Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Pracownik samorządowy, główny księgowy, obecnie pracuje na 1/1 etatu w jednej szkole (nasza placówka) i na ½ etatu w drugiej szkole (obcej). Pracownik złożył wypowiedzenie w naszej placówce. Po zakończeniu zatrudnienia i otrzymaniu od nas świadectwa pracy, będzie podpisana nowa umowa z tym pracownikiem w naszej szkole (na czas określony lub nieokreślony). Według tego pracownika będzie mógł otrzymywać wówczas dodatek za wysługę w wysokości 20% w obu jednostkach tzn. tej obcej na ½ etatu w wysokości 20% i w naszej jednostce również 20% z 1/1 etatu, przedstawiając w obu jednostkach te same zakończone okresy zatrudnienia potwierdzone takimi samymi świadectwami pracy. Czy będzie to prawidłowe? Czy należy w tym celu dopełnić jakichś formalności? Obie szkoły prowadzone są przez ten sam organ prowadzący.
Pracowników niepedagogicznych szkoły zatrudnia się na podstawie przepisów ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 530). Pracownicy samorządowi uprawnieni są do dodatku za wieloletnią pracę po przepracowaniu 5 lat. Wysokość dodatku wynosi 5% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego i wzrasta corocznie o 1%, aż do osiągnięcia 20%. Do okresów pracy uprawniających do dodatku za wieloletnią pracę pracownika samorządowego wlicza się wszystkie poprzednie zakończone okresy zatrudnienia oraz inne okresy, jeżeli z mocy odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze.
Przepisy ustawy oraz rozporządzenia Rady Ministrów z 25 października 2021 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1960) nie zawierają regulacji pozbawiających pracownika niepedagogicznego placówki oświatowej prawa do dodatku za wieloletnią pracę w przypadku zatrudnienia na podstawie drugiej umowy o pracę w innej lub tej samej jednostce podlegającej samorządowi. Mając dwie odrębne umowy o pracę pracodawcy samorządowego pracownikowi przysługuje dodatek z każdej umowy o pracę, bowiem są to odrębne stosunki pracy, wliczając zakończone okresy zatrudnienia.
W myśl § 7 ust. 4 rozporządzenia jeżeli pracownik samorządowy był zatrudniony równocześnie w ramach więcej niż jednego zakończonego stosunku pracy, to do okresu uprawniającego do dodatku za wieloletnią pracę wlicza się jeden z tych okresów zatrudnienia. Zatem do okresu zatrudnienia i dodatku za wieloletnią pracę powinny zostać zaliczone wszystkie zakończone okresy zatrudnienia pracownika – za wyjątkiem okresu współzatrudnienia.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W którym punkcie w nowym świadectwie pracy wykazać urlop zdrowotny i urlop wychowawczy?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel przebywał na urlopie dla poratowania zdrowia od 23.12.2017 r. do 22.12.2018 r. (placówka feryjna. Czy należy się nauczycielowi urlop wypoczynkowy uzupełniający?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Z pracownikiem samorządowym rozwiązano stosunek pracy w dniu 23.05.2017 r. na podstawie art. 53§1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy. Pracownik w trakcie zatrudnienia zachorował i przebywał na długotrwałym zwolnieniu lekarskim, następnie na świadczeniu rehabilitacyjnym przyznanym jak wynika z decyzji ZUS do 17.10.2017 r.( decyzja o przyznaniu świadczenia rehabilitacyjnego wpłynęła do pracodawcy w dniu 01.06.2017 r. po rozwiązaniu umowy). W dniu 28.05.2019 r. pracownik złożył prośbę o wypłatę odprawy rentowej w związku z przyznaniem renty z tytułu częściowej niezdolności do pracy. Z załączonych przez pracownika kserokopii dokumentów (wyrok sądowy oraz decyzja ZUS) wynika, że renta została przyznana na okres od 07.08.2018 r. do 31.12.2018 r.
Czy w związku z powyższym pracownikowi przysługuje odprawa rentowa zgodnie z obowiązującymi przepisami, ponieważ rozwiązanie umowy nie było ściśle związane z przejściem na rentę, tę bowiem przyznano dla pracownika później?
Czy należy wystąpić do pracownika bądź też do ZUS o udokumentowanie faktu co działo się w okresie pomiędzy zakończeniem okresu przyznania zasiłku rehabilitacyjnego (tj. od dnia 18.10.2017 r.) do dnia przyznania renty (tj. 07.08.2018 r.), ponieważ pracodawca nie posiada dokumentów za ten okres?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Z dniem 30 listopada gmina - nasz organ prowadzący - zlikwidowała szkolną stołówkę. Szkoła zatrudniała kucharkę, z którą na mocy porozumienia stron (data porozumienia - 23 listopada) rozwiązano stosunek pracy z dniem 30 listopada w związku z likwidacją stanowiska pracy i wypłacono trzymiesięczną odprawę na podstawie art. 8 ust. 1 pkt. 3 ustawy o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników. Pracownik - kucharka - miała umowę zawartą na czas nieokreślony. Szkoła nie rozwiązała stosunku pracy za wypowiedzeniem, gdyż ostateczną decyzję o likwidacji stołówki otrzymała w ostatnim tygodniu listopada. Czy procedura rozwiązania stosunku pracy została przeprowadzona prawidłowo?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- W regulaminie wynagradzania jest zapis: Wysokość dodatku funkcyjnego wynosi 1% do 250% najniższego wynagrodzenia, o którym mowa w §2 pkt 6 niniejszego regulaminu. §2 pkt 6 regulaminu: najniższe wynagrodzenie zasadnicze – rozumie się przez to najniższe wynagrodzenie zasadnicze w I kategorii zaszeregowania, określone w załączniku nr 3 do Rozporządzenia Rady Ministrów z 15 maja 2018 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych.
Pracownik ma w angażu przyznane 50% dodatku funkcyjnego co stanowi kwotę 1.850 zł (przy najniższym wynagrodzeniu zasadniczym 3.700 zł). Od lipca 2024 r. wzrosło najniższe wynagrodzenie zasadnicze do kwoty 4.000 zł. 50% z 4.000 zł stanowi 2.000 zł. Pracodawca chce pozostawić dodatek w kwocie dotychczasowej bądź przybliżonej, obniżając punkty procentowe do 47% (1.880 zł). Czy w takim przypadku wystarczy nowy angaż obowiązujący od bieżącej daty, czy należy wręczyć wypowiedzenie warunków płacy z 3 miesięcznym okresem wypowiedzenia?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe