Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jesteśmy szkołą likwidowaną. Czy wszystkim nauczycielom przysługuje odprawa pieniężna (jeśli tak to w jakiej wysokości oraz na jakiej podstawie prawnej) gdyż większość nauczycieli będzie zatrudniana na nowych warunkach przez innego pracodawcę. Czy tym nauczycielom, którzy będą zatrudniani przez nowego pracodawcę przysługuje odprawa pieniężna- w jakiej wysokości oraz na jakiej podstawie prawnej. Co się dzieje w tej sprawie z pracownikami niepedagogicznymi, którzy będą na nowo zatrudniani?
Treść pytania jest zbyt ogólna, aby możliwe było udzielenie jednoznacznej odpowiedzi. Ponadto nie podano, jaki podmiot prowadzi likwidowaną szkołę. W sytuacji, gdy nowy pracodawca tworzy szkołę nawet tego samego typu na bazie własnego majątku lub istnieje przed likwidacją innej szkoły i nie przejmuje majątku i zadań likwidowanej szkoły, nie dochodzi do przejścia likwidowanego zakładu pracy i przejęcia pracowników w rozumieniu art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy, Dz. U. z 2018 r., poz. 917 ze zm., a w związku z tym pracownicy u likwidowanego pracodawcy nie tracą uprawnienia do odpraw, jeśli je nabywają u danego pracodawcy zgodnie z obowiązującymi przepisami, także gdy nawiążą niezwłocznie nowe stosunki pracy w oświacie. W samorządowej szkole odprawa przysługuje wszystkim nauczycielom na podstawie art. 20 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2018 r., poz. 967 ze zm. i jest uzależniona od postawy prawnej zatrudnienia. Nauczycielowi zatrudnionemu na podstawie mianowania, z którym rozwiązano stosunek pracy z przysługuje odprawa w wysokości sześciomiesięcznego wynagrodzenia zasadniczego, a nauczycielowi zatrudnionemu na umowę o pracę – w wysokości uzależnionej od stażu pracy i obliczonej według zasad obowiązujących przy obliczaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy: jednomiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy krócej niż 2 lata; dwumiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy od 2 do 8 lat; trzymiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy ponad 8 lat (art. 8 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników, Dz.U. z 2018 r., poz. 1969). Pracownikom niepedagogicznym odprawa na zasadach dotyczących nauczycieli zatrudnionych na umowy o pracę (czyli w zależności od stażu w likwidowanej szkole) przysługuje, jeśli szkoła zatrudnia co najmniej 20 pracowników (art. 8 ust. 1 i 3 w zw. z art. i art. 1 ust. 1, art. 10 ust. 1 ww. ustawy).
W likwidowanej niesamorządowej szkole pracownikom pedagogicznym i niepedagogicznym odprawa przysługuje w wysokości uzależnionej od stażu pracy w szkole, jeżeli likwidowana szkoła zatrudnia co najmniej 20 pracowników, zgodnie z art. 8 ust. 1 i 3 w zw. z art. i art. 1 ust. 1, art. 10 ust. 1 ww. ustawy.
Natomiast pracownicy co do zasady nie mają prawa do odpraw, gdy zostaną przejęci przez innego pracodawcę, który przejmie zadania i majątek likwidowanej szkoły i będzie ich zatrudniał na dotychczasowych warunkach, ponieważ w takim przypadku pracowników traktuje się jako kontynuujących zatrudnienie u nowego pracodawcy w rozumieniu art. 231 KP (uchwała SN z 16 marca 2016 r., II PK 26/15). Odprawy przysługiwałyby tym nauczycielom samorządowej szkoły, dla których po zmianie pracodawcy nie byłoby po przejęciu szkoły już pracy na pełen etat, a tylko w niepełnym wymiarze czasu pracy (art. 20 ust. 1 pkt 2 w zw. z ust. 2 KN).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jakie są zasady zawierania umów cywilnoprawnych z pracownikami szkoły?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Co powinien zrobić dyrektor w sytuacji kiedy nauczyciel nie stawił się do pracy dwukrotnie : 16 czerwca / dzień wolny od zajęć dydaktycznych, konferencja klasyfikacyjna zgodnie z zapisami statutowymi/ oraz 23 czerwca - zakończenie roku szkolnego. Obecności nie zostały usprawiedliwione. Wcześniej ten sam nauczyciel naraził ucznia na utratę zdrowia ponieważ samowolnie / notorycznie bez zgody dyrektora/ opuszczał stanowisko pracy za co otrzymał naganę do akt osobowych. Dziękuję za odpowiedź.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Jak zatrudnić nauczyciela wychowania przedszkolnego bez stopnia awansu zawodowego od 1.01.2018r. na zastępstwo za nauczycielkę, która będzie przebywała na zwolnieniu lekarskim do czasu porodu a następnie na urlopie macierzyńskim?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Jeśli w szkole działają dwie organizacje związkowe to czy regulamin ZFŚS i wszystkie podejmowane decyzje dotyczące świadczeń socjalnych muszą być uzgadniane z jedną i drugą organizacją związkową czy tylko z jedną. Jeśli z jedną to z którą? Proszę o podanie podstawy p.
- Witam ponownie. Nauczycielka- logopeda wraca z urlopu wychowawczego przed 30 maja. Dotychczas pracowała na 1/2 etatu (10 godz).Obecnie zwiększa się jej wymiar godzin - etat będzie liczony z 25 godz, zgodnie z nowymi wskaźnikami. Z organizacji pracy szkoły wynika, że od września, nie będzie potrzeba , w ogóle, logopedy, lub w wymiarze max 5 godzin. Czy zatem jest możliwość , by w dniu 30 maja wręczyć powracającej z urlopu nauczycielce-logopedzie wymówienie? bądź zmianę warunków pracy? w jaki sposób tego dokonać? na podstawie jakich przepisów? oraz - w jaki sposób zawiadomić związki zawodowe?
pozdrawiam mh
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe