Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Moja koleżanka dyrektor nie może rozwiązać problemu, który dotyczy jej pracownika. Ma w swojej szkole zatrudnioną nauczycielkę w gimnazjum, która jest nauczycielem chemii oraz emerytką (pobiera świadczenie emerytalne). Jest to szkoła specjalna. Wykształcenie tej nauczycielki to: - dyplom Studium Nauczycielskiego na kierunku fizyka z chemią, - magister inżyniera rolnictwa w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego Akademii Rolniczej, - studium kwalifikacyjne pedagogiczne z zakresu pedagogiki specjalnej, - studium podyplomowe z zakresu rehabilitacja dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Proszę o odpowiedź na pytanie: Czy nauczycielka z takimi kwalifikacjami może uczyć chemii w gimnazjum?
Zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 12.03.2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (...) - § 14. 1. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolach spacjalnych, szkołach podstawowych specjalnych, gimnazjach specjalnych, szkołach ponadgimnazjalnych specjalnych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych oraz specjalnych ośrodkach wychowawczych, dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, szkołach specjalnych przysposabiających do pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, ośrodkach umożliwiających dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim oraz dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizację obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki, a także kwalifikacje do prowadzenia zajęć rewalidacyjno-wychowawczych z dziećmi i młodzieżą z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim, posiada osoba, która:
1) ukończyła studia wyższe w zakresie oligofrenopedagogiki lub
2) ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki, określone w § 2-5, a ponadto ukończyła studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie oligofrenopedagogiki, lub
3) ukończyła zakład kształcenia nauczycieli w specjalności oligofrenopedagogika.
2. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolach specjalnych, szkołach podstawowych specjalnych, gimnazjach specjalnych, szkołach ponadgimnazjalnych specjalnych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych oraz specjalnych ośrodkach wychowawczych, dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami niewymienionymi w ust. 1, posiada osoba, która ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolu, danym typie szkoły lub rodzaju placówki, określone w § 2-5, a ponadto ukończyła:
1) studia wyższe na kierunku pedagogika lub pedagogika specjalna w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów lub
2) zakład kształcenia nauczycieli w specjalności odpowiedniej do niepełnosprawności uczniów, lub
3) studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie pedagogiki specjalnej odpowiedniej do niepełnosprawności uczniów.
Kwalifikacji do nauczania danego przedmiotu w gimnazjum nie posiada osoba, która ukończyła studium nauczycielskie. Studium Nauczycielskie daje kwalifikacje jedynie do prowadzenia zajęć w przedszkolach, szkołach podstawowych, placówkach wychowania pozaszkolnego oraz w placówkach zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania.
Na podstawie § 2 ust. 1 pkt. 3 Rozporządzenia, w gimnazjum może uczyć również osoba, która ukończyła studia magisterskie na kierunku, którego zakres określony w standardzie kształcenia dla tego kierunku studiów w grupie treści podstawowych i kierunkowych obejmuje treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne (tu ewentualnie można szukać pomocy na ukończonej przez nauczycielkę uczelni).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- 1 września 2015 r. uczeń został przyjęty do szkoły jako dziecko zamieszkujące w rejonie (adres zameldowania był inny). W czerwcu 2016 r. nie otrzymał promocji do klasy drugiej. Od 1.09.2016 r. został ponownie przypisany do klasy pierwszej integracyjnej. 6.09.2016 r. mama dostarczyła Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego do końca edukacji w gimnazjum z uwagi na Zespół Aspergera. Chłopiec nie zamieszkiwał już w rejonie lecz poza a nawet w innej gminie. Mama miała możliwość załatwienia dowozu syna ale tego nie zrobiła. Dowóz został załatwiony dopiero od września 2017 r. We wrześniu chłopiec był w szkole 4 dni. 03 października 2017 r. mama dostarczyła do szkoły Orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania w domu. Odległość ze szkoły do miejsca zamieszkania chłopca wynosi od 13,6 km do 23,3 km w zależności od obranej trasy. Mama nie zgodziła się na przeniesienie chłopca do rejonu. Wobec tego dyrektor szkoły podpisał umowy na realizację NI z nauczycielami miejscowymi z rejonu zamieszkania. Teraz nauczyciele ci oczekują jeszcze zwrotu za delegacje. Czy jest takie prawo? Gorąco proszę o podpowiedź w rozwiązaniu mojego problemu.
- Nauczyciel w trakcie stażu przeszedł do mojej placówki, ale nie poinformował mnie o swoim stażu. Pracuje już od 9 miesięcy. Po rozmowie zobowiązał się do przedstawienia dokumentów. Jak mam postąpić w chwili odebrania tych dokumentów? Czy zaliczyć mu ten okres 9 miesięcy?
- Co zrobić kiedy sąd (II instancji) przywrócił nauczyciela do pracy, a nie ma dla niego godzin?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Mam pytanie czy nauczyciel może odmówić udziału w egzaminie poprawkowym pod koniec sierpnia? Ma zaplanowany wyjazd i nie będzie go wtedy w Polsce. Mam 4 matematyków i jeden wyjeżdża, a jest do przeprowadzenia 40 egzaminów. Pozdrawiam i z góry dziękuję za odpowiedź
- Jesteśmy szkołą likwidowaną. Czy wszystkim nauczycielom przysługuje odprawa pieniężna (jeśli tak to w jakiej wysokości oraz na jakiej podstawie prawnej) gdyż większość nauczycieli będzie zatrudniana na nowych warunkach przez innego pracodawcę. Czy tym nauczycielom, którzy będą zatrudniani przez nowego pracodawcę przysługuje odprawa pieniężna- w jakiej wysokości oraz na jakiej podstawie prawnej. Co się dzieje w tej sprawie z pracownikami niepedagogicznymi, którzy będą na nowo zatrudniani?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe