Proszę określić typ placówki, którą Państwo zarządzacie a dokumentacja i treści dla niej będą widoczne jako pierwsze. Szkoła Przedszkole

Dokumentacja dyrektora

SZKOLENIA WIDEO

NIEZBĘDNIK PRAWNY


Nadzor-pedagogiczny.pl Porady prawne Nauczyciel obowiązany jest: 1) rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami szkoły: dydaktyczną, wychowawczą i...

PORADA PRAWNA

02 stycznia 2014 Nadzór pedagogiczny

Nauczycielka otwarcie przyznała się do tego, że podczas lekcji czyta swoje prywatne książki i je, na co też pozwala uczniom. Nie przyjmuje uwag, że jest to niewłaściwe zachowanie, uważając, że bardzo dobrze prowadzi lekcje i nie ma sobie nic do zarzucenia. Co może zrobić w takiej sytuacji dyrektor?

Nauczyciel obowiązany jest: 1) rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami szkoły: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, w tym zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę;2) wspierać każdego ucznia w jego rozwoju;3) dążyć do pełni własnego rozwoju osobowego;4) kształcić i wychowywać młodzież w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka;5) dbać o kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów.Praca nauczyciela, z wyjątkiem pracy nauczyciela stażysty, podlega ocenie. Ocena może być dokonana w każdym czasie, nie wcześniej jednak niż po upływie roku od dokonania oceny poprzedniej lub oceny dorobku zawodowego, z inicjatywy dyrektora szkoły lub na wniosek: 1) nauczyciela;2) organu sprawującego nadzór pedagogiczny;3) organu prowadzącego szkołę;4) rady szkoły;5) rady rodziców.Zgodnie z zapisami Rozporządzenia w sprawie oceniania, dyrektor szkoły dokonuje oceny pracy nauczyciela, uwzględniając w szczególności:1) poprawność merytoryczną i metodyczną prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prawidłowość realizacji innych zadań zawodowych wynikających ze statutu szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony, kulturę i poprawność języka, pobudzanie inicjatywy uczniów, zachowanie odpowiedniej dyscypliny uczniów na zajęciach; 2) zaangażowanie zawodowe nauczyciela (uczestnictwo w pozalekcyjnej działalności szkoły, udział w pracach zespołów nauczycielskich, podejmowanie innowacyjnych działań w zakresie nauczania, wychowania i opieki, zainteresowanie uczniem i jego środowiskiem, współpraca z rodzicami); 3) aktywność nauczyciela w doskonaleniu zawodowym; 4) działania nauczyciela w zakresie wspomagania wszechstronnego rozwoju ucznia, z uwzględnieniem jego możliwości i potrzeb; 5) przestrzeganie porządku pracy (punktualność, pełne wykorzystanie czasu lekcji, właściwe prowadzenie dokumentacji). Należy zwrócić uwagę na fakt, że rozporządzenie odsyła do statutu, w którym zawarte są uszczegółowione zadania i obowiązki nauczyciela. Nauczyciel bowiem nie tylko uczy, ale także wychowuje. Zarówno czas, jak i miejsce spożywania posiłków powinny być oddzielone od procesu dydaktycznego rozumianego jako nauczanie i uczenie się także tzw. dobrych manier, kultury osobistej. W każdym zakładzie pracy jest czas wydzielony na spożywanie posiłku. Niedopuszczalne jest przecież np. przyjmowanie petentów, pacjentów i jednoczesne spożywanie posiłków, co wydaje się oczywiste, również w aspekcie szacunku do drugiej osoby i kultury osobistej. W pracowniach, salach, klasach lekcyjnych powinny również, a raczej: przede wszystkim obowiązywać podobne zasady. Uczniowie nie mogą wzrastać z przekonaniem, że można jednocześnie wykonywać pracę i po prostu jeść!!! Ponadto, obowiązkiem nauczyciela jest realizacja programu nauczania, w tym podstaw programowych. Zapewne książki nie są ani zalecane ani zatwierdzone do pracy na lekcji w celu realizacji programu nauczania przedmiotu, o którym mowa w pytaniu. Jeśli rozmowa z nauczycielem np. po hospitacji (czyt.: obserwacji) lekcji nie odnosi skutku, dyrektor powinien umieścić wszystkie uwagi w arkuszu obserwacji i wykorzystać je podczas dokonywania oceny pracy. Reasumując: w mojej opinii, nauczyciel narusza zasady dobrego wychowania, zasady bhp, zasady porządku pracy. Istnieje podejrzenie, że nie realizuje podstaw programowych w oparciu o dopuszczone w szkole przez dyrektora programy (szkolny zestaw) i przyjęte podręczniki. Podstawa prawna:1) Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (ze zm.). 2) Ustawa o systemie oświaty z 7.09.1991 r. (ze zm.). 3) ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 21 grudnia 2012 r. w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczyciela, trybu postępowania odwoławczego oraz składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego.

Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom​.

Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.


Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.

PODOBNE PROBLEMY

Zamów bezpłatny biuletyn informacyjny. Śledź na bieżąco:
  • Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
  • Porady i opinie ekspertów.
  • Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
  • Bieżące informacje prasowe





Copyright 2024 Forum Media Polska sp. z.o.o | Redesign: Duind.com

ZAWARTOŚĆ

KONTAKT