Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Organ prowadzący określił wysokość dodatku motywacyjnego w przeliczeniu na 1 etat nauczycielski 6 procent od wynagrodzenia zasadniczego. Czy to oznacza, że każdy nauczyciel musi takiej wysokości dodatek otrzymać ? Regulamin organu prowadzącego to kopia rozporządzenia i bez dodatkowych kryteriów wewnątrzszkolnych nie jest możliwa gradacja tego dodatku, a taki jest zamysł wg rozporządzenia. Przecież jeśli ktoś dostanie 10 procent to drugi musi otrzymać 2 procent, bo uśrednienie wynosi 6 procent. Czy w ogóle można podwyższać dodatek ponad 6 procent tego co wyznaczył organ prowadzący? Czy też trzeba określić np. widełki od 1 do 6 procent dla wszystkich nauczycieli, ustalić kto na ile zasługuje wg regulaminu organu prowadzącego, i to co zostanie po podziale zostawić w budżecie szkoły? Czy dobrze też pojmuję, że nikt z nauczycieli nie może mieć „zero” dodatku motywacyjnego, bo jest to składowa wynagrodzenia?
Organ prowadzący szkołę (jst.) określa dla nauczycieli poszczególnych stopni awansu zawodowego, w drodze regulaminu: 1) wysokość stawek dodatków oraz szczegółowe warunki przyznawania tych dodatków (z zastrzeżeniem art. 33 i 34), 2) wysokość i warunki wypłacania składników wynagrodzenia, o ile nie zostały one określone w ustawie lub w odrębnych przepisach. Regulamin podlega uzgodnieniu ze związkami zawodowymi zrzeszającymi nauczycieli. Uwagi w zakresie dodatków motywacyjnych: 1. Przyznanie nauczycielowi dodatku motywacyjnego uzależnione jest od uzyskania przez niego określonych wyników w pracy i wykonywania dodatkowych zadań lub zajęć. 2. Rada jst. nie posiada kompetencji do pozbawienia nauczycieli dodatku motywacyjnego (Wyrok WSA we Wrocławiu z 4.12.2008 r. IV SA/Wr 440/2008). 3. Ustawa określa, kiedy dodatek nie przysługuje (zawieszenie nauczyciela w pełnieniu obowiązków. (Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 18.11.2008 r., IV SA/Wr 372/2008). 4. W kompetencji z w art. 30 ust. 6 ustawy KN do ustalania szczegółowych warunków przyznawania dodatków nie mieści się możliwość odbierania elementów wynagrodzenia przyznanego ustawą (Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 25.06.2008 r., IV SA/Wr 176/2008). W sytuacji opisanej w pytaniu, najlepszą interpretacją regulaminu wydaje się przyznawanie dodatku do 6% (jako tzw. średnia - co pozostaje w zgodzie z tzw. dyscypliną budżetową). Proponuję jednak porozumieć się pisemnie z Radą w w/w sprawie, w celu wyjaśnienia szczegółów. Rada odniesie do zapytania, a dyrektor będzie miał pewność, że postępuje zgodnie z regulaminem i wytycznymi co do przydzielania dodatków motywacyjnych dla nauczycieli.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W jakiej kolejności wpisywać w arkuszu ocen ucznia klasy VII poszczególne przedmioty, np.: chemia, fizyka, biologia, geografia
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- W szkole został zamontowany System Bezpieczeństwa. System ten pozwala wejść na teren placówki po odbiciu karty zbliżeniowej. Każde wejście i wyjście jest rejestrowane i jednocześnie zliczany jest czas przebywania na ternie szkoły. Zdarzają się nauczyciele, którzy wchodzą na teren placówki używając klucza do zamka, a nie odbijają karty. Czy mogę wprowadzić pisemne zarządzenie dyrektora zobowiązujące wszystkich nauczycieli do odbijania kart zbliżeniowych w celu wejścia na teren szkoły?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Witam! Czy jest podstawa prawna dotycząca odpowiedzialności finansowej nauczyciela za powierzone mu mienie (biblioteka szkolna wraz z księgozbiorem i Centrum Multimedialnym)? Nauczyciel uważa, że w związku z odpowiedzialnością finansową za duży majątek, dostęp do kluczy może mieć tylko on, natomiast inspektor bhp twierdzi, że ze względów bezpieczeństwa klucz powinien być udostępniony n.p. dyrekcji, tym bardziej, że pomieszczenie znajduje się poniżej parteru. Kto ma rację? Czy, w związku z tym, woźna powinna sprzątać pomieszczenia biblioteki pod nieobecność, czy przy nauczycielu?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- PROSZĘ O PRZYGOTOWANIE UCHWAŁY RADY PEDAGOGICZNEJ ODNOŚNIE STATUTU. PRZEDSZKOLE PUBLICZNE SAMORZĄDOWE.
OPRACOWANO NOWY STATUT.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- W zeszłym roku szkolnym poprzednia dyrekcja organizując w szkole tzw. Noc filmową, której pomysłodawcą był Samorząd Uczniowski, wydawała zarządzenie dyrektora powołując się na Ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Art. 41.2.1) (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) Wydaje mi się iż ten artykuł nie ma już mocy prawnej i czy można było się nim kierować organizując takie wydarzenie?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe