Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczyciele zatrudnieni byli wcześniej w Zespole Szkół złożonym ze szkoły podstawowej i gimnazjum. W swoich umowach mieli określone, że są nauczycielami np. religii w szkole podstawowej. Nastąpiły zmiany reorganizacyjne - w 2005 r. zlikwidowano gimnazjum i placówka została przekształcona w szkołę podstawową. Jednak umowy nauczycieli nie zostały zawarte ponownie tylko obowiązują te same. Czy jest to zgodne z prawem?
Zgodnie z art. 10 ust. 1 Karty Nauczyciela, znowelizowanym w 2007 roku, stosunek pracy z nauczycielem nawiązuje się w szkole, a w przypadku powołania zespołu szkół jako odrębnej jednostki organizacyjnej - w zespole szkół na podstawie umowy o pracę lub mianowania.
Dodatkowo, art. 14 ust. 2 określa, że w przypadku zatrudnienia w zespole szkół akt mianowania i umowa o pracę powinny określać także typy (rodzaje) szkół w zespole, w których pracuje nauczyciel.
Ustawa o systemie oświaty:
art. 62 ust. 5. Organ prowadzący zespół szkół lub placówek albo szkół i placówek może wyłączyć z zespołu niektóre szkoły lub placówki, włączyć do zespołu inne szkoły lub placówki, a także może rozwiązać zespół. W przypadku wyłączenia szkół lub placówek z zespołu oraz rozwiązania zespołu przepisów art. 58 i 59 nie stosuje się. (a więc przepisów o tworzeniu i likwidacji szkoły).
Zgodnie z powyższym, w przypadku rozwiązania zespołu szkół, nie trzeba rozwiązywać dotychczasowych umów o pracę i zawierać nowych. Biorąc pod uwagę fakt, że zmiany organizacyjne nastąpiły w 2005 roku, prawdopodobnie umowy podpisane są ze szkołą podstawową, a nie z zespołem szkół. Jeżeli nauczyciele nie otrzymali aneksów do tych umów, mówiących o zmianie pracodawcy, to nie ma potrzeby dzisiaj niczego zmieniać. Jeżeli jednak umowy lub aneksy do tych umów zawierają informację, że pracodawcą jest zespół szkół, powinny zostać sporządzone aneksy zmieniające pracodawcę z zespołu szkół na szkołę podstawową.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Obecnie mam zatrudnione dwie panie w takim wymiarze: pierwsza osoba 1/2 etatu Intendent + 1/2 etatu sekretarz druga osoba 1/2 etatu pomoc kuchenna + 1/2 etatu intendent. Czy mogę zmienić warunki umowy? Chciałabym mieć 1 etat intendenta i 1 etat pomocy kuchennej. Jeśli mogę, to jak wygląda procedura zmiany warunków zatrudnienia i kiedy to mogę zrobić? Proszę nie publikować pytania.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel dyplomowany - pedagog szkolny jest zatrudniony na cały etat - 20 godzin. Dodatkowo przydzieliłam mu 3 godziny plastyki - zgodnie z posiadanymi kwalifikacjami. Jak traktować te godziny? Jako ponadwymiarowe - to płacone z jakiego etatu? Czy podpisywać aneks do umowy na te trzy godziny?
- Pracownik administracji ukończył studia magisterskie. Czy w związku z tym można podnieść wynagrodzenie zasadnicze? Proszę o ew. podstawę prawną. W związku ze zmianami organizacyjnymi pracownicy obsługi muszą mieć zmienione zakresy obowiązków. Wiąże się to z dodaniem obowiązków.Spowoduje to podwyższenie wynagrodzenia. Proszę o podstawę prawną i czy zmiany dokonuję aneksem do umowy czy pismem o przeszeregowaniu pracowników?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Dotyczy zatrudnienia z KP na stanowisko nauczyciela z jednoczesną funkcją dyrektora szkoły w szkole niepublicznej (organ prowadzący- fundacja) na postawie umowy o pracę na czas określony- czy w treści zawartej umowy należy (można) zawrzeć informację o stanowisku: dyrektor, czy może tylko nauczyciel?
A dyrektor poprzez oddzielny dokument np. powierzenie stanowiska?
Jaki zapis w umowie o pracę z KP jest poprawny i "bezpieczny" z punktu widzenia pracodawcy (organu prowadzącego szkołę niepubliczną)?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka oddziału "0" wygrała wybory w gminie i została radną.
Jak wygląda teraz jej sytuacja prawna? Czy dyrektor musi zwalniać ją na każde posiedzenie rady gminy? Co z wypłacaniem pensji za te dni?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe