Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Podczas kontroli wizytatorka podważyła kwalifikacje nauczycielki do prowadzenia zajęć logopedycznych w szkole. Nauczycielka ukończyła studia podyplomowe o specjalności Terapia Pedagogiczna z logopedią jeszcze przed wejściem w życie najnowszego rozporządzenia MEN w sprawie kwalifikacji nauczycieli. Poza tym uczelnia wydała jej zaświadczenie o nabyciu ww. kwalifikacji. Proszę o odpowiedź czy w tej sytuacji nauczycielka posiada kwalifikacje do prowadzenia zajęć logopedycznych w szkole.
Nazwa studiów nie pozwala stwierdzić, że nauczyciel posiada wymagane kwalifikacje do prowadzenia zajęć logopedycznych, ponieważ terapia pedagogiczna jest specjalnością z pedagogiki specjalnej, a nie z logopedii. Zgodnie z § 20 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 2017 r., poz. 1575 ze zm.), kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela logopedy w szkołach posiada osoba, która ukończyła studia, na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły i studia pierwszego stopnia lub studia podyplomowe w zakresie logopedii oraz posiada przygotowanie pedagogiczne. Analogiczne wymogi kwalifikacyjne dla logopedów zawierało poprzednie rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz.U. z 2015 r., poz. 1264 ze zm.). Zadania logopedy określa § 25 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r., poz. 1591) i należy do nich: 1) diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego uczniów; 2) prowadzenie zajęć logopedycznych dla uczniów oraz porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy uczniów i eliminowania jej zaburzeń; 3) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami uczniów; 4) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów oraz w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. W związku z tym należy sprawdzić na podstawie wpisów w indeksie i na dyplomie, czy nauczyciel na studiach podyplomowych zrealizował przedmioty, na których nabył wiedzę pozwalającą realizować w pełni zadania logopedy. Nabycie niektórych umiejętności z logopedii, gdy studia z terapii pedagogicznej objęły jedynie niektóre elementy z tej dziedziny realizowane w szkole, skutkuje brakiem wystarczających kwalifikacji.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Pracownik ma upoważnienie do dostępu danych do bazy SIO do końca czerwca 2018 r. Od września 2017 r. ktoś inny przejmie te obowiązki. Co w takim przypadku należy zrobić?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy z subwencji oświatowej można w przedszkolu niepublicznym sfinansować nauczycielowi kurs kwalifikacyjny?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jaką dokumentację zajęć pozalekcyjnych (opiekuńcze, koła zainteresowań), przydzielonych przez dyrektora, powinien prowadzić nauczyciel?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Na podstawie jakiego rozporządzenie i na jakich drukach zakładamy arkusze ocen dla uczniów klas pierwszych i siódmych szkoły podstawowej?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Dotyczy wewnętrznego Regulaminu ZFŚS.
Znalazłam następujące wyjaśnienie dotyczące uprawnień z ZFŚŚ:
"Emeryt korzysta z ZFŚS u ostatniego pracodawcy…… z wyjątkiem sytuacji, gdy ponownie podejmuje zatrudnienie, czyli jeżeli emeryt podjął zatrudnienie w innym zakładzie pracy, wówczas przyjmuje się, że zyskuje on status beneficjenta ZFŚS w tym zakładzie, a traci uprawnienie do ZFŚS w zakładzie, w którym dotychczas był beneficjentem jako emeryt. Stanowisko takie przedstawił Sąd Najwyższy w uchwale z 15 listopada 1991 r. I PZP 56/91, który wskazał, iż status pracownika jest w tym wypadku "mocniejszy" od statusu emeryta. Jeżeli zaś emeryt ponownie podejmie pracę, to świadczenia przysługują mu nie z tej racji, że jest emerytem, lecz dlatego, że jest pracownikiem".
Inna Koleżanka otrzymała interpretację, że jeśli nauczyciel emeryt podejmie pracę w innej szkole, nie w tej, z której jest beneficjentem ZFŚS, to otrzymuje świadczenie zarówno jako emeryt i jako nauczyciel. Nie otrzyma jako emeryt, jeśli zawiesi emeryturę.
Co jest prawdą?
Dodam, że oba źródła jako podstawę prawną podają:
• Uchwała Sądu Najwyższego z 15 listopada 1991 r. (I PZP 56/91).
• Ustawa z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (tekst jedn. Dz.U. 2016 r. poz. 800 z późn. zm.) - art. 2 pkt 5.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe