Proszę określić typ placówki, którą Państwo zarządzacie a dokumentacja i treści dla niej będą widoczne jako pierwsze. Szkoła Przedszkole

Dokumentacja dyrektora

SZKOLENIA WIDEO

NIEZBĘDNIK PRAWNY


Nadzor-pedagogiczny.pl Porady prawne Na podstawie art. 38 ust. 3 pkt 3 i ust. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2019 r., poz. 2215, do okresów pracy uprawniających do jednorazowej...

PORADA PRAWNA

08 lipca 2020 Kadry

Pracownik samorządowy z dniem 28.08.2020 r. przechodzi na emeryturę. Na dzień 28.08.2020 r. posiadać będzie 39 letni staż pracy. W naszej placówce przepracuje 16 lat i 3 miesiące. Jaka odprawa emerytalna przysługuje pracownikowi? Czy są jakieś zmiany w związku z tarczą antykryzysową w wypłacie odpraw? Dnia 22.08.2021 r. pracownik przepracowałby 40 lat pracy. Czy w dniu 28.08.2020 r. (zakończenie umowy w związku z przejściem na emeryturę) należy pracownikowi wypłacić nagrodę jubileuszową (rok wcześniej)? Jakie przepisy to regulują? Czy po rozwiązaniu umowy w związku z przejściem na emeryturę można z tym pracownikiem zawrzeć ponownie umowę o pracę?Czy powinna być jakaś przerwa pomiędzy zakończeniem umowy a zawarciem nowej? Czy jeśli pracownik zostanie ponownie zatrudniony należy mu doliczyć dodatek za wysługę (taki jaki posiadał) czy musi sobie go wypracować od początku?

Na podstawie art. 38 ust. 3 pkt 3 i ust. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2019 r., poz. 2215, do okresów pracy uprawniających do jednorazowej odprawy w związku z przejściem na emeryturę wlicza się wszystkie poprzednio zakończone okresy zatrudnienia (czyli nie tylko u ostatniego pracodawcy), a po 20 latach pracy przysługuje ona w wysokości sześciomiesięcznego wynagrodzenia. Taka odprawa przysługuje więc pracownikowi ze stażem wynoszącym 39 lat, wypracowanym u wszystkich pracodawców. Samorządowa jednostka oświatowa wypłaca odprawy w pełnej wysokości co wynika z tego, że nie spełnia wymogów z tzw. tarczy antykryzysowej do obniżenia odprawy. Na podstawie art. 15gd w zw. z art. 15g ust. 9 i art. 15gb ust. 2 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 374 ze zm.), w okresie obowiązywania stanu epidemii, ogłoszonego z powodu COVID-19, w przypadku wystąpienia u pracodawcy spadku obrotów gospodarczych lub istotnego wzrostu obciążenia funduszu wynagrodzeń, ogranicza się wysokość odpraw, do kwot nieprzekraczających dziesięciokrotności minimalnego wynagrodzenia za pracę. W samorządowej placówce nie następuje spadek obrotów, skoro taka jednostka budżetowa nie prowadzi sprzedaży towarów i usług. Ponadto istotny wzrost wydatków na wynagrodzenia również jest odnoszony do sprzedaży towarów i usług, a konkretnie jako zwiększenie ilorazu kosztów wynagrodzeń pracowników (z uwzględnieniem składek na ubezpieczenia społeczne pracowników finansowanych przez pracodawcę) i przychodów ze sprzedaży towarów lub usług. Przepis ten nie ma więc zastosowania w samorządowej placówce.
Zgodnie z § 8 ust. 7 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 maja 2018 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz.U. z 2018 r., poz. 936 ze zm.), w razie ustania stosunku pracy w związku z przejściem na emeryturę pracownikowi, któremu do nabycia prawa do nagrody jubileuszowej brakuje mniej niż 12 miesięcy, licząc od dnia ustania stosunku pracy, nagrodę tę wypłaca się w dniu ustania stosunku pracy. Pracownik będzie więc uprawniony do nagrody, ponieważ w dniu rozwiązania stosunku pracy w związku z przejściem na emeryturę będzie jemu brakowało mniej niż 12 miesięcy do wypracowania 40 lat.
Z pracownikiem można zawrzeć nową umowę o pracę. Przerwa nie jest obowiązkowa, natomiast jej brak będzie skutkował zawieszeniem emerytury na podstawie art. 103a ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2020 r., poz. 53 ze zm.).
Do stażu uprawniającego do dodatku za wieloletnią pracę wlicza się wszystkie zakończone okresy zatrudnienia (art. 38 ust. 1 i 5 UoPS). Staż wynoszący 39 lat należy uwzględnić przy kolejnym zatrudnieniu, co będzie uprawniało pracownika do dodatku w wysokości 20%.
 

Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom​.

Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.


Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.

PODOBNE PROBLEMY

Zamów bezpłatny biuletyn informacyjny. Śledź na bieżąco:
  • Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
  • Porady i opinie ekspertów.
  • Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
  • Bieżące informacje prasowe





Copyright 2024 Forum Media Polska sp. z.o.o | Redesign: Duind.com

ZAWARTOŚĆ

KONTAKT