Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Moje pytanie dotyczy § 8 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji. Chodzi dokładnie o ostatnie zdanie tego ustępu cytuję: "Przeprowadzenie zajęć edukacyjnych nauczyciel potwierdza podpisem" koniec cytatu. Chodzi właśnie o to słowo PODPISEM. Jak należy je rozumieć? Czy podpis to całe imię i nazwisko czy wystarczy tylko nazwisko a może tylko parafka, która jest moim podpisem?
Obowiązujące przepisy nie definicja pojęć podpisu i parafki, natomiast są one rozróżnianie jako dwa odrębne pojęcia w rozumieniu potocznym: podpis musi obejmować co najmniej nazwisko (https://sjp.pwn.pl/szukaj/podpis.html), natomiast parafka to skrót podpisu, który może być nieczytelny (https://sjp.pwn.pl/szukaj/parafka.html). Zagadnienia dotyczące realizacji obowiązku szkolnego, nauki i innej działalności statutowej jednostek oświatowych są najbliższe dziedzinie prawa administracyjnego. W orzecznictwie podkreśla się, że podpis musi obejmować co najmniej nazwisko z uwagi na konieczność możliwości identyfikacji osoby, która go składa. Nie jest konieczne, aby było to nazwisko w pełnym brzmieniu, gdyż dopuszczalne jest jego skrócenie, nie musi ono być także w pełni czytelne. Podpis powinien jednak składać się z liter i umożliwiać identyfikację autora, a także stwarzać możliwość porównania oraz ustalenia, czy został złożony w formie zwykle przezeń używanej; podpis więc powinien wykazywać cechy indywidualne i powtarzalne (m.in. postanowienie Sądu Najwyższego z dnia 17 czerwca 2009 r., IV CSK 78/09). W związku z tym postawienie parafy pod tematem zajęć w dzienniku lekcyjnym nie stanowi podpisu potwierdzającego przeprowadzenie zajęć przez nauczyciela w rozumieniu § 8 ust. 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji, Dz.U. z 2017 r., poz. 1646, jeśli nie można na jej podstawie odczytać nazwiska nauczyciela; natomiast parafa zawierająca skrót nazwiska jest wystarczająca.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Uczeń uległ wypadkowi. Po wyjściu ze szpitala nie będzie mógł przez jakiś czas uczęszczać do szkoły. Rodzice o zdarzeniu poinformowali szkołę. Jakie procedury należy spełnić, by dziecku zapewnić nauczanie indywidualne? Co powinni zrobić rodzice, a co dyrektor szkoły? Jakie dokumenty należy przygotować?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Nasze zapytanie dotyczy korzystania z telefonów komórkowych w szkole, a co za tym idzie, zapis w statucie szkoły. Otóż nasz zapis dotyczący korzystania z telefonów brzmi: 1. w czasie lekcji obowiązuje całkowity zakaz używania telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych np. dyktafonów, odtwarzaczy MP3 itp. 2. Poprzez „używanie" należy rozumieć (w wypadku telefonu komórkowego): 1) nawiązywanie połączenia telefonicznego 2) redagowanie lub wysyłanie wiadomości typu sms, mms lub podobnej; 3) rejestrowanie materiału audiowizualnego; 4) odtwarzanie materiału audiowizualnego lub dokumentacji elektronicznej; 5) transmisja danych; 6) wykonywania obliczeń. W przypadki innych urządzeń elektronicznych np. odtwarzaczy MP3 pojęcie „używanie” dotyczy wszystkich w/w punktów możliwych do wykonania na danym urządzeniu. 3. Przed rozpoczęciem zajęć edukacyjnych (lub w razie przebywania w szkolnej świetlicy, bibliotece) uczeń ma obowiązek wyłączyć i schować aparat telefoniczny. 4. Poza zajęciami edukacyjnymi (przerwy, czas przed i po zajęciach) telefon może być używany w trybie „milczy”. 5. Nagrywanie dźwięku i obrazu za pomocą telefonu jest zabronione zarówno na lekcji, jak również w czasie przerw. 6. W razie konieczności skontaktowania się z rodzicami czy omówienia ważnej sprawy uczeń ma obowiązek zwrócić się do nauczyciela z prośbą o pozwolenie na włączenie telefonu lub może skorzystać z telefonu szkolnego znajdującego się w sekretariacie szkoły. 7. W przypadku łamania przez ucznia regulaminu na lekcjach lub na terenie szkoły: 1) nauczyciel odnotowuje ten fakt w zeszycie uwag i w dzienniczku ucznia jako uwagę do rodzica/prawnego opiekuna; 2) nauczyciel zobowiązuje się do natychmiastowego poinformowania rodziców lub prawnych opiekunów w celu przekazania informacji o zaistniałej sytuacjii wspólnej (rodzica i nauczyciela) decyzji w sprawie dalszego postępowania; 3) w razie niemożności skontaktowania się tą drogą z rodzicem, telefon ucznia zostaje przekazany do „depozytu” znajdującego się u wychowawcy klasy/sekretariat szkoły; 4) Informacja o depozycie (od wychowawcy klasy lub nauczyciela) musi trafić do rodziców (prawnych opiekunów) ucznia. 8. Pracownik szkoły odbierający uczniowi telefon i przekazujący go do „depozytu” ma obowiązek: a. wyłączyć go przy właścicielu i oddać kartę SIM. b. wypisać pokwitowanie (2 egzemplarze, wzór w sekretariacie szkoły), w którym powinny być zawarte następujące dane: nazwisko i imię ucznia, data, godz. zabrania aparatu, typ aparatu, nazwisko i imię nauczyciela, podpis nauczyciela. c. przekazać jeden egzemplarz pokwitowania uczniowi. Uczeń może na podstawie pokwitowania odebrać aparat po zakończeniu zajęć edukacyjnych w danym dniu, jeżeli tak zostało ustalone z nauczycielem, dyrektorem. W przeciwnym wypadku rodzic (prawny opiekun) jest zobowiązany osobiście odebrać aparat lub inne urządzenie elektroniczne. 9. Odmówienie przez ucznia oddania telefonu lub innego urządzenia elektronicznego skutkuje odpowiednim wpisem do zeszytu uwag i upomnieniem dyrektora szkoły. W skrajnych sytuacjach uczeń może otrzymać naganę dyrektora szkoły. Przepraszam, że się rozpisałam. Jednakże jest to dla nas bardzo ważne. Niezwykle istotne jest dla nas znalezienie podstawy prawnej, że możemy UCZNIOWI ODEBRAĆ TELEFON I ZŁOŻYĆ DO DEPOZYTU.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Rodzice uczennicy w klasie trzeciej po zakończeniu roku szkolnego i otrzymaniu świadectwa przez ich córkę zdecydowali, że chcieliby aby dziecko powtarzało trzecią klasę mimo, iż zdało do klasy czwartej.
Jaką procedurę należy zastosować w tym przypadku?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy mamy przekazać organowi prowadzącemu szkołę nowy Statut?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Jak określić zasady współpracy dyrektora szkoły z gronem pedagogicznym?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe