Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczyciel wychowania przedszkolnego ukończył studia podyplomowe z edukacji i terapii osób ze spektrum autyzmu z elementami integracji sensorycznej. 1. Czy taka osoba może być nauczycielem wspomagającym? 2. Czy ma kwalifikacje do prowadzenia terapii pedagogicznej i zajęć korekcyjno-kompensacyjnych?
Ad 1.
Na podstawie § 7 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1309) w przedszkolach ogólnodostępnych, innych formach wychowania przedszkolnego i szkołach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęci uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone, zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Nauczyciele zatrudnieni w celu współorganizowania kształcenia, czyli tzw. nauczyciele wspomagający, muszą wykazać kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej. W porównaniu z wymaganiami stawianymi nauczycielom w danym typie szkoły, od których wymaga się kwalifikacji – pedagogika specjalna w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów, wymagania stosowane w stosunku do nauczycieli wspomagających są obniżone.
W rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 890) w załączniku nr 3 wskazano, że standard ten ma zastosowanie do kształcenia w zakresie: edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością słuchową (surdopedagogiki), edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością wzrokową (tyflopedagogiki), edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną, pedagogiki leczniczo-terapeutycznej, edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, edukacji włączającej, pedagogiki resocjalizacyjnej, logopedii, pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej), wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Nauczyciel, który ma ukończone studia podyplomowe w zakresie edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu z elementami integracji sensorycznej, może być zatrudniony jako nauczyciel wspomagający w przedszkolu, ponieważ posiada kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej.
Ad 2.
Na podstawie § 5 pkt 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1309) szkoły i przedszkola zapewniają warunki, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 Prawa oświatowego. Zgodnie z § 6 ust. 2 pkt 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1280) pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana m.in. w formie zajęć specjalistycznych, takich jak zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, które organizuje się dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, w tym specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Stosownie do § 8 ww. rozporządzenia zajęcia specjalistyczne, w tym korekcyjno-kompensacyjne prowadzą nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju zajęć. W świetle § 27 pkt 3 ww. rozporządzenia do zadań terapeuty pedagogicznego należy m.in prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. Do prowadzenia tych zajęć jest zatem konieczne przygotowanie z zakresu terapii pedagogicznej. Osoba, o której mowa w pytaniu, ukończyła studia podyplomowe, których specjalność w zakresie terapii jest ograniczona do osób z autyzmem. Nie można zrównać tych kwalifikacji.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o wzór pisma przewodniego do organu prowadzącego w związku ze zmianami w arkuszu organizacji szkoły
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Kiedy będzie można się spodziewać propozycji planu nadzoru na nowy rok szkolny?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel prowadzi zajęcia z terapii pedagogicznej w ramach godziny "karcianej". Jest to terapia indywidualna (takie jest zalecenie). Czy nauczyciel zwolniony może być z realizacji tej godziny w momencie, kiedy uczeń jest nieobecny, czy należy te zajęcia odpracować?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy rodzic dziecka – uchodźcy z Ukrainy może zrezygnować z 6 godzin dodatkowych języka polskiego, a wyrazić zgodę na realizację 2 godzin tygodniowo? Czy na rok szkolny 2023/2024 należy zaplanować w arkuszu organizacyjnym 6 godzin dodatkowych języka polskiego, jeśli rodzic wyraził zgodę na 2 godziny, a rozporządzenie z sierpnia 2022 r. mówi tylko o roku szkolnym 2022/2023? Proszę podać podstawę prawną.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Szkoła podstawowa pracuje pięć dni w tygodniu. Czy i na jakich zasadach można (nie można) organizować zajęcia wspomagające (od września do grudnia) w soboty?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe