Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Pani otrzymała misję na prowadzenie religii w szkole. Jest po pedagogice opiekuńczo-wychowawczej i profilaktyce. Ukończyła I rok studiów Podyplomowych Studiów Teologii w Papieskim Wydziale Teologicznym we Wrocławiu. Uczyła już wcześniej pól roku w innej szkole. Ma uczyć religii 17 godzinin, od 1 września chce rozpocząć staż, bo tak ją poinformowano. Ja uważam, że ona nie ma kwalifikacji i nie może rozpocząć awansu. Powiedziała, że przyniesie mi pismo. Czy mam rację?
Kwalifikacje do nauczania religii posiadają m.in. osoby świeckie i zakonne, które ukończyły wyższe studia magisterskie bez przygotowania teologicznego, ale przygotowanie to uzupełniły w formie teologiczno-katechetycznych studiów podyplomowych. W tym zakresie § 1 pkt 4 Porozumienia pomiędzy Konferencją Episkopatu Polski oraz Ministrem Edukacji Narodowej z dnia 6 września 2000 r. w sprawie kwalifikacji wymaganych od nauczycieli religii (Dz. Urz. MEN z 2000 r. Nr 4, poz. 20) jest nieprecyzyjny, ponieważ nie określa wprost, że studia podyplomowe mają być ukończone tak, jak ma to miejsce w odniesieniu np. do osób, które ukończyły wyższe studia teologiczne i posiadają przygotowanie katechetyczno-pedagogiczne (§ 1 pkt 2 Porozumienia). Ponadto w § 4 ust. 3 Porozumienie stanowi, że skierowanie nauczyciela religii do danej szkoły, wydane przez właściwego biskupa diecezjalnego zaświadcza o posiadaniu kwalifikacji do nauczania religii. Należałoby przyjąć wykładnię celowościową co do wymogu ukończonych studiów podyplomowych, mając na względzie również zmianę przepisów. W obowiązującym od dnia 1 września 2016 r. Porozumieniu pomiędzy Konferencją Episkopatu Polski oraz Ministrem Edukacji Narodowej z dnia 31 maja 2016 r. w sprawie kwalifikacji zawodowych wymaganych od nauczycieli religii (Dz. Urz. MEN z 2016 r., poz. 21) zagadnienia te są doprecyzowane w ten sposób, że skierowanie nauczyciela religii do danej szkoły lub placówki, jest możliwe, o ile nauczyciel posiada kwalifikacje do nauczania religii w danej szkole (§ 7), zaś kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela religii w szkołach podstawowych posiada m.in. osoba, która ukończyła studia magisterskie na kierunku innym niż teologia oraz posiada przygotowanie pedagogiczne do nauczania religii uzyskane w wyniku ukończenia teologiczno-katechetycznych studiów podyplomowych (§ 3 pkt 2 w zw. z § 4).
Staż może rozpocząć jedynie nauczyciel z kwalifikacjami, a w mojej ocenie nauczyciel nie posiadał ich na gruncie Porozumienia z dnia 6 września 2000 r. (i w związku z tym nie mógł ich zachować w związku ze zmianą regulacji - § 8 Porozumienia z dnia 31 maja 2016 r.), pomimo wystawienia skierowania do nauczania religii (art. 9b ust. 1 KN). Warto jeszcze ustalić, czy pogląd ten podziela kurator oświaty, upoważniony do stwierdzenia nieważności czynności związanych z awansem zawodowym nauczyciela w przypadku, gdy naruszają przepisy (art. 9h ust. 2KN).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Witam.
Mam pytanie związane z awansem zawodowym. Od maja do października przebywałam na urlopie macierzyńskim. Zastępował mnie na stanowisku dyrektora jeden z moich nauczycieli. 1 września w placówce (bursa) została zatrudniona osoba bez kwalifikacji (po biologii) oraz bez zgody Kuratorium (nikt o nią nie wystąpił). Umowę dostała na 1 rok szkolny. Rozpoczęła staż na stopień nauczyciela kontraktowego (nieprawnie). Został jej przydzielony opiekun stażu przez zastępującego mnie nauczyciela. Staż kończy się 31 maja. Stażysta w czerwcu kończy studia podyplomowe dające mu kwalifikacje do pracy w bursie. Umowa kończy mu się 31 sierpnia. Poinformowałam stażystę, że będę musiała odmówić mu nadania stopnia awansu.Stażysta twierdzi, że nie będzie składał wniosku o wszczęcie postępowania kwalifikacyjnego, ani żadnej dokumentacji a od września chce od początku realizować staż na nauczyciela kontraktowego. Czy mogę takiego nauczyciela ponownie zatrudnić na 1 rok szkolny, żeby ten staż zrealizował? Czy muszę informować kuratorium, że zaszła pomyłka i ta osoba nie została zgloszona? Co zrobić, żeby to wszystko wyprostować?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o wzór sprawozdania dyrektora przedszkola (dotyczy awansu na stopień nauczyciela dyplomowanego) oraz podstawy prawne.
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor szkoły może poprosić nauczyciela, który rozpoczął staż na nauczyciela mianowanego we wrześniu 2010 r. o przedłożenie dokumentacji, jaką do tej pory sporządził? A także od opiekuna stażu?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Muszę doprecyzować ostatnie swoje pytanie do Państwa. Jestem nauczycielem i dyrektorem. Mianowanie miałam w lipcu 2015 r. a od 1 września 2015 r. jestem dyrektorem. Od tego czasu mam 12/12 dyrektorskich i 6/6 dydaktycznych z angielskiego, wyróżniającą ocenę pracy otrzymałam 22 marca 2018 r. W związku z tym czy w czerwcu mogę złożyć wniosek o rozpoczęcie procedury kwalifikacyjnej na stopień nauczyciela dyplomowanego?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- W dokumentacji dyrektor ubiegającego się o awans zawodowy na stopień nauczyciela dyplomowanego znajduje się opis i analiza wymagań określonych w § 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie awansu zawodowego. Czy dyrektor powinien dokonać opisu i analizy z punktu widzenia nauczyciela, a w sprawozdaniu ująć charakterystykę i plan rozwoju kierowanej przez niego szkoły w tym okresie, z uwzględnieniem efektów kształcenia i wychowania, czy z punktu widzenia dyrektora i nauczyciela?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe