Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Pani otrzymała misję na prowadzenie religii w szkole. Jest po pedagogice opiekuńczo-wychowawczej i profilaktyce. Ukończyła I rok studiów Podyplomowych Studiów Teologii w Papieskim Wydziale Teologicznym we Wrocławiu. Uczyła już wcześniej pól roku w innej szkole. Ma uczyć religii 17 godzinin, od 1 września chce rozpocząć staż, bo tak ją poinformowano. Ja uważam, że ona nie ma kwalifikacji i nie może rozpocząć awansu. Powiedziała, że przyniesie mi pismo. Czy mam rację?
Kwalifikacje do nauczania religii posiadają m.in. osoby świeckie i zakonne, które ukończyły wyższe studia magisterskie bez przygotowania teologicznego, ale przygotowanie to uzupełniły w formie teologiczno-katechetycznych studiów podyplomowych. W tym zakresie § 1 pkt 4 Porozumienia pomiędzy Konferencją Episkopatu Polski oraz Ministrem Edukacji Narodowej z dnia 6 września 2000 r. w sprawie kwalifikacji wymaganych od nauczycieli religii (Dz. Urz. MEN z 2000 r. Nr 4, poz. 20) jest nieprecyzyjny, ponieważ nie określa wprost, że studia podyplomowe mają być ukończone tak, jak ma to miejsce w odniesieniu np. do osób, które ukończyły wyższe studia teologiczne i posiadają przygotowanie katechetyczno-pedagogiczne (§ 1 pkt 2 Porozumienia). Ponadto w § 4 ust. 3 Porozumienie stanowi, że skierowanie nauczyciela religii do danej szkoły, wydane przez właściwego biskupa diecezjalnego zaświadcza o posiadaniu kwalifikacji do nauczania religii. Należałoby przyjąć wykładnię celowościową co do wymogu ukończonych studiów podyplomowych, mając na względzie również zmianę przepisów. W obowiązującym od dnia 1 września 2016 r. Porozumieniu pomiędzy Konferencją Episkopatu Polski oraz Ministrem Edukacji Narodowej z dnia 31 maja 2016 r. w sprawie kwalifikacji zawodowych wymaganych od nauczycieli religii (Dz. Urz. MEN z 2016 r., poz. 21) zagadnienia te są doprecyzowane w ten sposób, że skierowanie nauczyciela religii do danej szkoły lub placówki, jest możliwe, o ile nauczyciel posiada kwalifikacje do nauczania religii w danej szkole (§ 7), zaś kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela religii w szkołach podstawowych posiada m.in. osoba, która ukończyła studia magisterskie na kierunku innym niż teologia oraz posiada przygotowanie pedagogiczne do nauczania religii uzyskane w wyniku ukończenia teologiczno-katechetycznych studiów podyplomowych (§ 3 pkt 2 w zw. z § 4).
Staż może rozpocząć jedynie nauczyciel z kwalifikacjami, a w mojej ocenie nauczyciel nie posiadał ich na gruncie Porozumienia z dnia 6 września 2000 r. (i w związku z tym nie mógł ich zachować w związku ze zmianą regulacji - § 8 Porozumienia z dnia 31 maja 2016 r.), pomimo wystawienia skierowania do nauczania religii (art. 9b ust. 1 KN). Warto jeszcze ustalić, czy pogląd ten podziela kurator oświaty, upoważniony do stwierdzenia nieważności czynności związanych z awansem zawodowym nauczyciela w przypadku, gdy naruszają przepisy (art. 9h ust. 2KN).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Pytanie dotyczy nauczyciela, który bierze udział w strajku i ma otwarty awans zawodowy. Czy dni, w których będzie strajkował wydłużają mu awans ?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Mam nauczycielkę, która w czerwcu 2021 r. uzyskała stopień nauczyciela kontraktowego, miała umowę na czas określony, ale w związku z ciążą umowa wydłużyła się do dnia porodu tj. do września 2021 r., po czym automatycznie została rozwiązana. Nauczycielka została zatrudniona ponownie u mnie w przedszkolu w maju 2022 r. Kiedy ta nauczycielka może rozpocząć staż na nauczyciela mianowanego, jaki jest okres i na jakich zasadach (starych czy nowych)?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel 1 września 2019 r. rozpoczął awans zawodowy na nauczyciela dyplomowanego. W 2020 r. był na dodatkowym urlopie opiekuńczym (COVID-19). Dodatkowy urlop opiekuńczy wykorzystywał od poniedziałku do piątku, od 12 marca do 30 kwietnia. Dopiero od 1 maja wykorzystywał opiekę ciągłą do 24 maja, a następnie od 25 maja do 14 czerwca. Czy wydłużenie liczę mu od 1 maja do 14 czerwca, czyli 45 dni? Czy biorę pod uwagę nieobecności od 12 marca do 14 czerwca (w praktyce nauczyciela nie było od 12 marca, ale to nie jest ciągła nieobecność)?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel rozpoczął przygotowanie do zawodu z dniem zatrudnienia – 1 stycznia 2023 r. Wcześniej, w okresie od 1 kwietnia 2019 r. do 8 stycznia 2020 r. nauczyciel był zatrudniony na podstawie umowy o zastępstwo. Do 31 grudnia 2022 r. nauczyciel nie pracował – miał przerwę w zatrudnieniu. Czy można skrócić nauczycielowi czas przygotowania do zawodu o okres zatrudnienia od 1 kwietnia 2019 r. do 8 stycznia 2020 r. (283 dni)?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Kto zatwierdza plan rozwoju na nauczyciela dyplomowanego dyrektorowi szkoły?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe