Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Na przyszły rok szkolny w związku z likwidacją oddziału proponujemy ograniczenie zatrudnienia nauczycielowi dyplomowanemu zatrudnionemu na podstawie mianowania do wysokości 9/18. Godziny, które możemy mu zaproponować wynikają z zastępstwa za nauczyciela, który będzie przebywał na urlopie macierzyńskim i rodzicielskim. Co w sytuacji, gdy nauczyciel wróci z tych urlopów w trakcie roku szkolnego?
Z pytania wynika, że w sumie szkoła dysponuje liczbą godzin jedynie dla jednego z nauczycieli. Po powrocie z urlopu macierzyńskiego drugiego nauczyciela nie będzie zatem godzin dla obydwu. W takiej sytuacji należy więc nauczycielowi nie tyle ograniczyć etat, co rozwiązać z nim stosunek pracy na podstawie art. 20 ust. 2 Karty Nauczyciela, a następnie zatrudnić go na zastępstwo za nauczyciela przebywającego na urlopie macierzyńskim.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Dziękuje bardzo za odpowiedź, mam jeszcze pytanie. Z nauczycielem pierwszą umowę w 2012r. podpisano na 9/18, a w roku szkolnym 2016/2017 miała za zasadzie porozumienia zmniejszony wymiar wymiar do 6/18. W jakiej wysokości wypłacamy odprawę czy z 9/18 czy z 6/18 i czy te przepisy dotyczą rozwiązania umowy z 1 nauczycielem .Z nauczycielem emerytem naszej szkoły błędnie podpisano umowę na dodatkowe godziny j.niemieckiego z organu prowadzonego (umowa została zawarta na czas niekreślony od 01.09.2012r. na podstawie art 10 ust. 6 KN na 9/18, a powinna być na czas określony tj. na rok szkolny 2012/2013 itd w miarę przydziały godzin z organu prowadzącego). Okazało się, że w roku 2017/2018 nie ma dla nauczyciela godzin. Dyrektor poinformował nauczyciela ustnie 19.04.2017r., że nie będzie dla niego godzin. Nie dał nauczycielowi wypowiedzenia stosunku pracy z przyczyn organizacyjnych. W dniu 04.09.2017r. chciał przekazać nauczycielowi świadectwo pracy - stosunek pracy rozwiązano na podstawie porozumienia stron (art 23 ust. 4 pkt 1 KN).Nauczyciel nie przyjął tego świadectwa informując, że oczekuje innej formy rozwiązania stosunku pracy i oczekuje wypłaty odprawy lub innej formy zadośćuczynienia. Proszę o odpowiedź co możemy teraz zaproponować pracownikowi i jak naprawić tą sprawę (proszę o podstawę prawną)? W szkole feryjnej rozwiązanie stosunku pracy na podstawie oświadczenia (wypowiedzenia) dyrektora jest niedopuszczalne w trakcie roku szkolnego, a jego doręczenie na podstawie art. 27 ust. 1 KN skutkowałoby rozwiązaniem stosunku pracy po upływie 3-miesięcznego wypowiedzenia dopiero w dniu 31 sierpnia 2018 r. W tej sytuacji nauczycielowi można zaproponować rozwiązanie stosunku za porozumieniem stron z przyczyn organizacyjnych (art. 27 ust. 3 w zw. z art. 23 ust. 4 pkt 1 KN), zaś wskazanie w treści porozumienia jako przyczyny rozwiązania umowy o pracę braku godzin dydaktycznych, czyli przyczyny wyłącznie leżącej po stronie pracodawcy, będzie uprawniało nauczyciela do odprawy z art. 8 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników, Dz.U. z 2016 r., poz. 1474, pod warunkiem że szkoła zatrudnia co najmniej 20 pracowników. W takim przypadku odprawa będzie należna w wysokości uzależnionej od stażu nauczyciela w ramach wszystkich stosunków pracy, które dotychczas miał nawiązane z daną szkołą: jednomiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy krócej niż 2 lata; dwumiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy od 2 do 8 lat; trzymiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy ponad 8 lat. W mniejszej szkole odprawa nie przysługuje i nie ma podstaw do jej wypłacenia, ani także „zadośćuczynienia” w innej formie. Jeśli nauczyciel nie zgodzi się na rozwiązanie stosunku pracy w trakcie roku szkolnego na podstawie porozumienia stron, pozostanie w zatrudnieniu, a szkoła będzie zobowiązana do wypłaty wynagrodzenia za przestój (art. 80 i art. 81 § 1 KP).
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Kucharka złożyła pismo o urlop bezpłatny, bardzo proszę o sprawdzenie poprawności odpowiedzi na pismo:
Uwzględniając Pani prośbę wyrażoną w podaniu z dnia 18.07.2019 r., informuję, że na podstawie art. 174 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 roku – Kodeks Pracy (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1040) udzielam Pani urlopu bezpłatnego na okres od dnia 1 września 2019 r. do dnia 30 września 2019 r.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Pracownik samorządowy otrzymuje minimalne wynagrodzenie w kwocie 2.250,00 zł, na które się składa wynagrodzenie zasadnicze, wysługa lat i dopłata do minimalnego wynagrodzenia.
Czy do podstawy naliczenia trzynastki przyjmuje się składnik - dopłata do minimalnego wynagrodzenia?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Powtarzam moje pytanie: " Witam. Kto odpowiada za stan czystości w kuchni prowadzonej przez ajenta? Czy szkoła powinna kontrolować stan kuchni? Proszę o podstawę prawną." oraz Państwa odpowiedź: "Wynajmując ajentowi pomieszczenia szkolne w celu prowadzenia jego działalności, szkoła nie prowadzi już własnej stołówki. Nie ma zatem żadnego obowiązku kontrolowania stanu kuchni. Odpowiedzialnym za stan czystości jest teraz ajent, który prowadzi tam swoją działalność na podstawie umowy podpisanej z dyrektorem szkoły. To tak samo, jak w przypadku wynajmowania pomieszczeń szkolnych w celu prowadzenia przez osobę z zewnątrz sklepiku. Za jakość produktów tam sprzedawanych oraz stan czystości odpowiada osoba wynajmująca i prowadząca działalność. Instytucją, która może kontrolować punkty gastronomiczne jest sanepid. " Dostaliśmy zalecenia z Organu Prow, by kontrolować sklepiki szkolne, mimo, że są wynajmowane przez ajentów. W związku z tym proszę ponownie o podanie podstawy prawnej Państwa odpowiedzi na moje pytanie.
- Nauczyciel w lutym 2023 r. odszedł na emeryturę (24 lutego 2023) i otrzymał za przepracowany rok szkolny 2022/2023 (od września 2022 r. do lutego 2023 r.)w proporcjonalnej wysokości świadczenie urlopowe. Następnie, od 1 marca 2023 r. został ponownie zatrudniony do końca zajęć szkolnych (t.j. do 23 czerwca 2023 r.) i za okres od marca 2023 r. do czerwca 2023 r. otrzymał w proporcjonalnej wysokości świadczenie urlopowe wypłacone w czerwcu 2023 r. Czy w związku ze zmianą wysokości świadczenia urlopowego w 2023r. (podwyższenie odpisu) należy wyrównać temu nauczycielowi to świadczenie?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe