Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Od września 2016r. do przedszkola będzie uczęszczać sześciolatek z zespołem Aspergera. Zatrudnieni nauczyciele mają wykształcenie pedagogiczne, czy w związku z tym należy przyjąć nauczyciela mającego kwalifikacje (jakie to muszą być kwalifikacje) do pracy z takim dzieckiem i na jaką część etatu? Proszę o podstawę prawną.
Kwestię poruszaną w pytaniu reguluje rozporządzenie MEN z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2015 r., poz. 1113). Szczególnie § 7. ustęp 1-6., który nakazuje obligatoryjnie zatrudnienie w przedszkolu od 1 stycznia 2016r.:
1. Nauczyciela posiadającego kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych lub specjalistów. Nauczyciel posiadający kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej to osoba mająca uprawnienia np.: surdopedagoga, tyflopedagoga, oligofrenopedagoga, pedagoga leczniczego, pedagoga terapeuty. Specjalista – to osoba, która ma uprawnienia w dziedzinie odpowiedniej do potrzeb ucznia, np.: psycholog, pedagog, logopeda, surdologopeda, rehabilitant, terapeuta behawioralny, specjalista nauki języka migowego lub innych alternatywnych metod komunikacji. Ocena kwalifikacji nauczyciela wspomagającego, czyli zbieżności jego wykształcenia z nauczanym przedmiotem lub rodzajem prowadzonych zajęć oraz wykonywanych zadań, należy wyłącznie do dyrektora szkoły/placówki, który będąc pracodawcą dokonuje indywidualnej oceny kwalifikacji. Przy określeniu kwalifikacji nauczyciela wspomagającego należy przede wszystkim przeanalizować orzeczenie poradni i na tej podstawie określić wymagania stawiane temu nauczycielowi. To dyrektor, uwzględniając indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka niepełnosprawnego, wyznacza zajęcia edukacyjne oraz zintegrowane działania i zajęcia, określone w programie, realizowane wspólnie z innymi nauczycielami przez w/w nauczyciela lub w których nauczyciel ten uczestniczy. Od liczby zajęć wyznaczonych przez dyrektora zależeć będzie wymiar godzin na jakie nauczyciel ten zostanie zatrudniony.
lub
2. Pomoc nauczyciela – która jest pracownikiem niepedagogicznym, zaliczanym do grupy pracowników pomocniczych i obsługi. Pomoc nauczyciela zatrudniona na pełny etat powinna pracować na omawianym stanowisku 40 godzin tygodniowo, na zasadach dotyczących ogółu pracowników. Z Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych wynika, że pomoc nauczyciela musi mieć co najmniej wykształcenie podstawowe, nie musi się legitymować doświadczeniem zawodowym i należy do VI kategorii zaszeregowania, jeśli chodzi o poziom wynagrodzenia. Oznacza to, że dyrektor musi samodzielnie zdecydować, jakiego wymaga doświadczenia i kwalifikacji zawodowych od kandydata do pracy na stanowisku pomocy nauczyciela, a także, czy dany kandydat jest osobą odpowiednią do pracy w jego placówce, biorąc pod uwagę potrzeby nauczycieli i uczniów. Pomoc realizuje zadania wyznaczone przez dyrektora szkoły, z zastrzeżeniem, że nie może przejmować obowiązków nauczyciela. Pomoc nauczyciela realizuje zadania organizacyjne, techniczne.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy w 2018 roku zostały wprowadzone zmiany dotyczące wynagrodzenia dyrektora niepublicznej placówki oświatowej? Czy jest wyznaczona górna granica wynagrodzenia dyrektora (będący jednocześnie właścicielem placówki), które można finansować z dotacji oświatowej?
- Proszę o wzór powołania na stanowisko dyrektora szkoły publicznej prowadzonej przez Stowarzyszenie.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy są przykładowe procedury organizowania zastępstw doraźnych za nieobecnych nauczycieli? Czy podczas doraźnego zastępstwa nauczyciel nie musi prowadzić tych samych zajęć, które prowadzi nauczyciel nieobecny np. Czy polonista zastępujący biologa może prowadzić lekcję ze swojego przedmiotu? Jeśli tak, to kto o tym decyduje - nauczyciel zastępujący czy dyrektor? W szkole nie ma opracowanych procedur organizowania zastępstw doraźnychza nieobecnych nauczycieli.
- Czy pracownik obsługi, który bierze odbiór za 6 stycznia musi odebrać dzień wolny w styczniu, czy może później? Czy pisze podanie o urlop, czy o odbiór dnia?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel może być zatrudniony w oddziale przedszkolnym na 12,5/25 jako nauczyciel i jako pomoc nauczyciela z Kodeksu Pracy na pozostałą część etatu czyli 20 godz.?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe