Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Od października 2012 roku wpływają na nauczycielkę edukacji wczesnoszkolnej różne skargi ze strony rodziców dotyczące nierzetelnego wypełniania funkcji nauczyciela (pozostawianie dzieci bez opieki, brak kontroli zeszytów, ćwiczeń, rozmowy nauczyciela przez telefon podczas lekcji, segregacja uczniów itp.). Dyrektor dokonał w ramach nadzoru sprawdzenia wiarygodności wyżej opisanych faktów. Znalazły one potwierdzenie w rzeczywistości - nauczyciel źle prowadzi dokumentację szkolną, brak systematycznej kontroli zeszytów uczniów, ćwiczeń, nierzetelne pełnienie dyżurów nauczycielskich, nierespektowanie ustaleń pokontrolnych prowadzonej dokumentacji. Nauczycielka lekceważy poczynione przez dyrektora z nią ustalenia, ciągle pisze pisma do dyrekcji, że jest mobbingowana, podważa autorytet dyrektora wśród pracowników szkoły, jest nietaktowna w rozmowach z dyrekcją w obecności świadków, oczernia i podważa decyzje dyrektorów. Z nauczycielem przeprowadzono kilka rozmów, które są zaprotokołowane - bez rezultatu. Nauczycielka wychodzi ze spotkań, podczas których dyrektor chce skonfrontować skargi rodziców i opinie nauczyciela. Straszy dyrektora naczelnikiem oświaty. Poinformowała także na kilku złożonych pismach, że powiadomi o wszystkim burmistrza, kuratorium (ustaliłam, że żadne pisma ww. organy nie otrzymały). Sytuacja ta jest już męcząca nie tylko dla dyrekcji, ale i dla pracowników szkoły, którzy to widzą. Czy są to już wystarczające podstawy do tego, by nałożyć karę porządkową czy dyscyplinarną? Czy takiego nauczyciela można zwolnić? Jest to nauczycielka dyplomowana z dwudziestodwuletnim stażem. Wiadomym jest też, że owa pani leczyła się przez pół roku w szpitalu dla osób z zaburzeniami osobowości. Czy powinnam zarządać wypisu ze szpitala z 2009 r.? Nauczycielka jest ciągle na terapii, ma problem ze sobą od wielu lat. Obawiam się bardzo o bezpieczeństwo uczniów, zaś postawa nauczyciela budzi mój ogromny niepokój.
Podstawa prawna:
1) Art. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.):
Nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie, postawę moralną i obywatelską z poszanowaniem godności osobistej ucznia;
2) Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.),
3) Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (ze zm.),
4) Rozporządzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (ze zm.),
5) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół z dnia 27 sierpnia 2012 r.,
6) Rozporządzenie MEN z dnia 8 czerwca 2009 r. w sprawie dopuszczenia do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczenia do użytku podręczników,
7) Rozporządzenie MENiS z 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (ze zm.),
8) Rozporządzenie MEN z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego,
9) Rozporządzenie MENiS z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (ze zm.),
10) Regulamin pracy szkoły (powinien zawierać zapisy z kodeksu pracy, które stanowią podstawę do podejmowania działań dyscyplinujących wobec pracowników łamiących prawo),
11) USTAWA z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (ze zm.):
Odpowiedzialności podlegają wszyscy pracownicy placówki, w tym także nauczyciele. Uprawnionym do stosowania kary jest pracodawca – dyrektor szkoły lub placówki.
Art.108 § 1. Za nieprzestrzeganie przez pracownika ustalonej organizacji i porządku w procesie pracy, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, przepisów przeciwpożarowych, a także przyjętego sposobu potwierdzania przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy, pracodawca może stosować:
1) karę upomnienia,
2) karę nagany.
Przykłady czynów podlegających odpowiedzialności porządkowej:
1) nieusprawiedliwiona nieobecność w pracy, na zebraniu rady pedagogicznej, zebraniu z rodzicami lub innych imprezach szkolnych,
2) naruszenie zasad zapewnienia uczniom bezpieczeństwa, np. poprzez niepełnienie dyżurów podczas przerw, spóźnianie się do pracy, wychodzenie z lekcji i pozostawianie uczniów bez opieki,
3) niewypełnienie dokumentacji szkolnej, np. brak wpisów tematów,
4) nieustalenie przewidywanych ocen semestralnych, rocznych w terminie określonym w statucie, 5) nieprzestrzeganie zadań zespołu nadzorującego (egzaminy zewnętrzne itp).
Kary finansowe kp:
Art. 108
§ 2. Za nieprzestrzeganie przez pracownika przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy lub przepisów przeciwpożarowych, opuszczenie pracy bez usprawiedliwienia, stawienie się do pracy w stanie nietrzeźwości lub spożywanie alkoholu w czasie pracy – pracodawca może stosować karę pieniężną.
§ 3. Kara pieniężna za jedno przekroczenie, jak i za każdy dzień nieusprawiedliwionej nieobecności, nie może być wyższa od jednodniowego wynagrodzenia pracownika, a łącznie kary pieniężne nie mogą przewyższać dziesiątej części wynagrodzenia przypadającego pracownikowi do wypłaty, po dokonaniu potrąceń , o których mowa w art. 87 § 1 pkt 1-3 (świadczenia alimentacyjne, egzekucyjne, zaliczki udzielone pracownikowi).
§ 4. Wpływy z kar pieniężnych przeznacza się na poprawę warunków bezpieczeństwa i higieny pracy. Przedawnienie art.109 § 1 kp Kara nie może być zastosowana po upływie 2 tygodni od powzięcia wiadomości o naruszeniu obowiązku pracowniczego i po upływie 3 miesięcy od dopuszczenia się tego naruszenia.
Obowiązek wysłuchania pracownika
art.109 § 2 i 3 kp
Kara może być zastosowana tylko po uprzednim wysłuchaniu pracownika. Jeżeli z powodu nieobecności w zakładzie pracownik nie może być wysłuchany, bieg dwutygodniowego terminu , przewidzianego w § 1 nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu do dnia stawienia się pracownika do pracy.Obowiązek zawiadomienia pracownika o zastosowanej karze.
Art.110 kp – o zastosowanej karze pracodawca zawiadamia pracownika na piśmie, wskazując rodzaj naruszenia obowiązków pracowniczych i datę dopuszczenia się przez pracownika tego naruszenia oraz informując go o prawie zgłoszenia sprzeciwu i terminie jego wniesienia. Odpis zawiadomienia składa się do akt osobowych pracownika.
Odpowiedzialność dyscyplinarna z art. 75 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela
1.Nauczyciele podlegają odpowiedzialności dyscyplinarnej za uchybienia godności zawodu nauczyciela lub obowiązkom, o których mowa w art. 6.
2.Za uchybienia przeciwko porządkowi pracy, w rozumieniu art.108 Kodeksu pracy, wymierza się nauczycielom kary porządkowe zgodnie z Kodeksem pracy.
Ukaranie nauczyciela karą porządkową wyklucza wszczęcie postępowania dyscyplinarnego za ten sam czyn popełniony w tym samym czasie.
Odpowiedzialność zawsze ponosi się za bezprawne działanie lub zaniechanie działania.
Ustala się konkretne działanie lub zaniechanie mające związek z pracą nauczyciela a nie przebieg pracy zawodowej i stosunek do obowiązków. Przebieg pracy zawodowej lub stosunek do obowiązków może mieć tylko znaczenie przy wymierzaniu kary dyscyplinarnej, ale nie ma wpływu na wszczęcie i przebieg postępowania.
Przykłady czynów - uchybienia godności zawodu lub obowiązkom nauczyciela:
1) narażenie uczniów na utratę zdrowia,
2) brak nadzoru nad uczniami w czasie zajęć organizowanych przez szkołę,
3) porzucenie pracy,
4) stosowanie przemocy psychicznej lub fizycznej (w stosunku do uczniów lub nauczycieli i pracowników szkoły),
5) niska kultura osobista (agresja, wulgarne słownictwo),
6) wyśmiewanie, dokuczanie, szykanowanie,
7) molestowanie seksualne,
8) korupcja,
9) szantaż,
10) nieetyczne zachowania (np. oszczerstwa),
11) propagowanie rasizmu, szerzenie nienawiści,
12) bierna postawa wobec łamania prawa przez nauczycieli i uczniów,
13) wykorzystywanie stanowiska nauczyciela w celu wymuszania pożądanych zachowań i działań, 14) fałszowanie dokumentów (np. dopisywanie ocen),
15) udzielanie niedozwolonej pomocy uczniom podczas sprawdzianu i egzaminów zewnętrznych, 5) poświadczenie nieprawdy,
16) prawomocne skazanie za przestępstwo.
Art. 76 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela
1. Karami dyscyplinarnymi dla nauczycieli są:
1)nagana z ostrzeżeniem,
2)zwolnienie z pracy;
3)zwolnienie z pracy z zakazem przyjmowania ukaranego do pracy w zawodzie nauczycielskim w okresie 3 lat od ukarania;
4)wydalenie z zawodu nauczycielskiego.
Kary dyscyplinarne wymierza komisja dyscyplinarna.
Tryb postępowania dyscyplinarnego Podstawa prawna:
1) Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela – rozdział 10, art. 75- 85,
2) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 stycznia 1998 r. w sprawie komisji dyscyplinarnych dla nauczycieli i trybu postępowania dyscyplinarnego.
Wniosek o wszczęcie postępowania mogą złożyć:
1) organ sprawujący nadzór pedagogiczny,
2) organ prowadzący szkołę (głównie wobec dyrektora szkoły lub placówki),
3) dyrektor szkoły, przedszkola, placówki oświatowej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy i kto może udzielić 2 tygodni urlopu uzupełniającego za tok szkolny 2020/2021 przed upływem 31 sierpnia?
Nauczyciel przebywał na zwolnieniu w okresie 20.10.2019 – 18.04.2020. Wykorzystał urlop dla poratowania zdrowia w okresie 19.04.2020 do 18.04.2021.
Przebywa na urlopie uzupełniającym za rok 2019/2020 w okresie od 19.04 2021 do 13 czerwca 2021. Za urlopowanego nauczyciela pracuje inny na zastępstwie do jego powrotu,
Za rok 2020/2021 urlopowanemu nauczycielowi przysługują jeszcze 2 tygodnie do wykorzystania po 31 sierpnia, a jego powrót 14 czerwca spowoduje konieczność powrotu na zajmowane stanowisko i zadania takie jak wystawienie uczniom ocen z języka polskiego na tydzień przed radą pedagogiczną. Organizacyjnie to zmiana arkusza organizacji szkoły, zmiany umów o pracę z 2 nauczycieli (polonista + bibliotekarz), natomiast zastępujący nauczyciel zostanie bez pracy.
Ponadto wykorzystując urlop uzupełniający w nowym roku szkolnym, powracający nauczyciel niepotrzebnie zdezorganizuje pracę szkoły.
W związku z tym jest możliwe udzielenie urlopu przed wakacjami tak wyjątkowej sytuacji?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jeżeli nauczyciel zapisał się na szkolenie na które nie było określonego terminu - było to warunkowane ilością zgłoszeń i termin wypadł w czasie jego planowego urlopu czy można mu zwrócić koszty tego szkolenia - szkolenie było realizowane na skierowanie dyrektora?
- Jak często w roku szkolnym należy przeprowadzić obserwacje dzieci w grupie 3,4,5 latków dwa czy trzy razy?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń nauczania indywidualnego jest 3 tygodnie nieobecny na zajęciach z powodu wyjazdu.
1. Czy w tym czasie muszę przydzielić inne zajęcia nauczycielowi?
2. Czy za ten okres wypłacam nauczycielowi wypłatę za stałe godziny nadliczbowe?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy Przewodnicząca Rady Gminy ma prawo żądać od dyrektora informacji o wysokości wynagrodzeń pracowników szkoły ?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe