Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Moje pytanie dotyczy wprowadzania regulaminów i procedur w szkole i przedszkolu. Kto opracowuje, a później wprowadza w życie regulaminy i wszelkiego rodzaju procedury? Czy może to zrobić sam dyrektor, czy musi mu opiniować rada pedagogiczna. Inaczej mówiąc, czy musi się "pytać o zgodę rady" wprowadzając jakiś regulamin, czy procedurę (np. regulamin dyżurów nauczycieli)? Czy wprowadza je zarządzeniem?
W zależności od tego, czego dotyczy regulamin, procedura jego wprowadzania jest inna.
Niektóre regulaminy dyrektor może wprowadzić zarządzeniem i nie musi uzyskiwać opinii rady pedagogicznej, np. regulamin ZFŚS (uzgadnia ze związkami zawodowymi).
Natomiast regulaminy np. działalności rady pedagogicznej, organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli muszą być uchwalane przez radę pedagogiczną.
Dyrektor zobligowany jest do przestrzegania przepisów prawa, w tym oświatowego i korzystania z kompetencji własnych (m. in. art. 38 uso) oraz kompetencji innych organów szkoły wg ich właściwości. Podobnie jest z procedurami w szkole, przedszkolu lub placówce oświatowej.
Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
1) zatwierdzanie planów pracy szkoły lub placówki po zaopiniowaniu przez radę szkoły lub placówki;
2) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
3) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole lub placówce, po zaopiniowaniu ich projektów przez radę szkoły lub placówki;
4) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły lub placówki;
5) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów;
6) ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą lub placówką przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły lub placówki.
Natomiast rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
1) organizację pracy szkoły lub placówki, w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych, oraz organizację kwalifikacyjnych kursów zawodowych, jeżeli szkoła lub placówka takie kursy prowadzi;
2) projekt planu finansowego szkoły lub placówki;
3) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
4) propozycje dyrektora szkoły lub placówki w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.), w szczególności art. 39. 41.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W Zespole Szkół funkcjonuje Technikum Budowlane, Liceum Ogólnokształcące, Branżowa Szkoła I stopnia i Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych. Czy dla tych szkół należy opracować oddzielne statuty tj; Statut Technikum Budowlanego, Statut Liceum Ogólnokształcącego i Liceum Ogólnokształcącego dla Dorosłych w terminie do 30 listopada 2019 r.? Dodam, że w Zespole został w 2017 r. przyjęty statut Branżowej Szkoły I stopnia. Dzisiaj zrodziła się wątpliwość i dodam, że na daną chwilę statut LO jest już opracowany i przekazany nauczycielom do zgłaszania uwag, a statut technikum jest na ukończeniu.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy jest konieczność uzasadnienia niedostatecznej oceny śródrocznej i rocznej w protokole?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy w nowym regulaminie rekrutacji do klasy I szkoły podstawowej obowiązują również kryteria ustawowe (7 pkt, tak jak w przedszkolu), czy tylko ustala się swoje? Czy regulamin w szkole podstawowej jest oddzielnym dokumentem na rok szkolny 2014/2015, czy kryteria mają znaleźć się w statucie?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń klasy 7 roku szkolnym jest nieklasyfikowany z 6 przedmiotów natomiast z jednego ma wystawioną ocenę niedostateczną. Moje pytanie: czy jeśli uczeń nie przystąpi do egzaminu ma z automatu wystawioną z tych przedmiotów ocenę niedostateczną? A jeśli podejdzie ale będzie miał jedną jedynkę - czy wtedy przysługuje mu egzamin poprawkowy w sierpniu?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Jestem nowym dyrektorem niepublicznego przedszkola. Czy procedury, regulaminy w przedszkolu przygotowane przez poprzedniego dyrektora powinnam aktualizować z dniem objęcia stanowiska? Jak numerować zarządzenia – czy mają być kontynuacją tych zarządzeń wydanych przez poprzedniego dyrektora, czy zarządzenia wydawane przez nowego są numerowane od początku?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe