Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Na portalu „Nadzór –pedagogiczny” z datą 24 sierpnia 2015 znalazłam następującą poradę prawną na pytanie: „W jakim przypadku rada pedagogiczna przyjmuje uchwałę w sprawie uchwalenia nowego statutu szkoły (taka uchwała zamieszczona jest w aktualnościach serwisu z sierpnia)? W przypadku licznych zmian lub zmian, które naruszałyby spójność statutu albo w przypadku, gdy statut był już wielokrotnie nowelizowany, opracowuje się projekt nowego statutu. Zgodnie z art.42 ustawy o systemie oświaty rada pedagogiczna przygotowuje projekt statutu szkoły albo jego zmian i przedstawia do uchwalenia radzie szkoły. W szkole, w której rada nie została powołana, zadania rady wykonuje rada pedagogiczna (art.52 ust.2 ustawy o systemie). Oznacza to, iż w sytuacji, gdy w szkole nie została powołana rada szkoły, rada pedagogiczna podejmuje dwie uchwały: pierwszą uchwałę w sprawie przyjęcia projektu statutu szkoły (albo jego zmian), a następnie kolejną uchwałą uchwala nowy statut.” Koleżanki uczestniczące w szkoleniach związanych ze zmianami w prawie dowiedziały się, że nie można uchwalić nowego statutu. Proszę o doprecyzowanie, podanie podstawy prawnej, nazwiska eksperta czy na pewno można, gdy statut był już wielokrotnie nowelizowany.
W art. 42 ust.1 ustawy o systemie oświaty jest zawarta kompetencja rady pedagogicznej do przygotowania projektu statutu szkoły lub placówki albo jego zmian i przedstawienia do uchwalenia radzie szkoły lub placówki.
Przygotowanie projektu statutu szkoły lub placówki nie dotyczy pierwszego statutu szkoły lub placówki, gdyż jest on nadawany przez organ prowadzący (organ prowadzący nadaje nowotworzonej szkole lub placówce pierwszy statut - art.58 ust. 6 ustawy o systemie oświaty).
Kompetencja rady pedagogicznej do przygotowania projektu statutu (a zatem kolejnego po nadaniu pierwszego statutu) lub placówki albo jego zmian i przedstawienia do uchwalenia radzie szkoły może być realizowana tylko w szkole lub placówce już istniejącej.
Rada pedagogiczna nie stanowi sama statutu szkoły lub placówki. Organem właściwym do uchwalenia statutu lub jego zmian jest rada szkoły lub placówki. W przypadku, gdy rady szkoły lub placówki nie są powołano lub się jej nie tworzy; rada pedagogiczna przejmuje jej kompetencje, z czego wynika, że stanowienie statutu i jego zmian należy do jej kompetencji stanowiących.
W tej sprawie możliwości nadawania nowego statutu oraz kiedy się stosuje to rozwiązanie odsyłam do:
1) stanowiska Kuratorium Oświaty w Krakowie - opracowanie Janusza Szklarczyka www.biuletyn. kuratorium. krakow.pl/techniki_tworzenia_prawa (przypominam, że organ nadzoru pedagogicznego sprawuje kontrolę nad legalnością statutu szkoły lub placówki, ma także kompetencje do uchylenia statutu szkoły lub placówki albo niektórych postanowień, zatem uważam, że uwzględnić wykładnię kuratorium);
2) komentarza do ustawy o systemie oświaty autorstwa Mateusza Pilicha, wyd. Wolters Kluwer lub LEX.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W naszej placówce wychowawcy klas wpisują w dzienniku plan lekcji na cały tydzień. W jaki sposób należy wprowadzać korekty przedmiotów, jeśli plan ulegnie zmiany w ciągu konkretnego dnia (nagłe zastępstwo)? Czy można nie wpisywać przedmiotów na dany dzień (tydzień), dopiero nauczyciel idący na daną lekcję wpisze swój przedmiot?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Które rozporządzenie reguluje kwestie jakie powinny być procedury i regulaminy w szkole?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Od września tego roku jestem nowym dyrektorem szkoły podstawowej. Były Pan Dyrektor na wakacje przyjął do mojej szkoły bliźniaków z nieswojego obwodu. Przed przyjęciem nowych uczniów przestrzegał go wiele nauczycieli, ponieważ zarówno dzieci jak i ich rodzice mieli ciągły konflikt z nauczycielami oraz dyrekcją. Matka zrobiła awanturę naszemu dyr. mówiąc, ze mamy dzieci z innych obwodów i dyr.uległ. Chłopcy znaleźli sobie kozła ofiarnego i ciągle popadają w konflikty, ich zachowanie jest naganne, psują atmosferę w całej klasie. Nie pomogły rozmowy z wych.,psychologiem, rodzicami dzieci. Przy tym wszystkim rodzice nie przyjmują krytyki i zarzucają wychowawczyni, że się na nich uwzięła, zachowują się arogancko. Co zrobić, aby wrócili do szkoły w swoim obwodzie, w której wszyscy dziękują, że mają problem z głowy, jakie podjąć kroki prawne, aby wyciszyć i przemówić do rodziców tych dzieci, aby zajęli się wychowaniem dzieci, a nie obwinianiem szkoły do której chodzą dopiero trzy miesiące. Pozdrawiam, proszę o pomoc.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- O czym należy pamiętać podczas zmiany w statucie szkoły zapisów dotyczących oceniania? Kiedy można mówić o sytuacji, że ocena została wystawiona niezgodnie z przepisami?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Od 1 września nasze gimnazjum przekształca się w LO. 1. Czy zasady oceniania zachowania mogą być inne dla gimnazjum i LO?; 2. Czy ustalając ocenę wzorową z przedmiotu można zapisać w statucie, że są to wiadomości i umiejętności wykraczające poza program?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe