospodarstwie). Doraźna pomoc, zwyczajowo świadczona przez członków rodziny rolnika, nie stanowi stałej pracy w gospodarstwie rolnym, czyli pracy mającej wpływ na wysokość wysługi lat ustalanej dla celów pracowniczych. Z zeznań świadków może wynikać, że nauczyciel nie mieszkał w bursie, internacie lub akademiku, jeśli codziennie lub niemal codziennie bywał w gospodarstwie. Ewentualnie nauczyciel może uzyskać z placówek znajdujących się w miejscu pobierania nauki zaświadczenia, że nie korzystał w nich z zakwaterowania w podanych w pytaniu latach oraz powinien wyjaśnić, ile czasu zabierały jemu dojazdy związane z nauką i do gospodarstwa, a także jaki czas przeznaczał na zajęcia na studium nauczycielskim i naukę. Takie ustalenia mogą być również pomocne przy ocenie charakteru oraz zakresu pracy, którą nauczyciel po powrocie z zajęć mógł na polecenie rolnika wykonywać w jego gospodarstwie rolnym.
Zbyt ogólnikowa treść pytania nie pozwala jednoznacznie stwierdzić czy deklarowany przez nauczyciela okres pracy na roli może być wliczony do stażu pracy.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Sprawa dotyczy szkoły publicznej ogólnodostępnej - szkoły podstawowej. Mamy w szkole ucznia, który ma orzeczenie o niepełnosprawności oraz orzeczenie PPP o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, indywidualnych. Uczeń w stopniu upośledzenia głębokiego, leżący w zaleceniach PPP ma zapisane: 1. Zajęcia indywidualne zajęć rewalidacyjno-wychowawczych w oparciu o indywidualny program IPET; 2. systematyczną rehabilitację ruchową, wygaszanie napięć mięśniowych i przykurczy; 3. rehabilitację metodą Bobath oraz PNF. Zatrudniając nauczyciela do pracy z tym dzieckiem mam do dyspozycji ludzi, którzy spełniają realizację pierwszego zalecenia, jednak nie posiadają uprawnień do rehabilitacji. Czy mogę zatrudnić do pracy z dzieckiem nauczyciela z oligofrenopedagogiką, który będzie realizował zadanie 1 i rehabilitanta bez przygotowania pedagogicznego, który będzie realizował zadanie 2 ?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- 1. Jaka jest możliwość dalszego zawierania umów zlecenie z nauczycielami szkoły niepublicznej? 2. Czy szkoła ma obowiązek ubezpieczać uczniów/młodocianych pracowników, którzy zrezygnowali z dobrowolnego ubezpieczenia NNW w przypadku, gdy przebywają na praktycznej nauce zawodu u pracodawcy?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor szkoły po rezygnacji osoby z funkcji kierownika internatu powinien ogłosić konkurs na stanowisko kierownika czy wystarczy zasięgnąć opinii Rady Pedagogicznej i organu prowadzącego? Jeżeli powinien ogłosić konkurs to jakie kandydat na kierownika powinien spełniać wymogi? Nadmieniam jednocześnie, internat jest na terenie szkoły (sąsiedni budynek), a obecny kierownik podlega dyrektorowi. Dziękuje za odpowiedzieć.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel po studiach z edukacji elementarnej prowadzi zajęcia w kl. 1. Czy ma kwalifikacje i uprawnienie do prowadzenia również zajęć z edukacji muzycznej w kl. 2? Gdyż tam nauczyciel zrzekł się tej godziny. Nadmieniam, że stanowisko kuratorium jest niejednoznaczne.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy należy wypłacać wynagrodzenie za niezrealizowane godziny ponadwymiarowe/nadgodziny w przypadkach:
1) Dni wolnych od zajęć dydaktycznych (rozpoczęcie i zakończenie roku szkolnego, Dzień Nauczyciela) ustalonych i zatwierdzonych na radzie pedagogicznej?
2) Nieobecności ucznia na zajęciach nauczania indywidualnego, jeśli nauczyciel nie poinformował pracodawcy o nieobecności ucznia, pracodawca więc nie ma możliwości przydzielenia innych obowiązków?
3) Dni ustawowo wolnych od pracy zatwierdzonych na radzie pedagogicznej, jeśli nikt z nauczycieli nie zadeklarował chęci pracy w tych dniach?
4) Zwolnienia od pracy (w związku z urlopem okolicznościowym, 2 dniami opieki nad dzieckiem)?
5) Wycieczki szkolnej w przypadku nauczyciela świadczącego opiekę na wycieczce poza szkołą?
6) Nauczyciela, którego klasa jest na wycieczce szkolnej, on jednak pozostał w szkole?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe