Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Moim problemem są rodzice ucznia klasy 2 szkoły podstawowej, którzy nie mogą dojść do porozumienia co do uczęszczania ich syna na lekcje religii i etyki.Mama ucznia chce, aby uczeń chodził na etykę /etyka jest zorganizowana w szkole/, a tata chce, aby syn chodził na religię/religia również jest zorganizowana w szkole/. Na razie uczeń uczęszcza i tu i tu ale czy to jest zgodne z prawem? co z oceną na koniec roku? proszę o pomoc
Podstawa prawna:
1) Ustawa o systemie oświaty z 7.09.1991 r. (ze zm.) art. 12. 1: Publiczne przedszkola, szkoły podstawowe i gimnazja organizują naukę religii na życzenie rodziców, publiczne szkoły ponadgimnazjalne na życzenie bądź rodziców, bądź samych uczniów; po osiągnięciu pełnoletności o pobieraniu nauki religii decydują uczniowie.
2) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach.
§ 1. 1. W publicznych szkołach podstawowych, gimnazjach, ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych, zwanych dalej «szkołami», organizuje się w ramach planu zajęć szkolnych naukę religii i etyki:
1) w szkołach podstawowych i gimnazjach - na życzenie rodziców (opiekunów prawnych),
2) w szkołach ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych - na życzenie bądź rodziców (opiekunów prawnych), bądź samych uczniów; po osiągnięciu pełnoletności o pobieraniu religii i etyki decydują sami uczniowie.
2. Życzenie, o którym mowa w ust. 1, jest wyrażane w najprostszej formie oświadczenia, które nie musi być ponawiane w kolejnym roku szkolnym, może natomiast zostać zmienione.
3. Uczestniczenie lub nieuczestniczenie w przedszkolnej albo szkolnej nauce religii lub etyki nie może być powodem dyskryminacji przez kogokolwiek w jakiejkolwiek formie.
Ważne jest, czy rodzic złożył pisemną deklarację i czy któryś z rodziców nie ma ograniczonych praw rodzicielskich.
Zakładając, że w szkole są sprzeczne oświadczenia złożone na piśmie, a każdy z rodziców korzysta z pełni praw rodzicielskich, należy podjąć rozmowę z obojgiem rodziców kierując się dobrem dziecka i wyjaśnić problem. Mimo, że dziecko nie może decydować o sobie, proponuję jednak także zapytać je o opinię: co by wybrało, gdyby musiało zdecydować się na jedne z tych zajęć.
Prawo oświatowe nie podpowiada żadnych rozwiązań w takich sytuacjach, dlatego należy jednak rozmawiać (nawet kilkakrotnie) z rodzicami dla ujednolicenia ich stanowisk. Jeśli natomiast w szkole złożono na piśmie jedno oświadczenie, należy się kierować właśnie tą deklaracją.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jesteśmy Centrum Kształcenia Praktycznego, w którym od 2013 r. działa Międzyszkolne Centrum Doradztwa Zawodowego wspierające realizację doradztwa we wszystkich typach szkół powiatu starachowickiego. Od 2018 r. placówka jest Powiatowym Punktem Doradztwa Edukacyjno-Zawodowego w sieci powołanej przez Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty. W CKP doradztwo jest realizowane w ramach jednego etatu. Organem prowadzącym jednostki jest powiat starachowicki.
Nasze pytanie jest następujące:
Czy w związku z wprowadzeniem w ramowych planach nauczania doradztwa zawodowego w szkołach prowadzonych przez powiat starachowicki, możliwa jest realizacja zajęć doradczych w tych szkołach przez doradcę zatrudnionego w CKP i na jakiej podstawie: czy może być to porozumienie szkoła-CKP, czy organ prowadzący-szkoła-CKP?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zatrudniamy osobę, na którą przez pierwszy rok pracy otrzymujemy refundację z PUP. Czy wynagrodzenie tej osoby możemy rozliczyć z dotacji, mimo że dostajemy refundację?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dotychczasowa pieczątka szkoły nie zawiera wszystkich wymaganych informacji, dlatego muszę ją wymienić. Proszę o wyjaśnienie, jak - zgodnie z prawem - tego dokonać. Wzór obowiązującej obecnie jest zapisany w statucie szkoły. Czy można zmienić treść aneksem, czy trzeba zmienić statut?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Organ prowadzący chce zabrać wszystkie godziny lub większość z pomocy psychologiczno-pedagogicznej realizowane zgodnie z zalecaniami z opinii Poradni, bo nie ma na te zajęcia pieniędzy. Twierdzi, że będzie realizował tylko zajęcia z orzeczeń.Proszę o podstawę prawną i informację czy może Organ Prowadzący ograniczyć ilość godzin.Jest to szkoła podstawowa w której uczy się 180 uczniów.Dziękuję
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Do naszej szkoły uczęszczają uczniowie narodowości czeczeńskiej w ogólnej liczbie 70 osób. Czy dla tych dzieci szkoła powinna zorganizować lekcje religii ich wyznania, czy mogą to być zajęcia z etyki?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe