Proszę określić typ placówki, którą Państwo zarządzacie a dokumentacja i treści dla niej będą widoczne jako pierwsze. Szkoła Przedszkole

Dokumentacja dyrektora

SZKOLENIA WIDEO

NIEZBĘDNIK PRAWNY


Nadzor-pedagogiczny.pl Porady prawne W szkole powinny funkcjonować dwa regulaminy: ogólny, czyli wewnątrzszkolny i szczegółowy, czyli systemowy lub jeden, który określi zasady oceniania, klasyfikowania i...

PORADA PRAWNA

O czym należy pamiętać podczas zmiany w statucie szkoły zapisów dotyczących oceniania? Kiedy można mówić o sytuacji, że ocena została wystawiona niezgodnie z przepisami?

W szkole powinny funkcjonować dwa regulaminy: ogólny, czyli wewnątrzszkolny i szczegółowy, czyli systemowy lub jeden, który określi zasady oceniania, klasyfikowania i promowania wraz z wymaganiami i warunkami uzyskania odpowiedniej oceny z danego przedmiotu.

Sposób oceniania określa statut szkoły

Zgodnie z § 3 ust. 4 rozporządzenia w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (dalej: r.w.s.o.) szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego określa statut szkoły.

Należy jednak pamiętać, że sposób oceniania wewnątrzszkolnego, który został określony w statucie danej szkoły, musi uwzględniać przepisy ww. rozporządzenia.

Klasyfikacja śródroczna

W § 11 ust. 3 r.w.s.o. zostało określone, że klasyfikację śródroczną uczniów przeprowadza się co najmniej raz w ciągu roku szkolnego w terminach określonych w statucie szkoły.

Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym:

- podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z

     - zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania, 

    - zachowania,
- ustaleniu według skali określonej w statucie szkoły śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z:  

     - zajęć edukacyjnych,
     - zachowania.

Nauczyciel ustala ocenę klasyfikacyjną

Zgodnie z § 12 ust. 1 r.w.s.o. śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne. Nauczyciel ustala śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne na podstawie uzyskanych przez ucznia ocen bieżących. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego (§ 3 ust. 1 r.w.s.o.).

Nauczyciel ma prawo ustalania wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania, oraz określania sposobów sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów.

Obowiązek poinformowania o wymaganiach edukacyjnych, metodach sprawdzania osiągnięć ucznia, prawie do poprawy ocen przez ucznia

Na podstawie § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 r.w.s.o. ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje m.in. formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych.

Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o:

- wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, które wynikają z realizowanego przez programu nauczania;
- sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów.
Ponadto każdy nauczyciel powinien poinformować uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o:

- warunkach i zasadach poprawy ocen bieżących.

 

Przedmiotowe systemy oceniania wchodzą w zakres wewnątrzszkolnego systemu oceniania.

Tworząc przedmiotowy system oceniania, nauczyciel bierze pod uwagę:

- cele oceniania,
- wybrany program,
- kryteria i zasady oceniania,
- metody i narzędzia sprawdzania osiągnięć i postępów,
- sposób dokumentowania oraz powiadamiania rodziców;
- zasady poprawiania ocen niedostatecznych,
- metody ewaluacji.

Przedmiotowy system oceniania zgody z wewnątrzszkolnym systemem oceniania

Przedmiotowy system oceniania zawierając informacje o wymaganiach i kryteriach stosowanych w trakcie oceniania przedmiotowego, jest podporządkowany wewnątrzszkolnemu systemowi oceniania i spójny z podstawą programową w zakresie nauczania danego przedmiotu oraz przyjętym do realizacji programem nauczania.

Prawo zgłoszenia zastrzeżenia do oceny

Zgodnie z § 19 r.w.s.o. uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeśli uznają, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.

Zastrzeżenia mogą być zgłaszane od dnia ustalenia tej oceny, nie później jednak niż w ciągu 7 dni od dnia zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

Ocena wystawiona niezgodnie z przepisami stanowi podstawę do przeprowadzenia egzaminu poprawkowego

Wystawienie oceny semestralnej niezgodnie z przepisami prawa stwierdza dyrektor szkoły.

Podstawą do przeprowadzenia egzaminu poprawkowego jest tylko i wyłącznie ustalenie oceny niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tejże oceny. Szkoła nie musi przeprowadzać takiego egzaminu tylko dlatego, że uczeń czy jego rodzice nie są zadowoleni z oceny. 

Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom​.

Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.


Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.

PODOBNE PROBLEMY

Zamów bezpłatny biuletyn informacyjny. Śledź na bieżąco:
  • Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
  • Porady i opinie ekspertów.
  • Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
  • Bieżące informacje prasowe





Copyright 2024 Forum Media Polska sp. z.o.o | Redesign: Duind.com

ZAWARTOŚĆ

KONTAKT