Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczyciel mianowany jest od 8 lat zatrudniony na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony. Przez cały ten okres realizuje prawie 1,5 etatu. Dyrektor nie chce się zgodzić na zatrudnienie na podstawie mianowania. Czy dyrektor może taką decyzję podjąć, tzn. zatrudniać w takiej sytuacji na podstawie umowy o pracę, a nie na podstawie mianowania?
Jeżeli nauczyciel spełnia wszystkie warunki określone w art. 10 ust 5 Karty Nauczyciela, dyrektor musi zatrudnić go poprzez mianowanie. Przepis ten nie daje dyrektorowi możliwości zatrudnienia na podstawie mianowania, lecz nakazuje to. W takim przypadku nauczyciel ma możliwość wystąpienia w każdej chwili do sądu pracy o ustalenie podstawy jego zatrudnienia.
Również ust. 5a tego artykułu wyraźnie wskazuje, że w przypadku spełnienia wymogów ust. 5 w trakcie trwania stosunku pracy, przekształca się on z mocy prawa w stosunek pracy na podstawie mianowania. Brak potwierdzenia tego na piśmie przez dyrektora, mimo iż ustawa mu to nakazuje, nie ma wpływu na przekształcenie (ono i tak się dokonuje, dyrektor to tylko potwierdza).
art. 10 ust. 5. Stosunek pracy z nauczycielem mianowanym i z nauczycielem dyplomowanym nawiązuje się na podstawie mianowania, jeżeli:
1) posiada obywatelstwo polskie, z tym że wymóg ten nie dotyczy obywateli państwa członkowskiego Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym;
2) ma pełną zdolność do czynności prawnych i korzysta z praw publicznych;
3) nie toczy się przeciwko niemu postępowanie karne lub dyscyplinarne, lub postępowanie o ubezwłasnowolnienie;
4) nie był karany za przestępstwo popełnione umyślnie;
5) posiada kwalifikacje wymagane do zajmowania danego stanowiska;
6) istnieją warunki do zatrudnienia nauczyciela w szkole w pełnym wymiarze zajęć na czas nieokreślony.
5a. Stosunek pracy nawiązany na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony przekształca się w stosunek pracy na podstawie mianowania z pierwszym dniem miesiąca kalendarzowego następującego po miesiącu, w którym:
1) nauczyciel uzyskał stopień nauczyciela mianowanego, o ile spełnione są warunki określone w ust. 5;
2) w przypadku nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego w czasie trwania umowy o pracę zostały spełnione warunki, o których mowa w ust. 5.
5b. Przekształcenie podstawy prawnej stosunku pracy, o którym mowa w ust. 5a, potwierdza na piśmie dyrektor szkoły.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel zajęć praktycznych w klasach gimnazjalnych z przysposobieniem do pracy ma wykształcenie zawodowe tytuł mistrza z przygotowaniem pedagogicznym (n-l mianowany). Czy może uczyć teorii z przysposobienia zawodowego w klasach gimnazjum?
- Publiczna szkoła podstawowa korzysta z projektu Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego „Świat Nauki”, przeznaczonego dla uczniów w formie wyjść np. do planetarium, centrum przyrodniczego. Dyrektor wyznacza nauczyciela (wychowawcę danej klasy) do sprawowania opieki nad uczniami. Zadaniem nauczyciela jest doprowadzenie dzieci do wskazanego miejsca, opieka w trakcie zajęć i w drodze powrotnej do szkoły. Dyrektor nie ma wpływu na ustalenie terminu i godzin wyjść, otrzymuje odgórnie grafik zajęć. Przykładowo wyznaczony nauczyciel (wychowawca danej klasy) zatrudniony na podstawie Karty Nauczyciela ma danego dnia godziny w planie lekcyjnym od 08.00 do 12.25, a wyjście z uczniami przewidziane jest w godz. od 11.00 do 16.15. Jak należy potraktować ww. godziny poza planem lekcyjnym? Czy są to godziny w ramach art.42 Karty Nauczyciela, czy też dodatkowe godziny ponadwymiarowe, za które należy się nauczycielowi wynagrodzenie?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- W dniu 31 maja 2013 r. złożyłam rezygnację ze stanowiska dyrektora szkoły i do dnia dzisiejszego (16.07.2013) nie otrzymałam żadnej odpowiedzi ze strony wójta, nie przeprowadzono też żadnej rozmowy. Ogłoszono natomiast konkurs na dyrektora. Czy to jest zgodne z prawem, ponieważ nie odwołano mnie ze stanowiska , a "normalnie" kadencja moja kończy się za rok. Co mam zrobić, gdy zwrócą się z pismem o wytypowanie do komisji konkursowej przedstawiciela rady pedagogicznej?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciele zgłosili chęć organizacji zajęć w ramach Art. 42. ust.2.pkt
2) inne zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych szkoły, w tym zajęcia opiekuńcze i wychowawcze uwzględniające potrzeby i zainteresowania uczniów.
Czy w związku z wypowiedzą MEN zajęcia te realizowane są w ramach 40 h pracy?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komu przydzielić zajęcia z pomocy psychologiczno-pedagogicznej? Chodzi o zajęcia dla ucznia zagrożonego niedostosowaniem społecznym (ma w orzeczeniu zalecone zajęcia rewalidacyjne, które ma prowadzić socjoterapeuta - nie ma takiego specjalisty w szkole.) Kto ma prowadzić zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne przewidziane w nowym prawie oświatowym?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe