Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Od 25 maja dyrektorzy szkół zostali zobligowani do umożliwienia uczniom klas VIII, a od 1 czerwca uczniom pozostałych klas uczestnictwa na terenie szkoły w konsultacjach indywidualnych lub w małych grupach. Na terenie szkoły zostały zorganizowane konsultacje w formule, jaką zaproponował MEN: "umożliwienie wyjaśnienia trudnych kwestii, usystematyzowanie materiału, rozmowa z nauczycielem, możliwość poprawy oceny na potrzebę klasyfikacji". Czy konsultacje, o których wspomina MEN należy rozumieć jako "zajęcia opiekuńcze inne zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych szkoły uwzględniające potrzeby i zainteresowania uczniów" (art. 42 ust. 2 KN) czy może jednak jako zajęcia wynikające z pomocy psychologiczno-pedagogicznej (par 6, ust. 2, pkt 8 rozp. o ppp), za które nauczycielowi należy zapłacić? Dodam, że w dniach, w których odbyły się konsultacje pedagodzy zorganizowali wszystkie zajęcia z godnie z planem lekcji i ponadto przeprowadzili jeszcze konsultacje.
Na mocy zapisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 marca 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r. poz. 410 z późn. zm.) wprowadzono od dnia 1 czerwca bieżącego roku obowiązek prowadzenia w szkołach konsultacji dla uczniów. Ministerstwo Edukacji na swojej stronie internetowej podało, że wymiar konsultacji miał być uzależniony od potrzeb uczniów, a także warunków pracy szkoły. Ich harmonogram i organizację miał ustalić dyrektor szkoły w porozumieniu z nauczycielami. Konsultacje miały mieć charakter dobrowolny dla uczniów. Wynika z tego, że nie były to zajęcia obowiązkowe, związane bezpośrednio z realizacją podstawy programowej.
Nadmienić należy, że pomimo tego, iż szkoły były fizycznie zamknięte, nauczyciele pozostawali w pracy i prowadzili lekcje w formie uzgodnionej z dyrektorem. Konsultacje wprowadzone od dnia 1 czerwca miały więc charakter zajęć dodatkowych.
W § 2 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r. poz. 1591 z późn. zm.) wskazano, że potrzeba objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną może wynikać np. z niepełnosprawności, niedostosowania społecznego, zaburzeń zachowania lub emocji, szczególnych uzdolnień, specyficznych trudności w uczeniu, choroby przewlekłej itd. Diagnoza tych problemów ma charakter indywidualny i dotyczy tylko niektórych uczniów. Tymczasem konsultacje wprowadzone od 1 czerwca mają charakter powszechny i dostępne były dla każdego chętnego ucznia.
Z uwagi na powyższe konsultacje wchodzą raczej w zakres innych zajęć i czynności wynikających z zadań statutowych szkoły uwzględniające potrzeby uczniów, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy a dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2019 r. poz. 2215 z późn. zm.).
Jeżeli w danym dniu nauczyciel zrealizował swoje pensum i przeprowadziła zdalne lekcje z uczniami, a potem udał się do szkoły w celu dokonania konsultacji to należy to potraktować jako godziny ponadwymiarowe i wypłacić nauczycielowi wynagrodzenie, gdyż zgodnie z art. 80 kodeksu pracy pracownikowi należy się wynagrodzenia za wykonaną pracę. Jest to jedna z możliwości interpretacyjnych, gdyż znajda się takie, które wskażą, że nauczyciel zobowiązany jest do udzielania konsultacji w ramach swojego 40-godzinnego tygodnia pracy.
Szczegóły w tym zakresie należałoby ustalić z organem prowadzącym.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy nauczyciel mianowany z 6 letnim stażem pracy, który ma ukończone studia mgr z przygotowaniem pedagogicznym na kierunku filologia polska oraz kurs kwalifikacyjny z zakresu pedagogiki opiekuńczo wychowawczej ma kwalifikacje do prowadzenia zajęć pedagoga szkolnego w gimnazjum ogólnodostępnym.
Jak należy naliczyć wynagrodzenie dla danego nauczyciela jeśli uczy 13 godz. języka polskiego i ma 5 godzin zajęć pedagoga.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy są przepisy regulujące wymiar etatu na stanowisku bibliotekarza w stosunku do liczby uczniów w szkole.
- Czy od roku szkolnego 2016/2017 zmieniły się wymagania co do kwalifikacji nauczycieli wychowania przedszkolnego?
- Nauczycielka 31.08.13 r. otrzymała nagrodę jubileuszową za 20 lat pracy. We wrześniu 2014 r. przedłożyła dokumenty poświadczające prace w gospodarstwie rodziców przez okres 5 lat i 6 miesięcy. Po doliczeniu do prapracowniczego stażu pracy wynosi on 26 lat i 6 miesięcy. Tym samym już w 2013 roku nabyła prawo do nagrody za 25 lat pracy. Czy zatem obecnie należy wypłacić jedynie różnicę między nagrodą za 25 lat,a nagrodą za 20 lat pracy? Proszę o podstawę prawną , na podstawie które obowiązuje takie rozwiązanie.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Interesuje mnie sposób naliczania średniej urlopowej w placówce nieferyjnej (zarówno dla nauczycieli jak i dla dyrektora) w przypadku, gdy urlop został udzielony we wrześniu. Czy średnia urlopowa powinna być naliczana i ewentualnie w jaki sposób, czy w związku z rozpoczęciem nowego roku szkolnego to świadczenie nie przysługuje? Czy należy w tej sprawie odnosić się tylko do rozporządzenia o urlopach wypoczynkowych czy również do kodeksu pracy?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe