Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Od września 2016r. do przedszkola będzie uczęszczać sześciolatek z zespołem Aspergera. Zatrudnieni nauczyciele mają wykształcenie pedagogiczne, czy w związku z tym należy przyjąć nauczyciela mającego kwalifikacje (jakie to muszą być kwalifikacje) do pracy z takim dzieckiem i na jaką część etatu? Proszę o podstawę prawną.
Kwestię poruszaną w pytaniu reguluje rozporządzenie MEN z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2015 r., poz. 1113). Szczególnie § 7. ustęp 1-6., który nakazuje obligatoryjnie zatrudnienie w przedszkolu od 1 stycznia 2016r.:
1. Nauczyciela posiadającego kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych lub specjalistów. Nauczyciel posiadający kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej to osoba mająca uprawnienia np.: surdopedagoga, tyflopedagoga, oligofrenopedagoga, pedagoga leczniczego, pedagoga terapeuty. Specjalista – to osoba, która ma uprawnienia w dziedzinie odpowiedniej do potrzeb ucznia, np.: psycholog, pedagog, logopeda, surdologopeda, rehabilitant, terapeuta behawioralny, specjalista nauki języka migowego lub innych alternatywnych metod komunikacji. Ocena kwalifikacji nauczyciela wspomagającego, czyli zbieżności jego wykształcenia z nauczanym przedmiotem lub rodzajem prowadzonych zajęć oraz wykonywanych zadań, należy wyłącznie do dyrektora szkoły/placówki, który będąc pracodawcą dokonuje indywidualnej oceny kwalifikacji. Przy określeniu kwalifikacji nauczyciela wspomagającego należy przede wszystkim przeanalizować orzeczenie poradni i na tej podstawie określić wymagania stawiane temu nauczycielowi. To dyrektor, uwzględniając indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka niepełnosprawnego, wyznacza zajęcia edukacyjne oraz zintegrowane działania i zajęcia, określone w programie, realizowane wspólnie z innymi nauczycielami przez w/w nauczyciela lub w których nauczyciel ten uczestniczy. Od liczby zajęć wyznaczonych przez dyrektora zależeć będzie wymiar godzin na jakie nauczyciel ten zostanie zatrudniony.
lub
2. Pomoc nauczyciela – która jest pracownikiem niepedagogicznym, zaliczanym do grupy pracowników pomocniczych i obsługi. Pomoc nauczyciela zatrudniona na pełny etat powinna pracować na omawianym stanowisku 40 godzin tygodniowo, na zasadach dotyczących ogółu pracowników. Z Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych wynika, że pomoc nauczyciela musi mieć co najmniej wykształcenie podstawowe, nie musi się legitymować doświadczeniem zawodowym i należy do VI kategorii zaszeregowania, jeśli chodzi o poziom wynagrodzenia. Oznacza to, że dyrektor musi samodzielnie zdecydować, jakiego wymaga doświadczenia i kwalifikacji zawodowych od kandydata do pracy na stanowisku pomocy nauczyciela, a także, czy dany kandydat jest osobą odpowiednią do pracy w jego placówce, biorąc pod uwagę potrzeby nauczycieli i uczniów. Pomoc realizuje zadania wyznaczone przez dyrektora szkoły, z zastrzeżeniem, że nie może przejmować obowiązków nauczyciela. Pomoc nauczyciela realizuje zadania organizacyjne, techniczne.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Witam, mam pytanie - czy organ prowadzący (gmina) może skrócić kadencje dyrektora tworząc zespół szkół? Jestem dyrektorem szkoły, mam powołanie aktualne do 2014 roku. Organ prowadzący zamierza połączyć szkołę podstawową z gimnazjum i ogłosić konkurs na dyrektora zespołu szkół od 2012. Czy ma do tego prawo?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Witam. W mojej szkole pracuje dwóch nauczycieli historii. Obydwoje mają podobny staż pracy, oboje są nauczycielami dyplomowanymi i zatrudnionymi przez mianowanie, obydwoje są chronieni przez związki zawodowe (każdy przez inny związek). Mężczyzna ma uprawnienia do nauczania historii i wosu, jest też chroniony ze względu na funkcje polityczne i społeczne, obecnie jest zatrudniony w pełnym wymiarze godzin. Kobieta ma uprawnienia do nauczania historii i wosu, edukcji dla bezpieczenstwa oraz uprawnienia do pracy w bibliotece. Obecnie ma w mojej szkole ½ etatu i uzupełnia etat w sąsiedniej placówce. W przyszłym roku szkolnym, ze względu na wchodzącą do szkół ponadgimnazjalnych reformę i ograniczenie ilości godzin z tych przedmiotów (mimo możliwych rozszerzeń), nie mam wystarczającej ilości godzin, aby zatrudnić oboje w pełnym wymiarze godzin. Jakie mam możliwości jako dyrektor, aby postąpić zgodnie z prawem, a jednocześnie ograniczyć wymiar godzin ww. nauczycielom/ nauczycielowi. Z góry dziękuję za pomoc.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy w sprawozdaniu z działalności żłobka w liczbę osób zatrudnionych na ostatni dzień okresu sprawozdawczego wlicza się osoby przebywające na urlopie wychowawczym i na zwolnieniu ciążowym ( osoby te od grudnia nie widnieja na liście płac) czy podaje się tylko liczbę tych którzy aktualnie pracują?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Jestem właścicielką niepublicznego dziennego liceum z uprawnieniami szkoły publicznej. Utrzymuję szkołę jedynie z dotacji z budżetu jednostek samorządu terytorialnego. Czy mogę być w tej szkole zatrudniona jako wicedyrektor szkoły do spraw administracyjno-finansowych? W statucie jest formuła dająca dyrektorowi możliwość powołania takiej funkcji z jednoczesnym ustaleniem wysokości wynagrodzenia. Jaka dokumentacja takiego zatrudnienia jest wymagana?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- W czasie, kiedy byłam dyrektorem szkoły organ prowadzący dokonał oceny mojej pracy w styczniu 2014 r.. Czy tą ocenę mogę wykorzystać do konkursu na dyrektora w kwietniu 2017 r., czy może mam składać wniosek o ponowne dokonanie oceny mojej pracy?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe