Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Otrzymałam informację z urzędu miasta, że od lipca zostanie zmniejszona dotacja (i oczywiście z takimi zmianami się liczymy zawsze), ale dalsza wiadomość informuje, że od października ta kwota ulegnie znacznemu pomniejszeniu. Ja jestem organem prowadzącym niepubliczne przedszkole i pobieram dotację z Urzędu miasta. Poprosiłam o wyjaśnienie, z jakiego powodu i do jakiej kwoty spadła kwota utrzymania dziecka w placówce publicznej. W odpowiedzi otrzymałam informację, że dotychczasowa kwota dotacji była wysoka, ponieważ był zaplanowany remont dużego przedszkola. Remont został wykonany, a inne nie są planowane, więc na oświatę przekazują mniejszą część budżetu. Moje pytanie, czy takie postępowanie jest zgodne z prawem? Organ prowadzący publiczne przedszkole zaplanował budowę klatki schodowej, więc na dany rok przeliczył zapotrzebowanie finansowe i przełożył to na koszt utrzymania dziecka w przedszkolu dając dużą dotację. Gdy plan został zrealizowany koszty utrzymania dziecka spadają i to znacznie, bo nie ma tak ogromnych inwestycji. Jednak jak to się ma do moich kosztów utrzymania dziecka, przecież one się nie zmieniły i otwierając przedszkole nie mogłam przewidzieć znaczącego spadku dotacji. Czy na tak duże inwestycje organ prowadzący nie może pozyskiwać środków bezpośrednio na ten cel, a nie przeliczać je na koszt utrzymania dziecka?
Dotacja samorządowa nie jest udzielana na całkowite sfinansowanie, a jedynie na dofinansowanie działalności niepublicznego przedszkola – art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych, Dz.U. z 2020 r., poz. 17. Jednocześnie ustawowym obowiązkiem organu prowadzącego jest zapewnienie finansowych warunków działalności niepublicznego przedszkola, a więc nie tylko finansowanie działalności z dotacji samorządowej – art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2020 r., poz. 910. Ponadto ustawodawca wyraźnie przewiduje możliwość zmiany wysokości dotacji samorządowej w trakcie roku kalendarzowego, z czym organ prowadzący niepubliczne przedszkole musi się liczyć i zgodnie z art. 10 ust. 1 PO musi zapewnić środki finansowe na działalność swojej placówki, gdy jakichś wydatków nie może pokryć z dotacji samorządowej, z uwagi na jej wysokość. Mianowicie zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 pkt 2 w zw. z art. 44 ust. 1 pkt 2 UoFZO, aktualizacji kwoty samorządowej dotacji dokonuje się w październiku roku budżetowego. Na wysokość dotacji dla niepublicznego przedszkola wpływają zmiany planu dochodów i wydatków organu dotującego na przedszkola publiczne prowadzone przez ten organ (art. 44 ust. 2 pkt 1 UoFZO). Jeśli dotacja ulega obniżeniu, suma kolejnych przekazywanych części dotacji od dnia 1 października stanowi różnicę pomiędzy wysokością dotacji według zaktualizowanej wysokości, a sumą części dotacji przekazanych od początku roku budżetowego do dnia poprzedzającego pierwszy dzień obowiązywania zaktualizowanej kwoty dotacji. Średnia arytmetyczna kolejnych przekazywanych części dotacji może zmniejszyć się maksymalnie o 25% średniej arytmetycznej części dotacji przekazanych od początku roku kalendarzowego (art. 43 ust 3 i 4 UoFZO). W BIP organu dotującego będzie zamieszczona informacja o aktualizacji wysokości dotacji (art. 46 ust. 1 pkt 1 UoFZO).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Pytanie dotyczące problemów etyczno-moralnych. Dostałem od rodziców ucznia skany "rozmów" nauczyciela z uczniem (pełnoletnim) świadczące jednoznacznie o zachęcaniu do spotkania poza szkołą w "wiadomym celu". Do niczego nie doszło, ale rodzice przyszli z taką skargą. Nauczyciel dalej pisze wiadomości do ucznia. Póki co nie wie o tym, że uczeń poinformował mnie o swoim problemie.
Czy jeśli doszło póki co jedynie (lub aż) do tego typu sytuacji to jak powinienem zachować się jako dyrektor. Czy są jakieś jasne wskazówki w takiej sytuacji. Ja jestem zdania, że należałoby zwolnić takiego nauczyciela, no ale czy mam ku temu podstawy prawne?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy w placówce niepublicznej (ośrodek rewalidacyjno-wychowawczy) muszę organizować zajęcia z religii dla uczniów posiadających orzeczenie o kształceniu specjalnym i w jakim wymiarze?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Dot. Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych Jak należy prawidłowo postąpić przy przyznawaniu zapomogi losowej i bezzwrotnej zapomogi pieniężnej? Opis sytuacji: Była pracownica zakładu (emerytka) sprawuje opiekę nad dorosłym niepełnosprawnym intelektualnie synem, u którego niepełnosprawność intelektualna wystąpiła wskutek przebytej choroby zapalenia opon mózgowych. Pracownica twierdzi, iż z tego tytułu iż syn przeszedł w/w chorobę - jest to jej zdaniem zjawisko ciągłe - choroba przewlekła - należy się zapomoga losowa (z zaznaczeniem iż Pani otrzymała już zapomogę losową na skutek przebytej choroby syna). Drugim stwierdzeniem byłej pracownicy zakładu jest to iż syn jest również synem byłego - zmarłego pracownika (po zmarłym ojcu), wskutek czego syn wszedł w prawa po zmarłym pracowniku i z tego tytułu powinien korzystać jak zwykły zatrudniony lub emerytowany pracownik placówki. Informujemy jednocześnie iż syn pracownicy nie został wykluczony z regulaminu ZFŚS i może korzystać z funduszu na takich samych zasadach jak dzieci innych pracowników czyli może starać się o dofinansowanie do wypoczynku dziecka bez względu na wiek z uwagi na jego niepełnosprawność.
Pytanie brzmi czy emerytowana pracownica ma rację, czyli czy może ( w jej rozumowaniu) składać zapomogę losową na siebie i na swojego syna, tak samo w przypadku zapomogi bezzwrotnej pieniężnej. Reasumując są dublowane wnioski raz w jej własnym imieniu i raz w imieniu niepełnosprawnego syna.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy zaświadczenie o ukończeniu kursu udzielania pomocy przedlekarskiej traci ważność? Jeżeli tak to po jakim czasie i co z tego wynika?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jakie są zasady wydawania legitymacji służbowych nauczycielom?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe