Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Moje pytanie dotyczy zajęć wychowania fizycznego. Zgodnie z Rozporządzeniem z dnia 19 sierpnia 2009 r. w sprawie realizacji 2 godzin obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego dyrektor szkoły może "wyjąć" z siatki zajęć wf maksymalnie 2 godziny tygodniowo, realizując je jako zajęcia pozalekcyjne lub pozaszkolne. Pytanie brzmi: czy mogę wyjąć tylko 1 godzinę obowiązkowych zajęć?
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 19 sierpnia 2009 r. w sprawie dopuszczalnych form realizacji dwóch godzin obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego
§ 1. Dwie godziny obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej, gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych, w ramach tygodniowego wymiaru godzin, mogą być realizowane w formie:
§ 2. Zajęcia wychowania fizycznego, o których mowa w § 1, mogą być organizowane przez szkołę jako zajęcia lekcyjne, pozalekcyjne lub pozaszkolne.
Z zapisów wynika, że nie mniej niż 2 godziny obowiązkowych zajęć powinny być stałe i ujęte w planie, czyli odpowiedź brzmi: tak.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy uczeń mający upośledzenie umysłowe w stopniu głębokim otrzymuje – po ukończeniu szkoły podstawowej – jakiś dokument potwierdzający wykształcenie podstawowe? Jaka jest podstawa prawna?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie nr 1: Czy jest jakaś zasadnicza różnica pomiędzy klasyfikacją roczną a śródroczną (dotyczy szkół, w których rok szkolny dzieli się na 2 okresy)? Czy uczeń nieklasyfikowany za I półrocze ma prawo zdawać egzamin klasyfikacyjny, czy też dotyczy to tylko nieklasyfikowania na koniec roku szkolnego? Czy uczeń z jedną oceną niedostateczną za I okres również ma prawo zdawać egzamin poprawkowy, czy też ewentualne "poprawki" są wyłącznie następstwem rocznej klasyfikacji?
Pytanie nr 2: Czy do arkuszy ocen obowiązkowo należy wpisywać wyłącznie wyniki klasyfikacji rocznej, czy też konieczne jest wpisywanie również wyników klasyfikacji śródrocznej? Jeśli konieczny jest wpis przy klasyfikacji śródrocznej, to co należy wpisać w rubryce PROMOWANY, jeżeli uczeń za I okres uzyskał np. kilka ocen niedostatecznych?
Pytanie nr 3: Czy zgodne z prawem jest dołączanie do arkuszy ocen załączników np. w postaci komputerowych wydruków wyników klasyfikacji rocznej zamiast wpisywania wszystkich danych odręcznie?
Pytanie nr 4: Czy nauczyciel ma prawo odmówić dyrektorowi podjęcia płatnej godziny zleconej, jeżeli jej realizacja odbywa się zaraz po zakończeniu planowych godzin dydaktycznych nauczyciela w danym dniu, a wymaga tego bieżąca organizacja pracy szkoły, np. w związku ze zwolnieniem lekarskim innego nauczyciela?
Pytanie nr 5: Czy nauczyciel ma prawo odmówić dyrektorowi podjęcia obowiązków wychowawcy klasy? Czy ma prawo samowolnej rezygnacji z wychowawstwa w trakcie prowadzenia danej klasy?
Pytanie nr 6: Czy nauczyciel ma prawo odmowy opieki nad uczniami np. podczas wycieczki szkolnej odbywającej się w dzień ustawowo wolny (np. sobota) lub udziału w imprezie szkolnej w taki dzień, jeżeli w zamian dyrektor zwalnia go od pracy w inny roboczy dzień?
Pytanie nr 7: Czy nauczyciel może odmówić dyrektorowi opieki nad uczniami podczas kilkudniowej wycieczki w dni robocze, jeśli ma zapewnione bezpłatne wyżywienie, noclegi i wszystkie inne świadczenia na równi z wszystkimi uczestnikami wyjazdu?
Pytanie nr 8: Czy dyrektor jest zobowiązany z konkretnym wyprzedze4niem informować o zwołaniu konferencji? Czy nauczyciel ma prawo odmowy udziału w konferencji bez zgody dyrektora w związku z jej zwołaniem np. na 1 dzień przed jej terminem?
Pytanie nr 9: Czy nauczyciel, powołując się na swoje przekonania światopoglądowe, ma prawo odmówić pełnienia opieki nad uczniami np. w kościele, jeżeli wymaga tego organizacja danego dnia szkolnego?
Pytanie nr 10: Czy uczeń lub jego rodzice mają prawo odmowy wpłaty pieniężnej na organizację np. koncertu umuzykalniającego, który odbywa się w szkole w ramach zajęć szkolnych, a który jest częścią zapisów programowych lub statutowych szkoły?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie kwalifikacje powinien mieć nauczyciel wspomagający dla dziecka z autyzmem w przedszkolu?
Czy ukończone studia podyplomowe z oligofrenopedagogiki nadają takie uprawnienia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy opiekunowi stażu wypłacam dodatek, gdy nauczyciel, nad którym sprawuje opiekę przebywa na urlopie macierzyńskim?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel wspomagający powinien prowadzić odrębny e-dziennik nauczyciela wspomagającego, czy wystarczy, że jest przypisany do nauczyciela prowadzącego lekcje i to on dodaje go do realizowanej lekcji? Szkoła ma e-dzienniki w Librusie.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe