Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Pracownik obsługi zostaje zwolniony przez zakład pracy (redukcja etatów). Rejestruje się w Urzędzie Pracy, po roku czasu przechodzi na rentę po zmarłym mężu, a następnie, po osiągnięciu wieku emerytalnego, na emeryturę. Czy dany pracownik może korzystać z ZFŚS w zakładzie w którym został zwolniony?
Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 923) przez osoby uprawnione do korzystania z Funduszu rozumieć należy pracowników i ich rodziny, emerytów i rencistów – byłych pracowników i ich rodziny oraz inne osoby, którym pracodawca przyznał w regulaminie, o którym mowa w art. 8 ust. 2, prawo korzystania ze świadczeń socjalnych finansowanych z Funduszu.
Brak jest definicji rozstrzygającej, jak na gruncie ustawy należy rozumieć sformułowanie "emerytów i rencistów – byłych pracowników". Szczególne wątpliwości w tym względzie dotyczą sytuacji, w których przejście na emeryturę lub rentę nie nastąpiło bezpośrednio po rozwiązaniu stosunku pracy. Orzecznictwo jest jednolite w kwestii statusu pracownika, który po przejściu na emeryturę/rentę podjął zatrudnienie u innego pracodawcy. Jasne jest bowiem, że na potrzebę ZFŚS byłym zakładem pracy jest ten, który zatrudniał pracownika jako ostatni, nawet wtedy, gdy w momencie nawiązania stosunku pracy był on już emerytem/rencistą. Nie ma natomiast zgodności co do statusu pracownika, który przeszedł na emeryturę jakiś czas po ustaniu zatrudnienia, ale w okresie między rozwiązaniem umowy, a nabyciem prawa do emerytury nigdzie nie pracował.
W uchwale Sądu Najwyższego z 15 listopada 1991 r. (sygn. akt I PZP 56/91) czytamy, że przepis ustawy "[...] w ogóle nie wspomina o przechodzeniu na emeryturę, a przy tym nie ma żadnych podstaw dla przyjmowania wbrew literalnemu jego brzmieniu wykładni zawężającej, która mogłaby w szczególności polegać na próbie podstawienia w miejsce ustawowego zwrotu emeryci – byli pracownicy zakładu wyrażenia emeryci, którzy z danego zakładu przeszli na emeryturę". Sąd stwierdził nadto "[...] Jeżeli więc dana osoba była zatrudniona w określonym zakładzie pracy i po zaprzestaniu pracy ma status emeryta, to należy do kręgu emerytów – byłych pracowników zakładu”.
Choć powołana uchwała została wydana w okresie obowiązywania poprzedniczki ustawy, jednak zachowuje aktualność w obecnie obowiązującym stanie prawnym. Należałoby zatem uznać, że osoba, która jako były pracownik zakładu była po przejściu na rentę uprawniona do świadczeń z ZFŚS, a następnie utraciła prawo do renty i pobierała zasiłek dla bezrobotnych, po czym nabyła prawo do emerytury, posiada status emeryta – byłego pracownika.
Należy jednak dodać, że w literaturze przedmiotu można spotkać także przeciwne opinie.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczycielka szkoły podstawowej przebywa na urlopie zdrowotnym od 17 kwietnia 2016 r. r do 17 kwietnia 2017 r. Należy się jej urlop wypoczynkowy. Ile przysługuje jej urlopu wypoczynkowego za wymieniony okres i kiedy po urlopie wypoczynkowym powinna powrócić do pracy?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Pracownik znalazł inną pracę pozostając nadal w zatrudnieniu z naszą firmą. Pracodawca nie wyraża zgody na odejście za porozumieniem stron (pracownik jest potrzebny na jakiś okres). W jaki (zgodny z przepisami) sposób pracownik może rozwiązać stosunek pracy z obecnym pracodawcą aby na przestrzeni 7 dni rozpocząć nową pracę (taki wymóg postawił nowy pracodawca)?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka od 24 lipca 2019 r. do 26 grudnia 2019 r. przebywała na zwolnieniu lekarskim (ciąża), od 27 grudnia 2019 r. do 23 grudnia 2020 r. na urlopach rodzicielskich. W jakim wymiarze i od kiedy (czy od 24 grudnia 2020 r., czy od 18 stycznia 2021 r.) należy udzielić pracownicy urlop uzupełniający za rok 2019 i 2020? Ponadto nauczycielka ma nieważne badania lekarskie – czy należy wysłać ją na badania lekarskie przed rozpoczęciem urlopu, czy przed 1 września 2021 r. przed rozpoczęciem roku szkolnego?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor może nie przyznać nauczycielowi dodatku motywacyjnego mimo, iż nauczyciel wykonuje zadania - zaangażowanie w realizację czynności i zajęć, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt. 2 KN; szczególnie efektywne wypełnianie zadań i obowiązków związanych z powierzonym stanowiskiem; realizowanie w szkole zadań edukacyjnych, wynikających z przyjętych przez organ prowadzący priorytetów w realizowanej lokalnej polityce oświatowej.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- 1. Pomoc kuchenna (pracownik emeryt) zatrudniona na 1/2 etatu, na czas nieokreślony, zostaje zwolniony z pracy z dniem 31 sierpnia 2023 r. (powodami są redukcja etatu oraz przesunięcia w etatach w obsłudze). Czy pracownikowi należy się odprawa z tytułu zwolnienia z pracy (redukcji etatu)? Stanowisko pomocy kuchennej pozostaje tylko jako pracownik robotnik do pracy lekkiej (sprzątaczka), która przechodzi na to stanowisko na 1/2 etatu.
2. Nauczyciel zatrudniony jest na zastępstwo za nieobecnego długotrwale nauczyciela (L4, urlop macierzyński). Zatrudnienie od 17 października 2022 r. umowa została zawarta do dnia 23 czerwca 2023 r. Czy data podana na zawartej umowie jest prawidłowa (zgodnie z prawem), czy należało umowę podpisać do końca sierpnia 2023 r.? W umowie jest podane, iż jest to umowa na czas określony oraz na czas usprawiedliwionej nieobecności pracownika. Czy umowa powinna być zawarta do dnia wykorzystania należnego nauczycielowi urlopu wypoczynkowego?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe