Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczyciel ukończył studia pierwszego stopnia z pedagogiki ogólnej, drugiego stopnia z pedagogiki zawodowej z zarządzaniem w oświacie. Poza tym posiada studia podyplomowe z pedagogiki rewalidacyjnej oraz terapii pedagogicznej oraz kurs z oligofrenopedagogiki. Czy może być pedagogiem specjalnym bezterminowo?
Szczegółowe kwalifikacje wymagane od nauczycieli, w szczególności poziom wykształcenia i jego zakres w odniesieniu do poszczególnych typów szkół i rodzajów placówek określa rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.
Zgodnie z § 19a rozporządzenia, kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela pedagoga specjalnego w przedszkolach i szkołach posiada osoba, która ukończyła:
1) jednolite studia magisterskie na kierunku pedagogika specjalna oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
2) jednolite studia magisterskie lub studia pierwszego lub drugiego stopnia, w zakresie pedagogiki specjalnej, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
3) jednolite studia magisterskie lub studia pierwszego i drugiego stopnia, w zakresie pedagogiki, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, a ponadto ukończyła kurs kwalifikacyjny w zakresie pedagogiki specjalnej albo studia podyplomowe w zakresie pedagogiki specjalnej lub edukacji włączającej.
Zgodnie z § 30a rozporządzenia, w okresie przejściowym do dnia 31 sierpnia 2026 r. kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela pedagoga specjalnego:
1) w przedszkolach - posiada również osoba, która ma kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej, określone w § 4, a ponadto ukończyła studia podyplomowe w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka;
2) w szkołach i przedszkolach - posiada również osoba, która ma kwalifikacje określone w wyżej, a ponadto ukończyła kurs kwalifikacyjny lub studia podyplomowe, w zakresie pedagogiki specjalnej.
W opinii Ministerstwa Edukacji i Nauki 21 , przez pojęcie „pedagogiki specjalnej” należy rozumieć następujące kierunki studiów/specjalizacje:
1) Rewalidacja (niegdysiejsza nazwa „pedagogiki specjalnej”).
2) Resocjalizacja.
3) Surdopedagogika.
4) Tyflopedagogika.
5) Oligofrenopedagogika.
6) Edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
7) Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną.
8) Pedagogika resocjalizacyjna.
9) Pedagogika zdolnych i uzdolnionych.
10) Logopedia tylko jeśli są to studia pięcioletnie, dające tytuł magistra pedagogiki specjalnej ze specjalnością logopedia.
11) Pedagogika korekcyjna.
Moim zdaniem nauczyciel posiada kwalifikacje, aby być pedagogiem specjalnym bezterminowo.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy psychologowi,pedagogowi w ramach obowiązującego pensum można przydzielić prowadzenie innych zajęć np. logopedycznych do których ma kwalifikacje? Proszę o podstawę prawną.
- Pytanie dotyczy art.222 prawa oświatowego.Przepis ten odnosi się zarówno do nauczycieli szkół samorządowych, jak i nauczycieli szkół niesamorządowych, o ile nauczyciele ci zatrudnieni są na podstawie stosunku pracy. Czy jest wymagana zgoda od nauczyciela przedszkola w przypadku podjęcia dodatkowego zatrudnienia, a także na innej podstawie niż stosunek pracy, np. na podstawie umowy zlecenia. Czy ten przepis dotyczy tylko nauczycieli szkół?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- 1) Uczeń nie realizuje obowiązku szkolnego. Jaka jest procedura postępowania w takich przypadkach? Jak redagować upomnienie? 2) W szkole działa sklepik prowadzony przez samorząd uczniowski. Na kogo powinny być wystawiane faktury za towar zakupiony do sklepiku? Jakie dokumenty obowiązują przy prowadzeniu sklepiku?
- Jestem dyrektorem Przedszkola samorządowego w Tenczynku. Proszę o informację i podstawę prawną w następującej kwestii. Mam pracownika zatrudnionego na 1/2 etatu woźnej. W związku z dłuższym L-4 pomocy nauczyciela, z Panią została zawarta druga umowa na 1/2 etatu pomocy nauczyciela na zastępstwo od 12 do 31 maja (2 tygodnie). Czy Pracownikowi należy się za ten czas urlop wypoczynkowy lub ekwiwalent?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Mamy pracownika obsługi (pomoc nauczyciela), który ma już 3 umowę na czas określony, mam pytanie jaki musi mieć okres przerwy w zatrudnieniu u danego pracodawcy, aby można było go zatrudnić ponownie w tym samym miejscu, na tym samym stanowisku? Sytuacja musi być rozwiązane w ten sposób, gdyż szkoła nie ma pewności czy uczeń dla którego pomoc nauczyciela jest zatrudniona, będzie w szkole przebywał do jej ukończenia oraz czy po ukończeniu przez ucznia szkoły, będzie inny uczeń wymagający takiego rodzaju wsparcia.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe