Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczycielka otwarcie przyznała się do tego, że podczas lekcji czyta swoje prywatne książki i je, na co też pozwala uczniom. Nie przyjmuje uwag, że jest to niewłaściwe zachowanie, uważając, że bardzo dobrze prowadzi lekcje i nie ma sobie nic do zarzucenia. Co może zrobić w takiej sytuacji dyrektor?
Nauczyciel obowiązany jest: 1) rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami szkoły: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, w tym zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę;2) wspierać każdego ucznia w jego rozwoju;3) dążyć do pełni własnego rozwoju osobowego;4) kształcić i wychowywać młodzież w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka;5) dbać o kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów.Praca nauczyciela, z wyjątkiem pracy nauczyciela stażysty, podlega ocenie. Ocena może być dokonana w każdym czasie, nie wcześniej jednak niż po upływie roku od dokonania oceny poprzedniej lub oceny dorobku zawodowego, z inicjatywy dyrektora szkoły lub na wniosek: 1) nauczyciela;2) organu sprawującego nadzór pedagogiczny;3) organu prowadzącego szkołę;4) rady szkoły;5) rady rodziców.Zgodnie z zapisami Rozporządzenia w sprawie oceniania, dyrektor szkoły dokonuje oceny pracy nauczyciela, uwzględniając w szczególności:1) poprawność merytoryczną i metodyczną prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prawidłowość realizacji innych zadań zawodowych wynikających ze statutu szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony, kulturę i poprawność języka, pobudzanie inicjatywy uczniów, zachowanie odpowiedniej dyscypliny uczniów na zajęciach; 2) zaangażowanie zawodowe nauczyciela (uczestnictwo w pozalekcyjnej działalności szkoły, udział w pracach zespołów nauczycielskich, podejmowanie innowacyjnych działań w zakresie nauczania, wychowania i opieki, zainteresowanie uczniem i jego środowiskiem, współpraca z rodzicami); 3) aktywność nauczyciela w doskonaleniu zawodowym; 4) działania nauczyciela w zakresie wspomagania wszechstronnego rozwoju ucznia, z uwzględnieniem jego możliwości i potrzeb; 5) przestrzeganie porządku pracy (punktualność, pełne wykorzystanie czasu lekcji, właściwe prowadzenie dokumentacji). Należy zwrócić uwagę na fakt, że rozporządzenie odsyła do statutu, w którym zawarte są uszczegółowione zadania i obowiązki nauczyciela. Nauczyciel bowiem nie tylko uczy, ale także wychowuje. Zarówno czas, jak i miejsce spożywania posiłków powinny być oddzielone od procesu dydaktycznego rozumianego jako nauczanie i uczenie się także tzw. dobrych manier, kultury osobistej. W każdym zakładzie pracy jest czas wydzielony na spożywanie posiłku. Niedopuszczalne jest przecież np. przyjmowanie petentów, pacjentów i jednoczesne spożywanie posiłków, co wydaje się oczywiste, również w aspekcie szacunku do drugiej osoby i kultury osobistej. W pracowniach, salach, klasach lekcyjnych powinny również, a raczej: przede wszystkim obowiązywać podobne zasady. Uczniowie nie mogą wzrastać z przekonaniem, że można jednocześnie wykonywać pracę i po prostu jeść!!! Ponadto, obowiązkiem nauczyciela jest realizacja programu nauczania, w tym podstaw programowych. Zapewne książki nie są ani zalecane ani zatwierdzone do pracy na lekcji w celu realizacji programu nauczania przedmiotu, o którym mowa w pytaniu. Jeśli rozmowa z nauczycielem np. po hospitacji (czyt.: obserwacji) lekcji nie odnosi skutku, dyrektor powinien umieścić wszystkie uwagi w arkuszu obserwacji i wykorzystać je podczas dokonywania oceny pracy. Reasumując: w mojej opinii, nauczyciel narusza zasady dobrego wychowania, zasady bhp, zasady porządku pracy. Istnieje podejrzenie, że nie realizuje podstaw programowych w oparciu o dopuszczone w szkole przez dyrektora programy (szkolny zestaw) i przyjęte podręczniki. Podstawa prawna:1) Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (ze zm.). 2) Ustawa o systemie oświaty z 7.09.1991 r. (ze zm.). 3) ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 21 grudnia 2012 r. w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczyciela, trybu postępowania odwoławczego oraz składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o interpretację w następującym temacie: dyrektor tworząc plan nadzoru uwzględnia w nim wnioski z nadzoru z poprzedniego roku szkolnego. Wnioski te zawarłam w tematyce związanej z kontrolą, wspomaganiem. Czy wybór obszaru ewaluacji musi wynikać z rekomendacji lub wniosków z ubiegłego roku, czy też może to być nowy obszar, który chcemy zbadać, a wynika np. z priorytetów MEN. Do tej pory tak właśnie postępowałam, a po ostatnim szkoleniu dowiedziałam się, że wybór tematu ewaluacji ma wynikać z wniosków i rekomendacji z poprzedniego roku. Które stanowisko jest słuszne?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Jaką dokumentację winno mieć przedszkole gdy pomoc psychologiczno- pedagogiczną sprawuje poradnia psychologiczno- pedagogiczna? Chodzi o wczesne wspomaganie, rewalidację. Jakie dokumenty sporządza dyrektor przedszkola?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo proszę o opracowanie sprawozdania z planu nadzoru pedagogicznego za pierwszy semestr roku szkolnego 2017/2018 dla szkoły podstawowej.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy program profilaktyczny i program wychowawczy pisze się co roku?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Pracuję w bursie międzyszkolnej. Dyrektor placówki jest osobą niepedagogiczną. Ja jako nauczyciel pełnię funkcję kierownika ds. nadzoru pedagogicznego. Czy na opracowanych przeze mnie dokumentach muszą widnieć podpisy dyrektora (komunikaty, uchwały, protokoły, grafiki pracy, omówienie obserwacji zajęć wychowawców, plany pracy, scenariusze zajęć i pozostałe dokumenty pedagogiczne).
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe