Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczyciel ukończył studia pierwszego stopnia z pedagogiki ogólnej, drugiego stopnia z pedagogiki zawodowej z zarządzaniem w oświacie. Poza tym posiada studia podyplomowe z pedagogiki rewalidacyjnej oraz terapii pedagogicznej oraz kurs z oligofrenopedagogiki. Czy może być pedagogiem specjalnym bezterminowo?
Szczegółowe kwalifikacje wymagane od nauczycieli, w szczególności poziom wykształcenia i jego zakres w odniesieniu do poszczególnych typów szkół i rodzajów placówek określa rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.
Zgodnie z § 19a rozporządzenia, kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela pedagoga specjalnego w przedszkolach i szkołach posiada osoba, która ukończyła:
1) jednolite studia magisterskie na kierunku pedagogika specjalna oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
2) jednolite studia magisterskie lub studia pierwszego lub drugiego stopnia, w zakresie pedagogiki specjalnej, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
3) jednolite studia magisterskie lub studia pierwszego i drugiego stopnia, w zakresie pedagogiki, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, a ponadto ukończyła kurs kwalifikacyjny w zakresie pedagogiki specjalnej albo studia podyplomowe w zakresie pedagogiki specjalnej lub edukacji włączającej.
Zgodnie z § 30a rozporządzenia, w okresie przejściowym do dnia 31 sierpnia 2026 r. kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela pedagoga specjalnego:
1) w przedszkolach - posiada również osoba, która ma kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej, określone w § 4, a ponadto ukończyła studia podyplomowe w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka;
2) w szkołach i przedszkolach - posiada również osoba, która ma kwalifikacje określone w wyżej, a ponadto ukończyła kurs kwalifikacyjny lub studia podyplomowe, w zakresie pedagogiki specjalnej.
W opinii Ministerstwa Edukacji i Nauki 21 , przez pojęcie „pedagogiki specjalnej” należy rozumieć następujące kierunki studiów/specjalizacje:
1) Rewalidacja (niegdysiejsza nazwa „pedagogiki specjalnej”).
2) Resocjalizacja.
3) Surdopedagogika.
4) Tyflopedagogika.
5) Oligofrenopedagogika.
6) Edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
7) Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną.
8) Pedagogika resocjalizacyjna.
9) Pedagogika zdolnych i uzdolnionych.
10) Logopedia tylko jeśli są to studia pięcioletnie, dające tytuł magistra pedagogiki specjalnej ze specjalnością logopedia.
11) Pedagogika korekcyjna.
Moim zdaniem nauczyciel posiada kwalifikacje, aby być pedagogiem specjalnym bezterminowo.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Na jaką część etaty zatrudnić nauczyciela języka angielskiego w przedszkolu niepublicznym (gdzie tygodniowy wymiar pracy wynosi 40 godzin) a n-l j. angielskiego będzie miał 4 godziny tygodniowo? i jakie pensum ?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Przytaczam cytat z Państwa strony int: " Witam i proszę o poradę. Zatrudniam nauczyciela w klasie 0 (przy szkole jest oddział 0) na cały etat 22/22, który uczy jeszcze 3/18 godziny (plastyki i muzyki - zajęcia łączone). Czy te godziny mogę liczyć jako nadliczbowe odpracowane, czy musi być osobna umowa? "Z uwagi na to, że nauczyciele oddziału 0 podlegają przepisom o szkołach nieferyjnych, a nauczyciele szkoły - przepisom o szkołach feryjnych, zasadne jest, aby nauczyciel otrzymał dwie osobne umowy" - to cytat z Państwa strony. Pytanie: skąd (podstawa prawna) podział na "feryjne" i "nieferyjne" - KN mówi o tym w innym kontekście. Poza tym, nauczyciel jest zatrudniony w szkole "nieferyjnej", więc dlaczego stosować wobec niego inne przepisy? W związku z tym, proszę o ponowną odpowiedź, bo zagadnienie jest bardzo ważne i podanie podstawy prawnej.Skąd informacja, że nauczyciele "0" podlegają pod przepisy o "szkołach nieferyjnych" oraz jakie to przepisy?
Oraz Państwa odpowiedź:
Oddział przedszkolny w szkole podstawowej to jedna z form realizacji wychowania przedszkolnego (art. 14 ustawy o systemie oświaty). Tak samo jak przedszkole, oddział przedszkolny realizuje programy wychowania przedszkolnego uwzględniające podstawę programową wychowania przedszkolnego. Kolejną kwestią łączącą oddział przedszkolny z przedszkolem jest pobieranie opłat za zajęcia dodatkowe i wyżywienie.
RAMOWY STATUT PUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ (zał. nr 2 do ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół):
§ 5.6. W szkole mogą być tworzone oddziały przedszkolne realizujące program wychowania przedszkolnego.
I to tyle, jeśli chodzi o przepisy regulujące działalność oddziałów przedszkolnych. Dalej z pomocą przychodzi MEN ze swoimi opiniami:
"Oddział przedszkolny jest podstawową jednostką organizacyjną przedszkola i w świetle art. 61 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), nawet jeżeli jest umieszczony w szkole podstawowej, to nie wchodzi w skład jej struktury organizacyjnej szkoły podstawowej. Oznacza to, że oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych funkcjonują według modelu przedszkolnego. Dzienny czas pracy przedszkola ustala organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola i rady przedszkola oraz z uwzględnieniem potrzeb rodziców/opiekunów prawnych dzieci." (źródło: www.men.gov.pl)
Zarówno w przedszkolu, jak i w oddziale przedszkolnym organizacja wychowania przedszkolnego musi wyglądać tak samo. Praca powinna więc przebiegać w systemie całorocznym, z przerwą urlopową zorganizowaną tak jak w innych przedszkolach. Nauczyciel może pracować w ramach tzw. pensum łączonego - w szkole podstawowej i w oddziale przedszkolnym, jednak w omawianym przypadku, gdy nauczyciel w oddziale przedszkolnym jest zatrudniony w pełnym wymiarze godzin, nie widzę sensu łączenia pensum (co innego, gdy w "0" nie miałby etatu, wówczas godzinami w szkole ten etat można dopełnić). Zatrudniając nauczyciela na dwóch różnych stanowiskach można zawrzeć dwie odrębne umowy i sądzę, że w tym przypadku jest to najlepsze rozwiązanie".
Moje pytanie nie dotyczyło zatrudniania.
1. Skąd podział na feryjne i nieferyjne? KN mówi o tym w innym kontekście.
2. Dlaczego w ramach jednej placówki nauczyciele mieliby być zatrudniani z dwóch różnych przepisów - to dyskryminacja.
3. Proszę o podanie tych przepisów, na które Państwo się powołują.
4. Proszę o podstawę prawną
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Jakie kwalifikacje powinien posiadać nauczyciel wychowania przedszkolnego i kształcenia zintegrowanego? Czy musi ukończyć studia magisterskie? Czy nauczyciel wych. przedszkolnego może być zatrudniony jako nauczyciel kształcenia zintegrowanego i odwrotnie?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Otrzymałam opinię KO w sprawie arkusza organizacji. Wynika z niej, że dwóch moich nauczycieli nie ma kwalifikacji do pracy w placówce. Nie wiem co mam teraz zrobić. Jak napisali "nieprawidłowości mam usunąć przed zatwierdzeniem arkusza organizacji przez organ prowadzący" czyli do 25 maja. Wg mnie mogę wykazać wakat, a nauczycielom dać wypowiedzenia pracy, kazać uzupełnić kwalifikacje i pisać do kuratorium o pozwolenie na ich zatrudnienie. Pytanie: Jak rozwiązać umowę o pracę bez większych konsekwencji? Jeden z nauczycieli jest nauczycielem dyplomowanym, zatrudniony na czas nieokreślony, na pół etatu; drugi nauczycielem stażystą zatrudnionym na czas zastępstwa, na cały etat.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka miała umowę na zastępstwo od 1.09.2017 do 31.08.2018 r . Od 1 września 2018 r umowa przekształci się na umowę na czas określony. okazuje się,że nauczycielka jest w ciąży i od od 1 września przynosi L4? Czy są jakieś konsekwencje prawne? Jeśli tak to proszę o podstawę prawną.Jeśli zaś nauczycielce przysługuje prawo do L4 w tym przypadku ,to tez b. proszę o jednoznaczną odpowiedź.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe