Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Poproszę o propozycje zapisów zmian w statucie szkoły podstawowej z oddziałami przedszkolnymi w związku ze zmianami przepisów prawa oświatowego od 1 września 2022 r. tj. zawieszenie zajęć, nauczanie zdalne, nowi specjaliści( pedagog, psycholog, logopeda, pedagog specjalny), dożywianie, uczniowie z Ukrainy.
Oddział przedszkolny funkcjonuje w składzie szkoły podstawowej zatem zapisy dotyczące wymienionego oddziału winny znaleźć się w statucie szkoły podstawowej.
Oddział przedszkolny jako twór niesamodzielny nie może posiadać odrębnego statutu.
Zawieszenie zajęć i nauka na odległość
Na podstawie art. 125a ust. 7 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r., poz. 1082 ze zm.) – art. 125a w statucie szkoły podstawowej należy określić, z uwagi na ewentualne zawieszenie zajęć:
1) szczegółową organizację zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, w tym technologie informacyjno-komunikacyjne wykorzystywane przez nauczycieli do realizacji tych zajęć,
2) sposób przekazywania uczniom materiałów niezbędnych do realizacji tych zajęć,
3) warunki bezpiecznego uczestnictwa uczniów w tych zajęciach w odniesieniu do ustalonych w danej placówce technologii informacyjno-komunikacyjnych, mając na uwadze łączenie przemienne kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia,
4) sposób potwierdzania uczestnictwa uczniów w zajęciach.
Do zapisów w statucie związanych z tzw. nauką zdalną można wykorzystać zasady organizacji tejże nauki stosowane podczas zawieszenia zajęć z uwagi na stan epidemiologiczny.
PRZYKŁADOWY ZAPIS:
1. W przypadku zawieszenia zajęć dyrektor organizuje dla dzieci zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
2. Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość mogą być realizowane w szczególności przez ………. (z wykorzystaniem dostępnych środków komunikacji elektronicznej lub dziennika elektronicznego).
3. W okresie organizacji dla dzieci zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość dyrektor odpowiada za organizację realizacji zadań tej jednostki, w tym wymienionych wyżej zajęć lub innego sposobu realizacji tych zajęć, w szczególności:
1) ustala, czy nauczyciele mają dostęp do infrastruktury informatycznej, oprogramowania i internetu umożliwiających interakcję między uczniami, rodzicami a nauczycielami prowadzącymi zajęcia,
2) ustala, we współpracy z nauczycielami, technologie informacyjno-komunikacyjne wykorzystywane przez nauczycieli do realizacji zajęć,
3) ustala, we współpracy z nauczycielami, źródła i materiały niezbędne do realizacji zajęć, z których dzieci i rodzice mogą korzystać,
4) ustala z nauczycielami potrzebę modyfikacji zestawu programów wychowania przedszkolnego oraz, w razie potrzeby, modyfikuje ten zestaw,
5) ustala, we współpracy z nauczycielami, sposób potwierdzania uczestnictwa uczniów w zajęciach oraz sposób i termin usprawiedliwiania nieobecności tych dzieci na zajęciach edukacyjnych,
6) zapewnia rodzicom możliwość konsultacji z nauczycielem prowadzącym zajęcia oraz przekazuje im informację o formie i terminach tych konsultacji,
7) przekazuje uczniom, rodzicom i nauczycielom informację o sposobie i trybie realizacji zadań szkoły, w szczególności w zakresie organizacji kształcenia specjalnego, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego, indywidualnego nauczania oraz zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, jeżeli są organizowane,
8) koordynuje współpracę nauczycieli z rodzicami, uwzględniając potrzeby edukacyjne i możliwości psychofizyczne dzieci, w tym dzieci objętych kształceniem specjalnym, indywidualnym obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym, indywidualnym nauczaniem, dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju, w przypadku wystąpienia takich sytuacji.
4. W tym czasie nauczyciele:
1) uzyskują dostęp do infrastruktury informatycznej, oprogramowania i internetu umożliwiających interakcję między nimi a uczniami i rodzicami,
2) uczestniczą w ustaleniu przez dyrektora technologii informacyjno-komunikacyjnych wykorzystywanych do realizacji zajęć,
3) uczestniczą w ustaleniu przez dyrektora źródeł i materiałów niezbędnych do realizacji zajęć, z których dzieci i rodzice mogą korzystać,
4) inicjują potrzebę modyfikacji zestawu programów wychowania przedszkolnego, zestawu programów szkolnych oraz, w razie potrzeby, modyfikuje ten zestaw,
5) stosują ustalony sposób potwierdzania uczestnictwa uczniów w zajęciach oraz sposób i termin usprawiedliwiania nieobecności tych dzieci na zajęciach edukacyjnych,
6) realizują konsultacje z uczniami i rodzicami,
7) przekazują rodzicom ustalone przez dyrektora informacje o sposobie i trybie realizacji zadań szkoły, w szczególności w zakresie organizacji kształcenia specjalnego, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego, indywidualnego nauczania oraz zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, jeżeli są organizowane.
5. W tym czasie inni niż pedagogiczni pracownicy szkoły:
1) udzielają wsparcia nauczycielom w realizacji ich zadań,
2) dbają o obiekt zgodnie z procedurami dotyczącymi funkcjonowania placówki w okresie realizacji zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
Pedagog specjalny
Na podstawie art. 42d ustawy z 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2021 r., poz. 1762 ze zm.) od 1 września 2022 r. zatrudnia się w szkołach nową osobę – pedagoga specjalnego (pozostali specjaliści mogli funkcjonować w szkole w latach wcześniejszych.
Jeżeli w statucie szkoły znajdują się wypisane zakresy zadań innych specjalistów to musimy dodać także zadania pedagoga specjalnego, które wybieramy jako realizowane w konkretnej szkole spośród następujących:
1) współpraca z nauczycielami, wychowawcami grup wychowawczych lub innymi specjalistami, rodzicami oraz dziećmi w:
a) rekomendowaniu dyrektorowi do realizacji działań w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa dzieci w życiu szkoły oraz dostępności do szkoły dla dzieci niepełnosprawnych,
b) prowadzeniu badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu szkoły,
c) rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych dzieci,
d) określaniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka;
2) współpraca z zespołem nauczycieli w zakresie opracowania i realizacji indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym zapewnienia mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
3) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
a) rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych dziecka lub trudności w ich funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie i jego uczestnictwo w życiu szkoły,
b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z dzieckiem,
c) dostosowaniu sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz jego możliwości psychofizycznych,
d) doborze metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb dzieci;
4) udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom, ich rodzicom i nauczycielom;
5) w zależności od potrzeb, współpraca z innymi podmiotami (np. poradnia psychologiczno-pedagogiczna, ośrodek doskonalenia nauczycieli, innymi szkołami, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami i podmiotami działającymi na rzecz rodziny i dzieci), oraz takimi osobami jak np. wychowawcy lub specjaliści prowadzący zajęcia z dzieckiem; pielęgniarka środowiska nauczania i wychowania, asystent edukacji romskiej, pomoc nauczyciela; pracownik socjalny, asystent rodziny, kurator sądowy; (proszę ustalić z kim ma współpracować w waszej szkole)
6) przedstawianie radzie pedagogicznej propozycji doskonalenia zawodowego nauczycieli w zakresie wyżej wymienionych zadań.
Organizacja żywienia
Na podstawie art. 98 ust. 2 pkt 4 i art. 106a ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r., poz. 1082 ze zm.) w statucie szkoły podstawowej należy określić organizację żywienia, ponieważ szkoła podstawowa ma od 1 września 2022 r. zapewniać uczniom jeden gorący posiłek w ciągu dnia i stwarzać im możliwość jego spożycia w czasie pobytu w szkole.
Należy zapisać obowiązujący w danej szkole sposób organizacji żywienia (własna kuchnia i stołówka, catering itp.).
Uczniowie z Ukrainy
W przepisach dotyczących uczniów z Ukrainy brak podstaw prawnych do umieszczania jakichkolwiek zapisów w statucie szkoły podstawowej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o podstawę prawną odnośnie klasyfikacji i promocji uczniów kl. VI do VII SP. Czy trzeba się powołać na prawo oświatowe?
Jakich uczniów promujemy na podstawie USO, a jakich na podstawie PO?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Zgodnie z regulaminem przyznawania zapomogi zdrowotnej, nauczyciele składają zaświadczenie o chorobie przewlekłej i faktury za leki. Ostatnio lekarz rodzinny moim zdaniem wystawia wszystkim zaświadczenie o chorobie przewlekłej. Sprawdziłam faktury i wypisane leki. Są tam leki i na trądzik i na nadciśnienie i ze względu na choroby kobiece. Wątpliwości mam co do wystawionego zaświadczenia przez lekarza. Skoro nauczyciel przyjmuje lekarstwa od kilku chorób, to w końcu która choroba jest uznana za przewlekłą. W jaki sposób mogę sprawdzić rzetelność wystawionego zaświadczenia. Mam wrażenie że nauczyciele zbierają faktury z całej rodziny i w związku z tym proszą farmaceutę o wystawienie imiennej faktury.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- W świetle obowiązujących przepisów, jaka dokumentacja powinna znajdować się w szkole podstawowej, począwszy od regulaminów, poprzez procedury i zarządzenia?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy zgodnie z nowymi przepisami w przypadku egzaminu poprawkowego podejmujemy uchwałę o promocji ucznia na naradzie sierpniowej i wówczas wpisujemy datę tej uchwały i promocję? Data wypełnienia arkusza to data egzaminu poprawkowego. W wynikach klasyfikacji z tego przedmiotu wpisujemy ocenę niedostateczną, natomiast w rubryce 21 arkusza wpisujemy informacje o ocenie z egzaminu z tego przedmiotu i jego datę.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- 13.11.2018 r. złożyłam wniosek o ocenę pracy.
Pytanie: Czy moja ocena ma być na podstawie regulaminu wewnętrznego zatwierdzonego we wrześniu 2018 r., czy na podstawie wymagań które mają wejść w życie od 01 stycznia 2019 r.?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe